اعلامیه حزب حکمتیست “بزرگ ترین فاجعه معدن در ایران”
مسبب این قتل عام کارفرمایان معادن و رژیم اسلامی اند!
با تاسف فراوان در آستانه اول مهر ۱۴۰۳، بدنبال انفجار در یکی از معادن زغال سنگ، معدن معدنجوی طبس در خراسان، تا ساعت ٤ بعداظهر اول مهر، ۵۲ نفر از معدنچیان جانباختند و بیش از ٢٠ نفر مصدوم شدند. طبق گزارشهای منتشر شده حداقل هفت نفر از مصدومان در آی سی یو و مابقی در بخشهای دیگر بستری اند. هنوز امدادگران نتوانستند پیکر بخشی از کارگران جانباخته را بدلیل حجم زیاد گاز متان از عمق ٧٠٠ متری معدن خارج کنند. میگویند حجم بالای گاز متان در معدن موجب انفجار شده است اما نمی گویند چرا به کرات این اتفاق در معادن رخ میدهد و کارفرمایان سودجو و شرکت معادن که دهها معدن و مناطق عملیاتی را تحت کنترل دارد برای تامین استانداردهای ایمنی کار و ایجاد خروجی گاز کاری صورت نمیدهند!
محل های ناامن کار به قتلگاه کارگران تبدیل شده و در این میان معادن یکی از مراکزی است که بدلیل فقدان ایمنی محیط کار و سودپرستی سرمایه داران، مرتبا از کارگران قربانی می گیرد. معادن زغال سنگ از طبس و کیاسر و کلاریز تا یورت و هجدک و چشم‌ پودنه، یادآدور فجایع و جانباختن کارگران در اعماق است. آمار رسمی که شامل بسیاری از معادن کوچک نمی شود، از “بیش از ٣٠٠٠ حادثه در معادن کشور، آسیب‌دیدگی حدود ١٣٠٠٠ نفر و کشته شدن بیش از ٤٣٠ معدنچی” طی یکدهه اشاره دارد. آنچه که زیر تیتر “حوادث کار” ثبت می شود، نتیجه امتناع کارفرمایان از تامین سیستم ایمنی محیط کار بدلیل سودجوئی و فرستادن آگاهانه کارگران به محیط ناامن کار و بازی با جان کارگران است.
کارگران معدن زغال‌سنگ برسر امینی محیط کار، علیه واگذاری صندوقهای بازنشستگی و برای اجرای طرح طبقه بندی مشاغل مبارزات متعددی داشتند. هر بار و بعد از هر فاجعه انسانی، مدیران و کارفرمایان وعده ای میدهند تا خشم کارگران و خانواده های کارگری را کنترل کنند. حال بدنبال این فاجعه بزرگ از در دست بودن لایحه ارتقای امنیت شغلی و طبقه بندی خبر میدهند. اعلام عزای عمومی توسط نهادهای حکومتی جواب ناامنی محیط کار و قراردادهای ناایمن و دستمزد پایئن را نمیدهد. اعتراض و اعتصاب و حمایت از کارگران معدن در سراسر کشور راه مقابله با فجایع بعدی است. کارفرمایان زالو و استثمارگر در ایران این “افتخار” را دارند که بزرگترین جنایت در معادن را صورت داده اند و کمترین مسئولیتی قبول نمیکنند!
حزب کمونیست کارگری – حکمتیست ضمن ابراز تاسف عمیق بخاطر جانباختن کارگران معدنچی، به خانواده و بستگان این عزیزان و کارگران معادن زغال سنگ و طبقه کارگر ایران صمیمانه تسلیت میگوید و برای مصدومین این فاجعه بزرگ آرزوی بهبودی سریع دارد. از نظر ما، کارفرمایان و جمهوری اسلامی مسبب و مسئول مستقیم قتل عام کارگرانند و باید پاسخ بدهند. تامین ایمنی محیط کار وظیفه کارفرماست و باید توسط کمیسیون های منتخب اعمال نظارت کارگران در محلهای کار تائید شود. کارفرمایان باید وادار به تامین سیستم استاندار ایمنی محیط کار و پذیرش نظارت نمایندگان کارگران شوند.
مرگ بر جمهوری اسلامی!
آزادی، برابری، حکومت کارگری!
حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست
١ مهر ١٤٠٣ – ٢٢ سپتامبر ٢٠٢٤
___________________________________________