سعید آرمان- مسابقه اعمال توحش علیه پناهجویان
ایتالیا گلوگاه ورود پناهجویان به اروپا دستخوش تحولی جدی شده است
دولت راستگرای ایتالیا بە رهبری جورجیا ملونی با انتقال ١٦ پناهجوی مرد بنگلادشی و مصری که از لیبی به سمت اروپا در حرکت بودند و در آبهای بین المللی بعد از سرگردانی توسط نیروی دریایی ایتالیا نجات یافتند، روز چهار شنبه ۱۶اکتبرآنان را به جزیره شنگین در آلبانی انتقال دادند.
این اولین اقدام یکی از کشورهای اروپایی به یک طرح بغایت ضد انسانی که بدون موانع جدی آنرا عملی نمودە. در چند سال گذشته دولت بریتانیا در تلاش بود تا پناهجویان را به رواندا بفرستد و به این شیوه با آمدن پناهجویان به این کشور “مقابله” کند، اما بعد از سالها این طرح ضد انسانی به دلایل مختلف از جمله مخالفت دادگاە عالی بریتانیا و تلاش وکلای مجرب و کمپینهای متعدد فعالین عرصه پناهندگی و مدفافع حقوق بشر به شکست منجر شد.
عملی شدن انتقال پناهجویان با کشتی “لیبرا” وابسته به نیروی دریایی ایتالیا در روز چهارشننبه به جزیره شنگین دوره جدید و خطرناک برای پناهجویان از این گلوگاه آغاز شدە است که میتواند سرنوشت هزاران انسان را تحت تاثیر عمیق از جنبه منفی آن قرار دهد و سرآغاز بحرانی نوین برای فراریان جهنم اسلامی طالبان و ایران و کشورهای جنگ زده همچون فلسطین و لبنان و سوریه شود .
جورجیا ملونی نخست‌وزیر ایتالیا و اِدی راما، نخست وزیر آلبانی هدف خود را از انتقال پناهجویان “مدیریت درخواست‌های پناهندگی مهاجرانی اعلام کرده‌اند که احتمال بازگشتشان به کشورهای مبدا بیشتر است”.
سازمان عفو بین الملل شاخه ایتالیا و سایر سازمانها و احزاب چپ و سبز علیه این طرح جورجیا ملونی هستند و آنرا مغایر با قوانین برسمیت شناخته شدە بین المللی پناهندگی میدانند و آنرا بعنوان آغاز مرگ انسانیت طلقی کرده و طرحی پر هزینه برای مالیات دهندگان این کشور می دانند که میلیاردها یورو صرف انتقال و نگهداری آنان در اردوگاهی با ظرفیت هزاران انسان که مکانیسمی شببه زندان گوانتانامو. پانصد مامور نظامی و امنیتی ایتالیا در این مکانها مستقر و در اوج بی شرمی دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگی در آنجا بر این زندان بزرگ پناهجویان نظارت میکنند.
در این طرح از انتقال ٣٦ هزار پناهجو به گفته آنان شهروندان کشورهایی که امن نامیدە می شوند به آلبانی مطرح است که سر انجامی جز بازگرداندن به کشورهای مبدا در پیش روی نخواهند داشت.
آنچه جای نگرانی است استقبال تلویحی بعضی از کشورهای اروپایی و تمایل آنان به الگو قرار دادن طرح جورجیا ملونی است. از جمله این سیاستمداران “اورزولافون” ، رییس کمیسیون اتحادیه اروپا می باشد که الگوی آلبانی – ایتالیا را ” روشی مبتکرانه برای مبارزە با مهاجرت غیر قانونی” دانسته. با گسترش موج راستگرایی در درون پارلمان اروپا و سایر کشورهای اروپایی این نگرانی که بطور یکدست تر به پناهجویان برخورد کنند جدیست. رئیس اتحادیه اروپا قبل از رسمیت اجلاس این اتحادیه در روز پنجشنبه ١٧ اکتبر طی طی نامه ای به ۲۷عضو این اتحادیه آمادگی خود را برای انتقال پناهجویان به خارج از این اتحادیه اعلام نمودە.
بخشی از احزاب شریک در قدرت در ایتالیا با این طرح مخالفت نموده اما راه به جایی نبردە اند. قرارداد موجود مابین ایتالیا و آلبانی به اصطلاح طرحی است برای کاهش مراجعه پناهجویان “غیر قانونی” که در عین حال طرفدارانی در اتحادیه اروپا دارد.
دنیای نابرابر کنونی از فقر و قعطی تا وجود وحوشی همچون طالبان و جمهوری اسلامی ایران، از نتانیاهو و تروریستهای نیابتی هر کدام سهمی در نا امنی جهان کنونی و آوارگی و فقر میلیونی و کشتار ده ها هزار انسان داشته اند.
پناهجویان، این فراریان جنگ و نا امنی از افغانستان و ایران تا ترکیه و مرزهای آبی دریاهای اژه و مدیترانه و کانال مانش سهم اشان کشتار و غرق شدن است و یا کشتار دستجمعی در مرزهای ایران و افغانستان و ایران و پاکستان به رگبار بسته می شوند و دەها و صدها نفر از آنان کشته و زخمی و یا زندە درآتش به جزغاله بدل شدەاند و هیچ دولتی پاسخگوی این همه فجایع انسانی نبودە و نیستند. در چنین اوضاعی ما شاهد اخبار تکاندهندە از کشتار فیج جمعی از پناهجویان افغانستانی هستیم.
رسانه های فارسی زبان از فاجعه انسانی در روز یکشنبه گذشته در منطقه سرآوان در مرز ایران و پاکستان برای پناهجویان افغانستانی خبر دادند. خبر از رقمی بالای ٢٦٠ پناهجوی افغانستانی است که توسط مرزبانان ایرانی مورد تیر اندازی وحشیانه قرار گرفتەاند که ده ها کشته و زخمی ببار آورده است. بعد از گذشت قریب به یک هفته از این فاجعه انسانی هنوز از شمار زخمی و کشت شدگان آن اطلاع دقیقی در دست نیست. رژیم جمهوری اسلامی در ضدیت با پناهجویان افغانستانی گویی از سایر همسایگان سبقت می گیرند و رکور کشتار از این فراریان جهنم طالبان را شکسته اند.
پناهجویان افغانستانی مابین دو سنگ آسیا “امارت اسلامی طالبان” و جمهوری اسلامی این دو حکومت عصر حجر گیر کردەاند و سهم شان از زندگی جز فقر و تهیدستی، کشتار و زندان و تبعیض جنسیتی و ممنوع التصویر کردن نیمی از جامعه و خفه کردن صدایشان ، نبودە است.
علیه وضع موجود نباید سکوت کرد. نگذاریم دولتهای فاشیست و ضد انسانی بی دفاع ترین، تهیدست ترین انسانها را که ازترس طالبان و فقر حاکم بر افغانستان برای زندگی کم مشقت تری راهی کشورهای اطراف می شوند، اینچنین مورد ازار و اذیت و کشتار قرار دهند. دولت فاشیست اسلامی ایران را ناچار به پاسخگویی به اعمال جنایتکارانه مرزبانانش بکنیم. آمرین و عاملین این جنایت باید بازداشت و محاکمه شوند. با صدای رسا بگوییم به مرزبانان جنایتکارتان بگویید به پناهجویان افغانستانی شلیک نکنند و در مقابل کارزار افغانستانی ستیزی فاشیستها و دست راستیهای ایرانی قد علم کنید. نگذارید به نام شما جنایت و بی حرمتی به همنوعان افغانستانی صورت بگیرد.
سازمانها و احزاب سیاسی مدافع حق پناهندگی در اروپا و سایر کشورها در این مقطع حساس وظایف خطیری بر دوش خواهند داشت تا در مقابل این درجه از بی حقوقی و بی حرمتی به پناهجویان سنگری در دفاع از انسانیت ببندند.
سعید آرمان دبیر سازمان سراسری پناهندگان ایرانی – بی مرز