هر روز تعدادی انسان بخت برگشته که در شرایط استیصال و بی افقی برای رهایی از فقر و فلاکت، جنگ و ناامنی و به امید یک زندگی بهتر خود را به آب و آتش می زنند تا به اروپا و آمریکا برسند، جان خود را از دست می دهند. طی دو سال اخیر حدود شش هزار نفر در دریای مدیترانه مدفون شده اند و تعداد دیگری در فرار از کشورهای آمریکای مرکزی و جنوبی و در راه رسیدن به آمریکا جان باخته اند.
رفتار وحشیانۀ دولت آمریکا با پناهجویان به جدایی فرزندان از پدر و مادر هایشان و اسارت کودکان در زندان هایی که بسیاری آنرا کمپ های نازی ها تشبیه می کنند در بدترین و شرایط منجر می شود. هفت کودک در سال اخیر در اسارت جان باخته اند. صدها نفر در دو سال اخیر در راه رسیدن به آمریکا از مکزیک جان باخته اند.
در سال ۲۰۱۷ تعداد ۳۰۰۰، در سال ۲۰۱۸،تعداد ۲۲۶۲ نفر و در سال ۲۰۱۹، تعداد ۵۱۹ نفر در قعر مدیترانه مدفون شدند. اخیرا با آب شدن برفها در کوه آلپ جنازه انسان هایی که تلاش داشتند از ایتالیا خود را به فرانسه برسانند ولی در برف مدفون شدند، کشف شده است.
جنگ و جنایت، فقر و فلاکت، برده داری گسترده نزدیک به سی میلیون انسان، برده داری کودکان، این دنیا در شان انسان نیست؛ وارونه است، بقول مارکس باید آنرا بر قاعده اش بنا نهاد.
***