در حالی که بیست و هفت روز از آغاز اعتصاب سراسری کارگران پیمانکاری نفت می‌گذرد هم‌چنان بخش‌های جدیدی از کارگران نفت به این اعتصاب می‌پیوندند. رانندگان مینی‌بوس‌های خط لوله هفشجان نیز به اعتصاب پیوستند. با احتساب واحدهای جدید تعداد مراکز در اعتصاب به حدود ۱۱۴ واحد رسید.
اعلام حمایت کارگران اعتصابی نفت از تداوم اعتصابات
روز سه‌شنبه جمعی از کارگران اعتصابی پروژه‌های نفتی آلیکو با برگزاری تجمع بر تداوم اعتصاب و ایستادگی بر خواسته هایشان تأکید کردند.
– مجامع عمومی کارگران اعتصابی ‌پروژه‌های نفتی در هفشجان، ایذه، و اولاد حاج علی نیز از تداوم اعتصاب تا تحقق خواست و مطالباتشان حمایت کردند.
– درسه‌شنبه شب ۲۲ تیرماه کارگران پروژه‌های نفتی ساکن فولادشهر که هم اکنون در اعتصاب هستند در پاسخ به پیام مجامع عمومی همکاران خود در هفشجان و ایذه، با برگزاری اجتماعی ضمن اعلام همبستگی با دیگر همکاران اعتصابی خود و پافشاری بر خواست و‌ مطالباتشان بر ایستادگی در اعتصاب تا زمان تحقق خواسته‌های‌شان تأکید کردند.
– روز چهارشنبه ۲۳ تیرماه نیز جمعی از کارگران پروژه‌ای شرکتهای نفتی شهرستان دهدز و جمعی از کارگران پروژه‌ای شرکتهای نفتی شهرستان مسجد سلیمان که در اعتصاب به سر میبرند در حمایت از دیگر همکاران خود اعلام کردند که تا تحقق مطالبات‌شان به اعتصاب ادامه خواهند داد.
تجمع اعتراضی کارگران پیمانکاری پتروشیمی خراسان
دوشنبه ٢١ تیرماه کارگران پیمانکاری پتروشیمی خراسان در اعتراض به وضعیت نامطلوب معیشتی، تفاوت حداقل ۱۵ میلیونی حقوق با پرسنل رسمی، عدم اجرای طبقه‌بندی مشاغل و دیگر مطالبات حقوقی خود دست به تجمع اعتراضی زدند.
کارخانه سیمان پیوند گلستان به دلیل قطعی برق تعطیل شد و ۴۰۰ کارگر بیکار شدند
روابط عمومی کارخانه سیمان پیوند در استان گلستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد با توجه به مشکلات اخیر محدودیت برق در کشور و با ابلاغ مقامات ذیربط، فعالیت تولیدی این کارخانه سیمان به ‌طور کامل متوقف شده است. سیمان پیوند تنها کارخانه سیمان استان گلستان است که تولید روزانه آن در شرایط عادی ۳۳۰۰ تن اعلام شده است. در اطلاعیه این کارخانه آمده است با تعطیلی آن علاوه بر ضرر و زیان جبران ناپذیر برای کارخانه موجب بیکاری ۴۰۰ نفر و کمبود سیمان در استان خواهد شد.
تجمع اعتراضی کارگران نانوای مشهد
روز یکشنبه ۲۰ تیرماه کارگران نانوای مشهد در اعتراض به سطح پایین دستمزد و درآمد ‌و شرایط بد معیشتی مقابل اتحادیه نانوایان این شهر تجمع کردند. همچنین روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه نیز کارگران نانوایی مشهد در اعتراض به هزینه های سنگین، درآمد پایین و آسیب های ناشی از قطع آب و برق مقابل اتحادیه نانوایان مجددا دست به تجمع زدند.
تجمع اعتراضی کارگران خباز بجنورد مقابل استانداری
روز پنجشنبه ۲۴ تیرماه شماری از نانوایان و کارگران خبازی در مقابل ساختمان استانداری خراسان شمالی واقع در بجنورد تجمع کردند. تجمع این کارگران در اعتراض به پایین بودن میزان دستمزد، عدم رسیدگی به وضعیت قیمت نان و سایر مطالبات دیگر آنها صورت گرفته است.
آتش‌سوزی در شرکت تولید دارو به مصدومیت ۷ کارگر منجر شد.
شامگاه روز یکشنبه ۲۰ تیرماه، حادثه‌ای در شرکت تولید دارو در منطقه صنعتی آئینه ورزان دماوند به وقوع پیوست و بنا بر گزارشات ۷ نفر از کارگران دچار سوختگی و دود گرفتگی شده‌اند که توسط اورژانس به مرکز درمانی منتقل شدند.
دور جدید اعتصاب کارگران هفت تپە
روز سه شنبه ٢٢ تیرماه، دور جدید اعتصاب کارگران هفت تپه در همه بخشها آغاز شد. امروز همیچنین بیست و یکمین روز اعتصاب و اجتماع کارگران دفع آفات بود که قراردادهای کار آنها تمدید نشده است. اعتصاب همه بخشها و ادارات مجتمع کشت و صنعت هفت تپه که از روز ٢٢ تیر آغاز شده است، در اعتراض به عدم اجرای رای خلع ید از بخش خصوصی، سر کار بودن مدیران سابق و تداوم اذیت و آزار کارگران، حقوق های معوق مانده، اخراج و عدم تمدید قراردادها است.
کارگران اعلام کردند تا رسیدن به مطالبات زیر اعتصاب ادامه دارد:
خروج فوری کارفرمای خلع ید شده و محاکمه مختلسین
پرداخت فوری حقوق معوقه همه همکاران
تمدید فوری قراردادهای تمام همکاران به ویژه دفع آفات
بازگشت به کار همکاران اخراجی
واکسیناسیون عمومی، سریع و رایگان در مقابل کرونا
تجمع و راهپیمایی اعتراضی کارگران شهرداری ها در شهرهای مختلف
روز دوشنبه ۲۱ و روز پنجشنبە ٢٤ تیرماە کارگران خدمات شهری شهرداری اهواز در اعتراض به عدم تغییر وضعیت شغلی و پرداخت نشدن حقوق‌های معوق خود برای چندمین بار دست به اعتراض راهپیمایی زدند. در ارومیه نیز کارگران شهرداری ارومیه در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و معوقات‌شان مقابل شهرداری مرکزی این شهر تجمع کردند. همچنین شماری از کارگران پیمانکاری شهرداری کوت عبدالله هم در اعتراض به عدم پرداخت عیدی و سنوات و سه ماه حقوق خود مقابل فرمانداری شهرستان کارون تجمع کردند. کارگران شهرداری کوت عبدالله در اعتراض به‌ عدم پرداخت معوقات مزدیشان، از اولین روزهای ماه جاری (تیرماه) دست به اعتصاب زده و از ادامه فعالیتشان خودداری کرده اند. این کارگران حقوق برج ۹ و ۱۰ سال گذشته، عیدی و سنوات و همچنین حقوق خرداد ماه سال جاری را از پیمانکار شهرداری کوت عبدالله طلب دارند.
تجمع اعتراضی داروسازان
روز دوشنبه ۲۱ تیر جمعی از داروسازان با حضور در مقابل سازمان غذا و دارو نسبت به آیین نامه جدید این سازمان در خصوص تاسیس داروخانه‌ اعتراض کردند. در شیراز نیز جمعی از داروسازان با حضور در محوطه علوم پزشکی شیراز نسبت به این آیین نامه دست به اعتراض زدند.
اعتصاب رانندگان ناوگان مینی‌بوسرانی ارومیه
روز دوشنبه ۲۱ تیرماه رانندگان ناوگان مینی‌بوسرانی داخل و خارج شهری ارومیه در مقابل ساختمان سازمان حمل و نقل استان آذربایجان غربی تجمع اعتراضی برپا کردند. این رانندگان با توقف خودروهای خود دست از کار کشیده و خواستار رسیدگی به مطالباتشان شدند.
اعتصاب رانندگان تانکر در گمرک پرویزخان
روز چهارشنبه ۲۳ تیرماه جمعی از رانندگان تانکر و کامیونهای حمل مواد سوختی در اعتراض به نرخ پایین کرایه‌ها و عدم توانایی تأمین هزینه ها اعتصاب کردند.
تجمع اعتراضی بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان
روز یکشنبه ۲۰ تیرماه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان مقابل ساختمان این صندوق در اصفهان تجمع کردند. این بازنشستگان خواستار تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود هستند .
تجمع اعتراضی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی شهرهای رشت و اهواز
یکشنبه ۲۰ تیرماه جمعی از بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی همزمان مقابل اداره کل تأمین اجتماعی شهرهای رشت و اهواز تجمع کردند. این بازنشستگان خواستار تحقق مطالبات معیشتی و حقوقی خود هستند .
زندانی کردن بازنشستگان معترض
حسین حسن خانی معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان مهاباد برای اجرای حکم ناعادلانه اش، روز شنبه ۱۹ تیر بازداشت و روانه زندان گردید. آقای حسنخانی به علت شرکت در تجماعت صنفی معلمان در سالهای گذشته به سه ماه حبس تعزیری محکوم شده بود، حکم ناعادلانه این فعال صنفی به صورت غیابی در دادگاه تجدید نظر تایید شد.
اسماعیل گرامی بازنشسته تامین اجتماعی همچنان بیش از۱۰۰ روز است که در بند می باشد. دادگاه او را به ۵ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق و جریمه نقدی محکوم کرده است. اسماعیل گرامی با پیگیری برای معیشتش با اتهامات مضحک و واهی به “اختلال در نظم و امنیت” متهم شده است. او متهم است که مسئولان را مورد پرسش قرار داده که چرا منابع صندوقها نیست و نابود شده اند؟ او متهم است که بلندگو در دست گرفته و از بیمه های ناکارآمد سخن گفته است. بازنشستگان اعلام میکنند که اسماعیل گرامی یک تن از ماست و نباید یک روز هم در زندان باشد. مطالبه ما تجدید نظر در حکم و آزادی بدون قید و شرط اوست.
جان باختن یک کولبر سقزی در منطقه مرزی بانه
صبح روز یکشنبه ۲۰ تیر، بدن بی جان یک کولبر در مرز بانه پیدا شده است. این کولبر سقزی که حامد امین پور نام داشته روز شنبه بر اثر تیراندازی در مرز بانه جانش را از دست داده و روز یکشنبه پیدا شده است. وی صاحب ۶ فرزند، حدودا ۵۰ ساله و اهل روستای ماهیدر سقز بوده است. ما در برنامه جامعه و کارگران قتل عمدی این کولبر زحمتکش کە توسط نیرویهای مرزی انجام گرفتە را قویا محکوم میکنم و به بستگان و دوستانش تسلیت میگویم.
تجمع اعتراضی دامداران خراسانی مقابل اداره جهاد کشاورزی نیشابور
دامداران خراسانی در اعتراض به کمبود و گرانی خوراک دام مقابل اداره کشاورزی نیشابور اجتماع کردند. بحران کمبود و گرانی در خوراک های دام و طیور، مستقیما به سفره مردم منتقل شده و فشار بیشتر معیشتی و سوء تغذیه ای را به اکثریت مردم تحمیل کرده است.
***