جمهور اسلامی در محاصرە تظاهراتهای تودەای و اعتصابات کارگری!

اعتراضات شبانه در خوزستان وارد هفتمین روز شد. جمهوری اسلامی با قساوت به معترضین شلیک می کند. متاسفانه تاکنون هفت نفر در این اعتراضات جانباختند و صدها نفر دستگیر و مجروح شدند. پنجشنبه شب ِ ۲۴ تیرماه در جریان خیزش شبانه مردم خوزستان در اعتراض به بی آبی و قطع آب به روی مردم و مزارع، تظاهرکنندکان برخی از جاده‌های اصلی مواصلاتی استان را بستند. همان شب یعنی ۲۴ تیرماه مردم قلعه چنعان جاده صنایع فولاد را مسدود و در ادامه درگیری شدید مردم معترض با نیروهای گارد ویژه اتفاق افتاد. جمعه شب ۲۵ تیرماه نيروهاى امنيتى به معترضينى كه جاده ترانزيتى اهواز- شوش را در اعتراض به بى آبى و قطع آب كشاورزى بسته بودند آتش گشودند. روز شنبه ۲۶ تیرماه و در سومین روز از اعتراضات مردم خوزستان یک جوان به نام “مصطفى نعيماوى” ۲۶ ساله و از اهالی منطقه عباس‌آباد فلاحيه شهرستان شادگان با شلیک مستقیم مأمورین جانباخت. بر اساس گزارش منابع محلی، مصطفی نعیماوی در اثر اصابت دو گلوله از “ناحیه سينه” جان خود را از دست داده است. ساعات اولیه روز شنبه یک جوان معترض دیگر به نام قاسم خضیری ناصری در اعتراضات، در کوی کانتکس اهواز با تیراندازی مستقیم مأمورین مجروح و بعد از ظهر شنبه ٢٦ تیر در بیمارستان جان باخت. روز شنبه ۲۶ تیرماه در ادامه سومین روز خیزش مردم شهرهای خوزستان در اعتراض به بی آبی، مردم و جوانان معترض سوسنگرد جاده اصلی سوسنگرد بە اهواز را بستند. براساس خبرهای منتشرە متاسفانە سومین جوان بە اسم “علی مزرعه” نیز به ضرب گلوله نیروهای امنیتی در منطقه کوی زویه اهواز جانباختە است. در شب سه شنبه ٢٩ تیر “میثم عچرش” چهارمین جوان اهل ماهشهر با شلیک مستقیم گلولە مزدوران رژیم اسلامی جانباخت. روز چهارشنبه ۳۰ تیر در هفتمین روز اعتراضات خوزستان اهالی روستای صلیحاویه از توابع بخش دارخوین اهواز با شعار «کلا کلا للتهجیر (نه به کوچ اجباری) تظاهرات کردند. جوانان و مردم شهر مسجد سلیمان هم به اعتراضات پیوستند. در بیشتر شهرهای خوزستان اینترنت را به طور کامل قطع کرده‌اند تا مانع انتشار خبر اعتراضات شوند. روز پنجشنبه ٣١ تیر در ایذه و الیگودرز بنا به اخباری که هنوز تائید نشده است چهار جوان معترض جانباختند. به گفته بعضی منابع خبری تنها در یک شب پنج تن از جوانان در جریان اعتراضات خوزستان با شلیک مستقیم جلادان رژیم اسلامی جانباختند.

تداوم اعتصابات کارگری در کنار اعتراضات مردم خوزستان

– در تهران در حمایت از اعتصاب کارگران ‌پروژه‌ای نفت جمعی از کارگران و فعالین کارگری تجمع برپا کردند.

– روز جمعه ۲۵ تیرماه جمعی از کارگران اعتصابی پروژه‌های نفتی ایل زراسوند در چغاخور با برگزاری مجمع عمومی کارگری بر تداوم اعتصاب و ایستادگی بر خواسته هایشان تأکید کردند.

– روز جمعه ۲۵ تیرماه کارگران پروژه‌های نفتی ساکن ایذه برای بار دیگر با برگزاری مجمع عمومی کارگری از تداوم اعتصاب حمایت کردند و اعلام نمودند که تا تحقق مطالباتشان در ایستادگی خواهند کرد.

– روز جمعه ۲۵ تیرماه کارگران پروژه‌های نفتی ساکن فارسان و حومه که هم اکنون در اعتصاب هستند در پاسخ به پیام مجامع عمومی همکاران خود در هفشجان، ایذه، فولادشهر، دهدز، مسجدسلیمان و اولاد حاج علی، با برگزاری اجتماعی ضمن اعلام همبستگی با دیگر همکاران اعتصابی خود و پافشاری بر  مطالبات‌شان بر ایستادگی در اعتصاب تا زمان تحقق خواسته‌هایشان تأکید کردند.

– روز شنبه ۲۶ تیرماه کارگران پروژه‌های نفتی و صنعتگران ساکن روستای سپیدانه و همچنین کارگران و صنعتگران ساکن آبادان و خرمشهر و اصفهان با برگزاری مجمع عمومی کارگری از تداوم اعتصاب حمایت کردند و اعلام نمودند که تا تحقق مطالباتشان ایستادگی خواهند کرد.

– همان روز، شنبه ۲۶ تیرماه، کارگران جوشکار پروژه‌‌ای و خط لوله هفشجان با برگزاری سومین مجمع عمومی کارگری خود از تداوم اعتصاب حمایت کردند و بار دیگر اعلام نمودند که تا تحقق مطالباتشان در ایستادگی خواهند کرد.

– روز یکشنبه ۲۷ تیرماه کارگران پروژه‌های نفتی و صنعتگران ساکن دهدشت و لردگان با برگزاری مجمع عمومی کارگری از تداوم اعتصاب حمایت کردند و ایستادگی خود را اعلام نمودند.

– روز سه‌شنبه ۲۹ تیرماه کارگران پروژه‌های نفتی و صنعتگران ساکن شهر گهرو در استان چهارمحال و بختیاری وهمچنین کرمانشاه نیز با برگزاری مجمع عمومی کارگری از تداوم اعتصاب حمایت کردند و اعلام نمودند که تا تحقق مطالباتشان در ایستادگی خواهند کرد.

– روز سه‌شنبه ۲۹ تیرماه جمعی از کارکنان رسمی صنعت نفت شاغل در شرکت پالایش گاز فجر جم در اعتراض به نحوه افزایش حقوق خود مقابل ساختمان این شرکت تجمع کردند. کارکنان رسمی قبلاً اخطار داده بودند که چنانچه کل نحوه افزایشات عمومی حقوق‌ها اصلاح نشود دوباره دست به اعتراض خواهند زد. در همین راستا جمعی از کارکنان عملیاتی شرکت POGC شاغل در سکوی SPQ2  در اعتراض به عدم اصلاح واقعی نحوه افزایشات عمومی در حقوق تیرماه اعتراض کردند.

– در استان لرستان مردم روستای جغابدار دورود برای دومین بار روز جمعه ۲۵ تیر ۱۴۰۰ ساعت  ۵ تا ۸ غروب به مدت سه ساعت جاده دورود را بستند. این اقدام به خاطر قطعی آب انجام شد. چند روز پیش مردم چغابدار دورود به همین خاطر جاده را بستند. مقامات به مردم قول داده بودند که معضل آب را حل خواهند کرد اما برایشان کاری نکردند ازاین رو مردم چغابدار امروز دوباره این راه بندان اعتراضی را انجام دادند. مردم جغابدار تهدید کردند اگر این معضل مردم حل نشود مجدد راه بندان اعتراضی ایجاد خواهند کرد.

اجتماعات اعتراضی کارگران مراکز مختلف  

روز شنبه ۲۶ تیرماه شمار زیادی از اعضای تعاونی مسکن اخبار جام جم به همراه اعضای خانواده هایشان با تجمع در مقابل محل ساخت این پروژه مسکونی تجاری در میدان ساحل منطقه ۲۲ تهران دست به اعتراض زدند.

– روز یکشنبه ۲۷ تیرماه کارگران شرکتی شهرداری پلدختر در اعتراض به عدم پرداخت حقوق و حق بیمه در چند ماه گذشته دست به تجمع زدند.

– جمعی از کارگران سد شفارود یکشنبه ۲۷ تیرماه در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات مزدی و بیمه‌ای خود، در مقابل فرمانداری رضوانشهر دست به تجمع زدند.

– جمعی از نیروهای رسمی آب و فاضلاب اهواز یکشنبه ۲۷ تیرماه، در اعتراض به عدم پرداخت ۳ ماه حقوق و مطالبات بیمه‌ای، برای دومین روز متوالی در محل سالن شرکت دست به تجمع زدند.

– روز یکشنبه ۲۷ تیرماه در معدن مس سونگون ورزقان پرسنل شرکت آهن آجین در اعتراض به اخذ امضای برگه سفید توسط شرکت، اقدام به تجمع اعتراضی در محوطه معدن کردند. نیروهای این شرکت که از سه ماه پیش به حقوق خود معترض میباشند طی این مدت با تاثیر منفی بیش از پنجاه درصد در حجم استخراج معدن توانسته اند طی جلسات گوناگون نظر مساعد شورای تامین و نماینده مجلس را به منظور افزایش حقوق و مزایای پرسنل کسب کنند. این امر با کارشکنی شرکت هنوز به نتیجه نرسیده و شرکت قصد داشت با اخذ امضا روی برگه سفید کارگران را در مقابل عمل انجام شده قرار دهد.

– روز دوشنبه ۲۸ تیرماه جمعی از رانندگان اتوبوس ها و مینی‌بوس‌های برون شهری در مقابل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در تهران تجمع کردند. تجمع این کارگران در اعتراض به صدور ابلاغیه مبنی بر اعلام سن فرسودگی اتوبوس‌های برون شهری صورت گرفته است.

– روز دوشنبه ۲۸ تیرماه جمعی از کارگران اخراجی شهرداری منطقه ۲ اهواز برای بازگشت به کار خود مقابل شهرداری مرکز تجمع و خواهان رسیدگی شهردار و شورای شهر شدند.

خبرهای هفت تپه

روز پنجشنبه ٣١ تیر ماه کارگران شرکت هفت تپه در دهمین روز اعتصاب در محوطه شرکت دست به تجمع و راهپیمائی زدند. کارگران شعار می دادند: “مرگ بر اسدبیگ”، “خوزستان بیچاره مسئول خوب نداره”! پرداخت حقوق‌های معوقه، بازگشت به کار همکاران اخراجی، تمدید قرارداد کارگران بخش دفع آفات، واکسیناسیون کارگران و همچنین تعیین تکلیف وضعیت شرکت پس از اعلام لغو واگذاری از خواسته های کارگران هفت تپه است.

یکشنبه های اعتراضی بازنشستگان ادامه دارد

یکشنبه ۲۷ تیرماه جمعی بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی رشت مقابل کانون بازنشستگان در فلکه نیروی دریایی، جمعی از بازنشستگان تأمین اجتماعی مشهد نیز مقابل اداره تأمین اجتماعی تجمع کردند. همچنین بازنشستگان و مستمری بگیران صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان و خوزستان مقابل ساختمان این صندوق ها در شهرهای اصفهان و اهواز دست به تجمع زدند.

آخرین خبرها از وضعیت مازیار سیدنژاد فعال کارگری

مازیار سیدنژاد، جوان فعال در امور کارگری از ۱۷ خرداد امسال بازداشت است. او قبلا از آذرماه تا اسفند ۹۷ همراه با انفرادی و شکنجه در بازداشت بود. او را به اعتراف اجباری در برنامه تلویزیونی و نامستند “طراحی سوخته” وادار کردند. مازیار را به جهت دفاع از اعتصاب کارگران فولاد اهواز به اتهامات عضویت در گروه کمونیستی و ظن فرار در اوین دربند کردند. وضعیت او به شدت نگران کننده است و گمان می‌رود بار دیگر بخواهند او را تحت شکنجه و اعتراف تلویزیونی یا برای اجرای حکم سابقش تحت فشار قرار دهند. وچند روزیست پس از اتمام بازجویی در سلول امنیتی ۶ نفره قرار دارد و تماس‌هایش نامنظم آن هم در حضور بازجو و بسیار کوتاه و کنترل شده است. همچنین ممنوع الخرید و ممنوع الملاقات نیز میباشد. به گفته یکی از دوستانش، اخیراً مازیار در تماسی به خانواده‌اش درباره موافقت بازجو با ملاقات‌ خانواده میگوید اما پس از مراجعه پدر او، بازپرس پرونده از تداوم ممنوعیت ملاقات خبر می‌دهد. پیش از آن نیز در قبال صدور قرار وثیقه کارشکنی صورت گرفته بود. به خانواده و وکیل وی اطلاعات چندانی نمی‌دهند و در بلاتکلیفی قرارشان داده‌اند. مازیار کجاست؟ چرا بی دلیل در بازداشت است؟

جان سپیدە قلیان در خطر است

برادر سپیدە قلیان بە خبرگزاری بی بی سی گفتە است کە ٨ زندانی در زندان بوشهر بە سپیدە حملە کردەاند و بە قصد کشتن او را مورد ضرب و شتم قرار دادەاند. یک روز بعد از این تماس تلفنی سپیدە با خانوادەاش، پدر و مادر سپیدە از شهرستان دزفول بە سمت زندان بوشهر کە ٧٠٠ کیلومتر فاصلە دارد, حرکت میکنند و بە ملاقات سپیدە می روند. مسئولین زندان از مطالبە والدین سپیدە مبنی بر کنترل دوربینهای مداربستە خودداری میکنند. همە شواهد نشان از طرح جمهوری اسلامی برای از میان بردن سپیدە در سکوت است. نباید گذاشت سپیدە قلیان این دختر جوان و جسور و آگاە بە فراموشی سپردە شود. ما در برنامه جامعه و کارگران بازداشت و زندانی کردن فعال کارگری را قویا محکوم کرده و خواستار آزادی بی قید و شرط همە زندانیان سیاسی هستیم

مرگ یک کارگر بر اثر ریزش معدن در دامغان

ریزش تونل در معدن مرکزی کلاریز طزره دامغان، موجب جان باختن یوسف کوهساری، کارگر این معدن شد.

دستگیری در تهران

عصر روز سه‌شنبه جمعی از فعالین اجتماعی، کارگری، معلمان و مادران دادخواه با تجمع مقابل وزارت کشور از خواست و اعتراضات مردم خوزستان حمایت کردند که با برخورد وحشیانه نیروهای امنیتی و بازداشت روبرو شدند. آرش صادقی، رسول بداقی، نرگس محمدی، جعفر عظیم زاده، پوران ناظمی، روح‌الله مردانی، آرش کیخسروی، حمید آصفی و بهزاد همایونی را بازداشت کرده و به پلیس امنیت گیشا منتقل کردند. همگی این افراد ساعات اولیه بامداد چهارشنبه آزاد شدند.

 

***