پاندمی کرونا یک ابزار کشتار مردم
آمار رسمی روزانە مبتلایان کرونا بە بیش صد هزار و مرگ بیش از ٧٠٠ نفر رسید. روزنامه های دولتی از ده برابر بودن این آمار سخن میگویند. آنچه در ماهها، هفته ها و روزهای اخیر در ایران تحت حاکمیت سیاه جمهوری اسلامی به دلیل فاجعه بیماری کرونا میگذرد، قتل عام جمعی به معنای دقیق کلمه است. خامنه ای مجرم مستقیم و اصلی قتل عام دستجمی مردم از طریق ویروس کرونا است!
رای قطعی خلع‌ید هفت‌تپه ابلاغ شد
روز یکشنبە ٣١ مرداد، رای قطعی شعبه ۵۵ حقوقی تهران دایر بر خلع ید هفت تپه به دولت و‌ خریدار ابلاغ شد. بنابراین گزارش، بر این اساس مالکیت هفت تپه از خریدار خلع ید و به دولت واگذار می‌شود و با حکم صادره این مجتمع به دولت بازمی‌گردد.
چهل و یکمین روز اعتصاب کارگران هفت‌تپه
از روز ٢٨ خرداد کارگران شرکت هفت تپه اعتصاب گستردە را شروع کردە بودند و در روز چهل و یکم و بدنبال اعلام رای خلع ید، در‌ محوطه شرکت و مقابل دفتر مدیریت دست به تجمع زدند. در این تجمع کە بشکل مجمع عمومی برگزار گردید با توجە تحقق یکی از خواستها یعنی صدور رای قطعی خلع ید کارفرمای فاسد موقتا بە اعتصاب پایان دادە شد و اعلام کردند پیگیر خواستهای دیگرشان خواهند بود. کارگران از جمله اعلام کردند که حراست از ورود مدیریت کارفرمای خلع ید شدە بە شرکت و خارج کردن لوازم و امکانات شرکت جلوگیری کند.
دومین جلسه محاکمه فرزانه زیلابی وکیل کارگران نیشکر هفت تپه
جلسه دوم دادگاه خانم فرزانه زیلابی وکیل کارگران، در روز یکشنبه ۳۱ مرداد ماه در شعبه دوم دادگاه انقلاب برگزار شد. اتهامات واهی و بی اساس وارد شده به خانم زیلابی: “اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، عضویت در گروه های معاند، توهین به رهبری و فعالیت تبلیغی علیه نظام” می باشد. کارگران معترض کارخانه ی نیشکر هفت تپه، روز یکشنبه در ۴۱مین روز اعتصاب خود، از «فرزانه زیلابی»، وکیل کارگران هفت تپه که مورد پیگرد دستگاه قضائی جمهوری اسلامی قرار گرفته است، اعلام پشتیبانی کردند.
اعتراض کارگران پیمانکاری پالایشگاه هفتم عسلویه
کارگران پیمانکاری فازهای ۱۷ و ۱۸ در پالایشگاه هفتم عسلویه در اعتراض به بی‌ توجهی به مطالباتشان دست از کار کشیدند. اجرای طرح طبقه‌ بندی مشاغل، پرداخت سنوات و افزایش کیفیت وعده‌های غذایی از خواسته‌های آنهاست که تاکنون از سوی کارفرما نادیده گرفته شده است. این سومین بار است که در دو ماه گذشته، کارگران پیمانی دست از کار کشیده‌اند.
ادامه اعتصاب کارگران صنعت نفت در ۳۵ شهر
تا روز پنجشنبه ٤ شهریورماه، اعتصاب کارگران پروژه ای و پیمانی صنعت نفت و گاز همچنان در پالایشگاه‌ها، صنایع پتروشیمی، نیروگاه‌ها و تأسیسات وابسته به این صنعت در شهرهای تهران، اراک، اصفهان، اهواز، آبادان، ماهشهر، جاسک، عسلویه، گچساران و … ادامه دارد و به شصت و هشتمین روز خود رسیده است.
اجتماع بزرگ کارگران پروژه‌ های نفتی در ایذه
چهارشنبه سوم شهریور همزمان با شصت و‌ هفتمین روز از آغاز اعتصاب کارگران پروژه‌ای نفت، جمع زیادی از کارگران پروژه‌ای ساکن ایذه طبق فراخوان از پیش اعلام شده در‌ محوطه اشکفت سلمان اجتماع بزرگی را در حمایت از اعتصاب خود و تأکید بر خواست و مطالباتشان شکل دادند.
نشست نمایندگان کارگران اعتصابی هفشجان با پیمانکاران
روز پنجشنبه ۲۸ مردادماه نمایندگان کارگران پروژه‌ای هفشجان که در اعتصاب به سر میبرند در نشستی با برخی پیمانکاران به مذاکره و بحث و گفتگو حول شرایط کار کارگران پروژه‌ای نفت پرداختند. در این نشست مقرر شد که پیمانکاران نیز ۵ نفر را بعنوان نماینده انتخاب کرده تا در جلسات پیگیری و تصمیم ‌گیری و پیشبرد مطالبات کمپین مشارکت داشته باشند.
مصدومیت ۱۰ کارگر و یک آتش‌ نشان
در آتش‌ سوزی که حوالی ساعت ۱۹ و ۴۷ دقیقه جمعه ۲۹ مرداد در شرکت «نیروکلر» واقع در شهرک صنعتی اشترجان استان اصفهان رخ داد، ۱۰ کارگر به همراه یک آتش‌ نشان دچار مصدومیت شدند. ۵ نفر از مصدومان حادثه که همگی کارگران شاغل این کارخانه هستند با حضور امدادگران پس از دریافت خدمات اولیه درمانی به بیمارستان‌های شهر مبارکه منتقل شدند و مابقی که شامل ۵ کارگر دیگر و یک آتش نشان بودند، به صورت سرپایی تحت درمان قرار گرفته‌اند. شرایط نا امن محیط کار سالانە منجر بە لطمات جدی بە کارگران می باشد کە تعداد زیادی از کارگران بە همین دلیل جان خود را از دست میدهند و یا دچار قطعی اعضای بدن و معلولیت می شوند.
مرگ کارگر شرکت داروسازی ارسطو ساوه
روح ‌اله شمس کارگر شرکت دارو سازی ارسطو ساوه بر اثر انفجار رآکتور این کارخانه دچار مصدومیت شدید شده کە متاسفانە پس از گذراندن ۱۱ روز در‌ کما، جان خود را از دست داد. بە بستگان و همکاران آقای شمش تسلیت می گوئیم.
مرگ یک کارگر ساختمانی بر اثر سقوط از داربست
این کارگر ساختمانی در حین کار بر اثر شکستن داربست‌های فلزی از ارتفاع طبقه پنجم یک ساختمان سقوط کرد. این کارگر جانباخته ۲۲ سال سن داشت و متاسفانه بر اثر شدت جراحات وارده قبل از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد. همدردی عمیق خود را با بستگان و همکاران این کارگر جوان اعلام میکنیم.
اعتراض کارگران شرکت آذرکام ارومیه
روز شنبه ۳۰ مرداد جمعی از کارگران شرکت آذرکام در ارومیه، در اعتراض به عدم پرداخت معوقات مزدی‌شان، دست به اعتصاب زده و در محوطه این شرکت تجمع اعتراضی برگزار کردند.
اعتصاب کارگران فضای سبز شهرداری کوت عبدالله
کارگران فضای سبز شهرداری کوت عبدالله روز یک شنبه ۳۱ مردادماه در مقابل شهرداری این شهر تجمع کردند. کارگران دلیل اعتصاب و اجتماع خود را مطالبه حقوق و مزایای قانونی خود اعلام کردند. حقوق آذر و دی ماه ۹۹، تسویه کامل سال گذشته و همچنین حقوق عقب مانده سال جاری از اهم مطالبات آنان می باشد.
اعتراض یکی از کارگران شهرداری بستان
صبح روز سه‌شنبه دوم شهریور یکی از کارگران شهرداری بستان در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق معوقه و همچنین بیمه درمانی، و نداشتن پول برای درمان دست به حرکت اعتراضی زد. یکی از کارگران شهرداری بستان گفت: این شخص به دلیل ابتلا به کرونا، نداشتن بیمه و پرداخت نشدن حقوق از سوی شهرداری، توانایی مراجعه به پزشک را نداشت که به نشانه اعتراض، ابراز نارضایتی و درخواست مطالباتش جهت درمان خود، در مقابل درب ورودی ساختمان شهرداری بستان خوابید و از دیگر کارگران خواست برای حفظ سلامتی خود و دچار نشدن به کووید ۱۹ اداره را ترک کنند.
کارگران شهرداری سِده از عدم پرداخت معوقات مزدی خود خبر دادند
این کارگران که تعداد آن‌ها نزدیک به ۳۰ نفر می‌رسد، با بیان اینکه حدودا دو ماه معوقات مزدی پرداخت نشده دارند، عنوان کردند: قرار بود شهرداری از منبع درآمدی که از فروش یک قطعه زمین شهری بدست آورده، مطالبات معوقه کارگران را پرداخت کند که تاکنون اقدامی صورت نگرفته است.
کارگران شهرداری سِده در استان اصفهان با اشاره به اینکه هر ماه مطالبات مزدی خود را با تاخیر دریافت می‌کنند، در ادامه گفتند: چندین ماه است که این شهرداری از طریق سرپرست مدیریت می‌شود. در طول چند سال گذشته روند پرداخت حقوق کارگران با تاخیر انجام می‌شود و هیچ تغییری نکرده است. در زمینه مشکلات ‌مان به هر مسئولی هم شکایت می‌کنیم فقط شنونده است و هیچ اقدامی نمی‌کند. طی یک الی دو روز گذشته نیز تعدادی از کارگران به دفتر برخی مسئولان شهر مراجعه کرده‌اند اما هیچ نتیجه‌ای نگرفته اند.
اعتراض کارگران شاغل در خطوط ابنیه فنی راه‌ آهن
این کارگران به عدم پرداخت حقوق، بیمه و مطالبات قدیمی سال‌های ۹۸ تا پایان ۹۹ اعتراض دارند.
کارگران گفتند: حدود ۲۷۰ کارگر در خطوط ابنیه فنی راه‌آهن جنوب شرق با سوابق بالای ۱۵ سال تحت مسئولیت شرکت پیمانکار مشغول کار هستیم که علیرغم مطالبات جاری چندین ماهه از پیمانکار فعلی، هنوز موفق به دریافت مطالبات قدیمی سالهای ۹۸ تا پایان ۹۹ از پیمانکار قبلی خود نشده ایم. این مطالبه قدیمی مربوط به چندین ماه حقوق و اضافه کاری، سنوات، حق شیفت و جذب، حق ایاب و ذهاب و لباس کار و… می‌شود.
تجمع رانندگان اتوبوسرانی قزوین مقابل استانداری
روز سه‌شنبه ۲ شهریور، رانندگان اتوبوسرانی الوند و محمدیه و مهرگان با تجمع مقابل استانداری خواستار مطالبات خود شدند. یکی از این رانندگان در تجمع گفت: “برای گرفتن حقمان تجمع کرده‌ایم؛ طی دو سال که از شیوع کرونا می‌گذرد اتوبوس‌های زیباشهر، الوند و مهرگان که در مجموع ۴۰ ماشین هستند هیچ یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند”.
ادامه اعتصاب سراسری رانندگان کامیون در مرز خسروی
اعتصاب رانندگان کامیون در مرز پرویزخان خسروی ادامه دارد. علاوه بر این روز سه ‌شنبه ۲ شهریور ماه ۱۴۰۰، رانندگان در مرز باشماق نیز با انتشار تصاویری اعتصاب خود را اعلام کرده‌اند.
رانندگان از روز دوشنبه اول شهریور در اعتراض به انتظار طولانی و ندادن مجوز خروج و همچنین وضعیت نامناسب امکانات استقراری در مرز در مناطق مختلف کشور دست به اعتصاب زدند.
دستگیری رضا بهروزی معترض بە عدم واکیسناسیون شهروندان
روز شنبه ۲۹ مرداد سه تن از ماموران امنیتی لباس شخصی به خانه آقای بهروزی مراجعه و وی را بازداشت و با یک دستگاه خودرو سواری به نقطه نامعلومی منتقل کردند. آقای رضا بهروزی پیش از این در چندین ویدیو با خطاب قراردادن خامنه‌ای خواستار پاسخگویی وی در رابطه با وضعیت نابسامان کشور و به خصوص ممنوعیت واکسن کرونا شده بودند.
رد درخواست اعاده دادرسی وحید افکاری
سعید دهقان، وکیل مدافع برادران افکاری طی یادداشتی در صفحه شخصی خود ضمن اعلام این خبر نوشت؛ “حتی اگر یکبار، ولو روزنامه‌وار پرونده را می‌‌خواندند، دلایل قانونی آنقدر بود که اعاده دادرسی درباره رأیی با ٢۴ تناقض و ۳ دروغ پذیرفته شود. ۲۵ سال حبس فقط به استناد «علم قاضی»؛ بدون رعایت ماده ۲۱۱ قانون مجازات.”
نوید افکاری و وحید افکاری در تاریخ ۲۶ شهریور ماه ۱۳۹۷ و حبیب افکاری در تاریخ ۲۲ آذر ۱۳۹۷ در رابطه با اعتراضات سراسری مرداد ۹۷ بازداشت شدند و در جریان بازجویی‌ها برای اخذ اعتراف بارها مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته‌اند. این شهروندان توسط دادگاه انقلاب و دادگاه کیفری شیراز مورد محاکمه قرار گرفتند و نوید افکاری به ۲ بار اعدام، ۶ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، وحید افکاری به ۵۴ سال و ۶ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق، حبیب افکاری به ۲۷ سال و ۳ ماه حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند. نوید افکاری، کشتی گیر ایرانی در نهایت سحرگاه روز شنبه ۲۲ شهریور ماه ۹۹ علیرغم ابهامات جدی در پرونده و موج جهانی حمایت از وی در زندان عادل آباد شیراز اعدام شد. وحید و حبیب افکاری از اواسط شهریور ماه ۹۹ به بند عبرت (بند دربسته) که محل نگهداری زندانیان محروم از تماس تلفنی است منتقل شدند.
اعتراض بیش از ۵۰ وکیل دادگستری به بازداشت “وکلای دادخواه”
شماری از وکلای دادگستری با ارسال نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه، خواستار آزادی فوری وکلای بازداشتی شدند. امضاکنندگان این نامه، بازداشت “وکلای دادخواه” را محکوم کرده‌ و خواستار برخورد و تحت تعقیب قراردادن “خاطیان” شدند. امضا کنندگان، نه تنها بازداشت این وکلا را محکوم کرده، بلکه خواستار آزادی فوری آن‌ها شده‌اند.
شش نفر از وکلای دادگستری موسوم به “وکلای دادخواه”: مصطفی نیلی، لیلا حیدری، آرش کیخسروی، محمدرضا فقیهی و فعالان مدنی مهدی محمودیان و مریم افراز بودند که در روز ۲۳ مرداد سال جاری بازداشت شدند. این افراد بر آن بودند علیه مقامات مسئول جمهوری اسلامی در ارتباط با سوءمدیریت و عدم اقدام به موقع برای واردات واکسن کرونا و مهار بحران برخاسته از آن شکایت کنند. لیلا حیدری در روز ۲۴ مرداد آزاد شد و با همراهی با شماری از وکلای دادگستری اقدام به تهیه نامه‌ای خطاب به رئیس قوه قضاییه کرد.
***