سیوان کریمی- در تظاهرات‌های دفاع از توماج صالحی شرکت کنید!
رژیم اسلامی درصدد است با اعلام حکم اعدام توماج صالحی، خواننده‌ی رپ جوانی که آهنگهایش مرزبندی با وضعیت موجود و به چالش کشیدن آن است، نبض جامعه و میزان تقابل ما را با چنین احکامی بسنجد. این حکم مطلقا ربطی به توماج و موسیقیش ندارد. با این حکم رژیم اسلامی می‌خواهد ببیند که اگر معترض جوانی که حالا دنیا او را می‌شناسند را پای چوبه‌ی دار ببرد، واکنش جامعه چه در داخل و چه در خارج چگونه است؟ می‌خواهد حافظه‌ی تاریخی ما را به چالش بکشد که ببیند تا چه اندازه صدای توماج هستیم و او را به یاد داریم.
رژیم اسلامی، رژیم کشتار و قتل است. در این شکی نیست. همین خامنه‌ای در دفاع از کشتار سال ۶۰ و ۶۷، نیروهای سرسپرده خود را تشویق به تکرار آن کرد. کیس توماج، کیس یک نفر نیست. کیس تمام کسانی است که علیه جمهوری اسلامی بودند و هستند و خیابان‌ها را برای تقابل با رژیم اسلامی به سنگر تبدیل کردند. گرفتن نبض جامعه است تا بداند واکنش به چنین حکمی به کجا منتهی می‌شود. آیا آتش خشم مردم و نفرت آن علیه جمهوری اسلامی تمام شده، یا خاکستری است که با چنین احکامی دوباره شعله‌ور می‌شود. این حکم برای ما هم مهم است، برای ما مردم. جدال بین رژیم و اکثریت جامعه که در خیزش شهریور ۱۴۰۱ به اوج رسید و اکثریت عظیم جامعه جوان و بویژه زنان را به خیابان آورد تا به دنبال تغییر این وضعیت باشند، چالشی جدی برای رژیم اسلامی بود. در این خیزش هزاران جوان برای رسیدن به دنیایی برابر و آزادی و رفاه جان خود را از دست دادند. هنوز دومین سالگرد جانباختن هزاران جوان فرانرسیده و این بدین معنی است که داغ این عزیزان تازه‌تر از هر زمانی است.
فضای جنگی حاکم بر جامعه، وضعیت فقر و فلاکت، بیکاری و گرانی فاکتورهایی هستند که مانند بشکه‌ی باروت عمل می‌کنند. هر کدام از این فاکتورها می‌توانند جرقه‌ای بزنند و اینبار رژیم اسلامی را برای همیشه به تاریخ بسپارند. رژیم اسلامی هرگاه به بحرانی رسیده باشد، سفره کارگر، جنش زنان و نهایتا احکام اعدام را برای عبور از آن و سرکوب هر اعتراضی به کار برده است. حداقل دستمزد کارگران که کماکان چند برابر زیر خط فقر است اولین و مهمترین عامل برای رژیم اسلامی است که بیش از چهار دهه‌ است از آن بهره می برد. جنبش زنان با دستبردن به ریشه جمهوری اسلامی و به چالش کشیدن آن،هر روز زیر ضرب رژیم اسلامی است. به سخنان خامنه‌ای در آخرین صحبت‌هایش گوش کنید. در مورد جنگ با اسرائیل صحبت می‌کرد اما یک در میان بحث زنان را به میان آورد و نهایتا دستور داد تا با تمام قوا برای حداقلی‌ترین خواست آنها یعنی حجاب، چماق به دست بگیرند. و نهایتا سرکوب و اعدام. آمار بالای اعدام توسط رژیم اسلامی دیگر مثل روز روشن است. هزاران زندانی سیاسی در این سال‌ها توسط رژیم اسلامی اعدام شده‌اند بدون اینکه حتی دادگاهی یک دقیقه‌ای برایشان برگزار شود. توماج صدای کارگران بود. توماج صدای جوانان بود. توماج علیه وضع موجود بود و برای تغییر این وضعیت می‌خواند. حکم اعدام توماج حکم اعدام نسل جوانی است که توماج صدایشان بود، حکم اعدام کارگرانی است که توماج برایشان خواند و حکم اعدام نسلی از انسان‌هایی است که علیه وضع موجود هستند. باید در مقابل رژیم اسلامی ایستاد و آنرا با عقب راند، نه تنها برای توماج، بلکه برای همه‌ی انسانی که توماج برای یک بار هم که باشد، صدای اعتراضشان بود.
از توماج حمایت کنیم و این حکم را پس بزنیم.
باید هر کاری که از دستمان برمی‌آید را انجام بدهیم. باید در تمام شهرهایی که حتی یک نفر هم باشیم، تصویر توماج را بلند کنیم و نگذاریم که این صدا خاموش شود. این وظیفه‌ی ماست.
سیوان کریمی ۲۵ آپریل ۲۰۲۴