شرایط فلسطینی ها هر روز وخیم تر می شود. بیش از یک دهه است که اسرائیل نوار غزه را عملا به یک زندان میلیونی بدل کرده است. نوار غزه عملا بسته و ورود و خروج انسان و کالا از آن بسیار محدود و مشکل است. بیش از ۸۰ درصد جمعیت دو میلیونی غزه بدون امداد سازمان های بین المللی قادر به زیست نیستند. و اکنون با قطع کمک های آمریکا شرایط آنها بسیار وخیم تر شده است. کمبود آب و برق یکی از مسائل حیاتی مردم در غزه است. خانه ها فقط ۴-۵ ساعت در روز برق دارند. اما این شرایط سخت و غیرانسانی تنها خشونت اسرائیل نیست.
طی هشت ماه در سال ۲۰۱۸ از ماه مارس تا نوامبر، ۱۹۸ تظاهر کننده، از جمله ۳۰ کودک و ۳ کادر درمانی در اثر شلیک گلوله نیروهای سرکوب اسرائیل در غزه به قتل رسیده اند و بیش از ۵۸۰۰ نفر مجروح شده اند. طی چند ماه گذشته نیز ۱۲۴ نفر کشته و ۱۳ هزار نفر مجروح شده اند. دولت اسرائیل همچنین ستلمنت های یهودی نشین را در کرانۀ باختری، علیرغم معاهده های بین المللی، دائما گسترش می دهد. بسیاری از خانه های فلسطینی ها را خراب و زمین های کشاورزی را نابود کرده است. اخیرا به تخریب مدارس فلسطینی به بهانۀ نداشتن مجوز روی آور شده است.
هفتاد سال است که مساله فلطسین خاورمیانه را به منطقۀ بحران و کشمکش و جنگ بدل کرده است. پس از یک دوره امید پس از کنفرانس مادرید در سال ۱۹۹۱ که به دنبال پیمان صلح در سال ۱۹۹۳ میان پی ال او و دولت اسرائیل با میانجیگری آمریکا بامضاء رسید، امیدها سریعا به یاس بدل شد. اسرائیل علاوه بر سرکوب خشن و کشتار فلسطینی ها که چندین نمونۀ آن بعنوان کشتارهای وحشیانۀ دستجمعی در تاریخ به ثبت رسیده است، تلاش و هزینۀ بسیاری برای سازمان دادن جریانات ارتجاعی اسلامی برای مقابله با نیروهای چپ و سکولار در فلسطین صرف می کند. بعنوان نمونه حماس، سازمان تروریستی اسلامی حاکم در غزه، محصول جانبی یکی از پروژه های اسرائیل است: طرح توسعه و پر و بال دادن به سازمان های اسلامی برای عقب راندن جریانات چپ و سکولار در فلسطین.
در سالهای اخیر وضعیت مردم فلسطین بشکل تصاعدی رو به وخامت گذاشته است. بویژه طی دهۀ اخیر دولت ناتانیاهو سرکوب خشن تری را علیه فلسطینی ها سازمان داده و هر گونه قرارداد و معاهدۀ بین المللی را زیر پا گذاشته است. بدنبال خیزش توده ای در منطقه، اسرائیل نقش مهمی در به جنگ کشیدن منطقه داشته است. اسرائیل همراه آمریکا و بریتانیا داعش را ساخته و سازمان دادند.
دولت اسرائیل همواره بعنوان متحد دولتهای غربی خاورمیانه را آشوب زده و ناآرام نگاه داشته است؛ بعنوان یکی از نیروهای قطب تروریسم دولتی نقش مهمی در پروژه سرکوب و تهاجمات نظامی در منطقه ایفاء کرده است. با بقدرت رسیدن ترامپ دست ناتانیاهو برای نابودی کامل فلسطین باز شده است. انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم و برسمیت شناسی بلندی های جولان بعنوان بخشی از اسرائیل دو پروژه روشن تهاجم و سرکوب حقوق فلسطینی ها و مردم منطقه از جانب دولت آمریکا است. در این رابطه ناتانیاهو اخیرا تصمیم به ایجاد شهرک یهودی نشین به نام ترامپ را از جانب دولت اسرائیل در بلندی های جولان اعلام کرده است!
این فاکت ها صحنه نسل کشی رو به گسترش اسرائیل را می سازد. طبق آمارهای سازمان های بین المللی هر سال اسرائیل حدود هزار نوجوان و کودک را دستگیر و زندانی می کند؛ برخی از آنها زیر ۱۳ سال هستند. در دهکده های کرانه باختری سربازان شبانه به شکار این نوجوانان می روند و در عمق تاریکی آنها را چشم بسته به زندان منتقل می کنند. بنظر می رسد که این تلاشی برای بیرون راندن فلسطینی ها از کرانه باختری و گسترش ستلمنت های یهودی نشین است. هر چه دهکده ای به ستلمنت های یهودی نشین نزدیک تر باشد شکار وحشیانۀ شبانۀ کودکان و نوجوانان شدت و گسترش بیشتری دارد.
سازمان های حقوق بشر بین المللی همچنین از استفاده وسیع شکنجه در زندان های اسرائیل گزارش می دهند؛ گفته می شود که حدود دویست متد مختلف شکنجه در زندان های اسرائیل مورد استفاده قرار می گیرد. کشته شدن زیر شکنجه امر معمولی در زندان های اسرائیل است.
معامله قرن
روزهای چهارشنبه و پنجشنه این هفته کنفرانسی در پایتخت بحرین برگزار شد که ترامپ آنرا “معامله قرن” نامید! آمریکا تبلیغات بسیاری حول این کنفرانسی که همه بر شکست آن متفق القول بودند براه انداخت. دولت فلسطین و حماس این کنفرانس را تحریم کردند و در نتیجه اسرائیل هم به آن دعوت نشد. طبق گزارشات، جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشد ترامپ مبتکر این پروژه است. اعلام شده بود که آمریکا قصد دارد ۵۰ میلیارد دلار از طریق پولدارها و بینزنس های منطقه و بین المللی برای این پروژه جمع آوری کند تا در فلسطین و مناطق فلسطینی نشین سرمایه گذاری کنند. دولت ترامپ این طرح را نقشه راه حل مسالۀ فلسطین نامید. هیچ صحبتی از دولت مستقل فلسطین در میان نبوده است، زیرا دولت ترامپ به طرح دو دولت مستقل اسرائیل و فلسطین قائل نیست. این کنفرانس عملا با شکست روبرو شد. جرد کوشنر عملا در سخنرانی افتتاحیه خود کلمه کارگاه را بجای کنفرانس استفاده کرد و از آن بعنوان یک افق بجای “طرح” یاد کرد.
در شرایط آشوب و جنگ خانمان براندازی که حدود دو دهه است منطقه را در بر گرفته است، افق صلح میان اسرائیل و فلسطین و مساله تشکیل دو دولت مستقل کاملا تیره و تار است. هر روز ده ها فلسطینی بدست ارتش اسرائیل به قتل می رسند و صد ها نفر مجروح می شوند. تعداد زیادی در بدترین شرایط در زندان های اسرائیل در اسارت بسر می برند. فقر و فلاکت بر کل منطقه سایه انداخته است. بی افقی و ناامیدی بر زندگی میلیون ها فلسطینی حاکم شده است. در این میان دولت اسرائیل مناطق بیشتری از سرزمین فلسطین را به اشغال خود در می آورد. در یک کلام اسرائیل یک نسل کشی و “پاکسازی قومی” کامل را به پیش می برد.
در شرایط حاکمیت نیروهای راست و راست افراطی در دنیا و جنگ و آشوب کامل در منطقه مسالۀ فلسطین عملا دارد به یک مساله حاشیه ای بدل می شود. قطب سوم، قطب آزادیخواهی و برابری طلبی، قطب انسان های آزادیخواه و متمدن باید برای حل مسالۀ فلسطین، توقف پروژه نسل کشی فلسطینی ها توسط اسرائیل، خاتمه دادن به کشتار و شکنجه فلسطینی ها بپا خیزد. بدون حل مسالۀ فلسطین، وبه رسمیت شناسی دو دولت مستقل، هیچ امید و روزنه ای برای بهبود شرایط وخیم و خطیر مردم فلسطین و حل بحران منطقه وجود ندارد.
***