تشکیلات خارج کشور حزب حکمتیست- گزارشی از شرکت فعالین حزب در تظاهراتهای اول ماه مه ۲۰۲۴ در تعدادی از کشورهای اروپایی
جهان بیشرتر از هر زمان به تغییر بنیادین، به رهایی از جنگ و استثمار نظام سرمایه داری و به سوسیالیسم نیاز دارد.
به گزارش خبرگزاری های مختلف امسال بیش ازسالهای قبل در سراسر جهان شاهد برگزاری تجمعات و راهپیمایی های اول ماه مه بوده ایم. کارگران و احزاب سوسیالیستی و کمونیست ها در سراسر جهان با پرچم ها قرمز و شعارهای نه به ریاضت اقتصادی و پایان دادن به سیستم سرمایه دار درخیابانهای اکثر کشورهای جهان رژه رفتند. در این روز باردیگر کارگران اعلام کردندکه اگر جهان دست ما بود با ثروتی که خود خالق آن هستیم جهانی دیگر فارغ از فقر و گرسنگی، جنگ و بی خانمانی، کار کودکان، بی حقوقی و کشتن زنان برپا میکردیم و حرمت انسان را به انسان برمیگرداندیم.
تشکیلاتهای خارج کشور حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست درکنار کارگران و زحمتکشان و آزادیخواهان جهان در این روز همراه با مردم انقلابی و کارگران درشهرهای مختلف اروپا به خیابانها آمد.
سوئد :استکهلم
شهر استکهلم شاهد یکی از بزرگترین تظاهرات سالهای اخیر بود. طبق هر روال هر سال میز کتاب ابتدا در ” باغ شاه ” در مرکز شهر همراه با سازمانها و احزاب دیگر دایر گردید. درغرفه اطلاعاتی حزب حکمتیست کتابها و نشریات حزب به بازدید کنندگان ارائه داده می شد. بیش از ۳۵۰ نسخه از اطلاعیه حزب در مورد اول ماه مه به زبان انگلیسی پخش شد و تعدادی کتاب هم به فروش رفت و مقداری کمک مالی هم جمع آوری شد. کمک های مالی بزودی اعلام خواهد شد.
سپس راه پیمایی در صف طولانی در خیابانهای مرکزی استکهلم به حرکت در آمد. در این راهپیمایی حزب حکمتیست با پرچم های قرمز و عکس بزرگ مارکس در صف اول این راهپیمایی نگاه را به خود جلب می نمود. جمعیت اطراف خیابانها مشتاقانه از تصویر مارکس با شعار ” بیشتر از هر زمان به تغییر جهان نیاز داریم ” عکس میگیرفتند.
گروههایی از طرفداران رضا پهلوی بدون اجازه انتظامات تلاش نمودند که وارد صف راهپیمایان شوند که با اعتراض و هو کردن صف تظاهرات روبرو شدند. انتظامات تظاهرات مجبور به دخالت شد اما به بی توجه به اخطارهای انتظامات ادامه دادند که پلیس وارد شد و آنها را از محل دور کردند و اجازه ندادند وارد صف شوند.
گوتنبرگ : طبق سنت همیشگی امسال نیز روز اول ماه مه صبح زود رفقا در میان “یرن توریت” در شهر گوتنبرگ که محل تجمع سازمانهای چپ و سوسیالیست است چادر اطلاعاتی را برپا نمودند. از ساعت یازده قبل ازظهر بتدریج میدان پر از بازدیدکنندگان شد و ساعتی بعد میدان مملو از جمعیتی بود که به بحث، گفت و گو و سر زدن به میزها و چادرهای اطلاعاتی مشغول بودند. چادر حزب حکمتیست مثل همیشه بازدید کنندگان زیادی داشت و رفقا به سوالات مردم در مورد اوضاع ایران توضیح می دادند. در مدت برپایی چادر بازدیدکننده گان کمک های مالی به حزب و تلویزیون پرتو و برای رادیو دنیای بهتر، پرداخت نمودند. اسامی و کمک جمع آوری شده بزودی در لیست جداگانه ای اعلام خواهد شد.
نروژ: اسلو : روز اول ماه مه با تجمع سازمانها و احزاب نروژی در میدان ” کارگر” اسلو شروع شد.
مراسم با سرود انترناسیونال اغاز شد و با سخنرانی ها ادامه یافت. بعد از سخنرانی راهپیمایی در صفوف مرتب با احزاب و سازمان های سیاسی چپ و اتحادیه های کارگری با‌ بنر، پلاکاردها و شعارهای اصلی امسال در رابطه با رفاه عمومی مردم مانند: ” دست هایتان را از بالا بردن سن بازنشستگی کوتاه کنید”، ” علیه مراکز کاریابی خصوصی” تامین مسکن برای همه” و ” دست شرکت ها و مالکین مسکن از زندگی مردم کوتاه”، ” شرایط کار را تغییر دهید، نه سن بازنشستگی و ” خواست آزادی فلسطین، خروج نیروهای اسراییل از غزه” بطرف مجلس حرکت کرد. مراسم با بازگشت به میدان کارگر به پایان رسید.
فنلاند ، هلسینکی
هلسینکی: مارش انترناسیونالیستی اول ماه مه از طرف اتحادیه های کارگری، جریانات و احزاب کمونست، چپ و رادیکال با شرکت هزاران نفر از انسانهای آزادیخواه و برابری طلب از میدان “هاکا نیه می” بطرف مرکز اصلی برگزاری مراسم در محوطه “کیاسما” جنب پارک و کتابخانه عمومی برگزار گردید. راهپیمایان در طول مسیر همراه با خواندن سرودهای انقلابی و کارگری و سر دادن شعارهایی در دفاع از اعتصاب عمومی که علیه گرانی روز افزون مالیات غیر مستقیم و کاهش امتیازات معیشتی- اجتماعی توسط دولت موجود، نه به جنگ. زنده باد همبستگی و صلح و آزادی! و .. با خود نیز پوسترهای مارکس و بنرهای –”زنده با اول ماه مه روز جهانی طبقه کارگر”، “جهان احتیاج به تغییر دارد”، “کارگران جهان متحد شوید”، “نه به مجازات اعدام”، “مرگ بر جمهوری اسلامی” – زنده باد آزادی، برابری، حکومت کارگری!” حمل میکردند. حزب حکمتیست تشکیلات فنلاند در مارش روز جهانی کارگر همراه دیگر جریانات چپ و رادیکال شرکت کرد.
آلمان: کلن
اول ماه مه ۲۰۲۴ در کلن طبق سنت سالانه از طرف اتحادیه سراسری فراخوان داده شد. امسال بطور چشم گیری تعداد کسانی که در تظاهراتهای اول ماه مه شرکت کردند در آلمان گسترده بود. طبق اخبار رسمی در ۴۵۰ شهر آلمان مجموعا ۳۳۰۰۰۰ نفر در این اجتماعات شرکت کردند.
تشکیلات حزب حکمتیست همراه رفقای حزب کمونیست و شورای کردستان و شورای کلن بعد از راه انداختن چادر اطلاعاتی و میز کتاب دسته جمعی به محل تظاهرات به حرکت در آمدند. هنگام شروع راهپیمایی جمعیت زیادی بیش از ۶ هزار نفر با پرچمهای مختلفی از اتحادیه های کارگری و احزاب و گروه و سازمان‌های آلمانی و خارجی به اهتزاز در آمد و در طول تظاهرات همچنان در اهتزاز بودند. طی راهپیمایی شعارهایی چون ” زنده باد انقلاب” ، ” زنده باد روز کارگر” ، ” توماج صالحی را آزاد کنید” داده شد. بعد از یک ساعت و نیم راهپیمایی در مسیر شلوغ شهر به محل تریبون سخنرانی و چادرهای احزاب و سازمان‌های سیاسی رسیدم. اطراف چادر اطلاعاتی حزب حکمتیست و حزب کمونیست ایران محل و پاتق بخشی از آدم‌های کمونیست و آزادیخواه شهر شد. پشت میز کتاب کادرهای حزب به سوالات مراجعه کنندگان جواب می دادند. بازدید مردم از غرفه حزب امسال بیشتر از سالهای قبل بود. در طول مراسم کتابهای حزب بفروش رفت و کمک مالی در ادامه فعالیتهای جمع آوری کمک مالی برای تلویزیون جمع آوری شد که گزارش آن جداگانه منتشر خواهد شد. بعد از حدود پنچ ساعت تدارکات چادر و راهپیمایی و میز کتاب در ساعت ۴ بعدازظهر به پایان رسید. بطور کلی شرایط سیاسی و اجتماعی امسال و هوای خوب باعث شد که استقبال خیلی بالایی از مراسم اول ماه مه بشود.
زیگن
مراسم “اول مه سرخ” شهر زیگن که تاریخچه ای بیش از ۳۰ سال دارد و به عنوان مراسم آلترناتیوی رادیکال در تقابل با دیگر، امسال نیز با شعارهای رادیکال و طبقاتی و صف آرایی نیروهای چپ و کمونیست شهر، برگزار شد. از مدتی قبل جلساتی مشترک با حضوراحزاب، سازمانها و نیروهای چپ، کمونیست و آنارشیستی شهر زیگن تحت عنوان مراسم سالانه ی ” اول مه سرخ” به سرانجام رسید. فعالین حزب حکمتیست در کنار سازماندهندگان شعار”علیه ریاضت اقتصادی و جنگ طلبی، پاسخ ما سوسیالیسم است”، را به عنوان شعار اصلی این روز برگزیده و در اول صف یک مه شهر زیگن مورد استفاده قرار گرفت. در رژه “اول مه مه سرخ” شهر زیگن کادرهای حزب حکمتیست فاطمه عسگری و امیر عسگری با پرچم، پوستر و پلاکاردهای حزب و همچنین پوستری از جشنواره پوستر ضد جنگ که مورد حمایت سازمان بیمرز نیز میباشد شرکت نمودند. در این راهپیمایی شعارهایی با مضامین “علیه نسل کشی و جنگ در غزه” و ” سیاستهای ریاضت کشی موقوف ” رشد فاشیسم در آلمان سخنرانی کردند. امیر عسگری دبیر کمیته آلمان حزب حکمتیست در سخنرانی خود علیه سیاست ریاضت اقتصادی، جنگ در محکومیت نسل کشی در غزه صحبت نمود و خواهان حمایت از طبقه کارگر ایران شد. این برنامه ها با اجرای موزیک اعتراضی به پایان رسید.
برلین :۱ مه روز جهانی کارگر تظاهرات مرکزی اتحادیه های کارگری در برلین همراه با جریانات چپ ازKarl-Marx-Allee به طرف Roten Rathaus بر گزار شد.فعالین حزب حکمتیست به روال هر سال با پرچم حزب و عکس مارکس ، پارول علیه جنگ سرمایه دارارن، عکسهایی از توماج صالحی وسامان یاسین دو رپر انقلابی که در خطر اعدام قرار دارند در راه پیمایی اول مه روز جهانی کارگر شرکت داشتند. در این راهپیمایی شعار هایی علیه جنگ سرمایه داران در دفاع از مردم فلسطین سر داده می شد.”آلمان تامین می کند، اسرائیل بمباران می کند.”
انگلیس ، لندن
تجمع اول ماە مه لندن از صبح حوالی ١١ در میدان مقابل کتابخانه کارل مارکس طبق سنت دهها ساله آغاز و با ساوند سیستم قوی سرودهای کارگری و انقلابی و همچنین سرودهای فارسی در رابطه با خیزش انقلابی پخش می شد.
فعالین حزب حکمتیست همراە با سایر احزاب و جریانات و شخصیتهای جپ و اتحادیەهای کارگری در این تجمع شرکت فعال داشتند و بویژە کمیته ی همبستگی با جنبش کارگری ایران که متشکل از نیروهای سیاسی و مدافعین طبقه کارگر ایران می باشند همراە با جان مک دونل نیز حضور داشتند.
تجمع اول مه هر ساله از جانب “کنگرە اتحادیه های کارگری TUC فراخواندە می شود و مسیر طولانی از مرکز شهر را به سمت “میدان ترافالگار” طی میکند و بعدا در این میدان سخنرانی رهبران اتحادیه ها آغاز می شود.
ابتدا لازم به ذکر است کە اطلاعیه کمیته همبستگی با جنبش کارگری ایران در تجمع مقابل کتابخانه مارکس توسط رفیق الماس فرضی (صمد) قرائت شد و شعارهایی در حمایت از خبزش انقلابی و علیه آپارتاید جنسیتی و در حمایت از توماج صالحی و همچنین ازادی زندانیان سیاسی و کارگری دادە شد و در طول مسیر راهپیمایی همچنان ادامە داشت.
روز جهانی کارگر امسال در حالی برگزار شد که جهان شاهد نسل کشی مردم غزە توسط ارتش فاشیست اسرائیل است و در عین حال یک جنگ امپریالیستی دیگر در اوکراین در جریان است که چهره جهان را بیشتر از قبل تغییر دادە و میلیاردها دلار و پوند را به ادامە آن تخصیص و این هزینه نجومی بر گردە کارگران و سفره های آنان تحمیل می شود و عملا ما شاهد ریاضت اقتصادی در کشورهای صنعتی هستیم.
در میدان ترافالگار لندن رهبران اتحادیه ها از جمله رهبر اتحادیه حمل و نقل میک لینچ و همچنین سفیر فلسطین در بریتانیا سخنرانی کردند آنان علیه وضع موجود کە فوقا بە ان اشارە شد صحبت کردند.
در این تجمع اطلاعیه حزب حکمتیست و همچنین اطلاعیه کمیته همبستگی با جنبش کارگری ایران در میان شرکت کنندگان پخش شد. در جریان تجمع و در مسیر راهپیمایی تلویزیون ایران اینترنشنال با سعید ارمان، هلاله طاهری و همچنین فرانک حیدری بطور زندە مصاحبه بعمل آوردند.
لازم به ذکر است غروب همین روز دهها نفر به فراخوان فدراسیون سراسری پناهندگان عراقی و سازمان سراسری پناهندگان ایرانی علیه تصویب لایحه ی فرستادن پناهجویان “غیر قانونی” به رواندا در مقابل ساختمان نخست وزیر برگزار شد.
تشکیلات خارج کشور حزب حکمتیست2 مه 2024