گزارشی کوتاه آکسل پرسون از راهپیمایی در فرانسه.
روز اول ماه مه بیش از ۲۱۰،۰۰۰ نفر در خیابانهای فرانسه به اعتراض پرداختند و خواهان استفاده از منابع جامعه برای بالا بردن دستمزدها در بخش های سرویس عمومی، بازنشسته ها و رفاه عمومی و نه برای جنگ و برای نسل کشی شدند.
اعتراضات اول ماه مه امسال عمده ی تمرکز خود را به کمک دولت فرانسه به دولت اسراییل نموده بود. هم اکنون جنبش دانشجویی در مدارس درحال گسترش و سازمان دادن یک اعتراض برای خاتمه دادن به همکاری با موسسات اسرائیلی در فرانسه می باشد. در تظاهرات اول ماه امسال شرکت جوانان بسیار چشمگیر بود.
در پاریس کارگران بخش جمع آوری زباله، مراکز صنعتی، حمل و نقل، و دیگر مراکز کارگری در آستانه المپیک تابستانی در فرانسه هشدار داده اند که برای اعتصاب دیگری خود را آماده میکنند. اگر چه اخیرا موفق شدند قرارداد بهتری برای بالا بردن دستمزدهایش بدست بیاورند.
اما این هنوز تمام نشده است چرا که کارگران بخش شهرداریها، حمل و نقل و ترافیک هوایی، اطلاع داده اند که در آستانه المپیک بار دیگر دست به اعتراض خواهند زد.
در پاریس تظاهرات اول مه، روزکارگر صحنه درگیری هایی هم شد. این گیریها مجموعا ۴۵ نفر دستگیر و ده ها نفر زخمی به جا گذاشت.
در شهر سنت آتین که تاریخا شهری معدنی و کارگری درنزدیکی لیون درجنوب فرانسه می باشد، مردم معترض کاندیدای حزب سوسیال دمکرات را برای پارلمان اروپا به دلیل اینکه حاضر نشده بود که به نسل کشی در غزه اعتراف کند را با اردنگی از صف اول ماه مه بیرون کردند.
2 مه 2024