سعید یگانه- گسترش اعتراض دانشجویان دانشگاه‌های امریکا علیه جنگ در غزه
چندین روز است که تحصن و اعتراضات دانشجویان در دانشگاه‌های امریکا به نسل کشی در غزه ادامه دارد و خواهان پایان جنگ دولت اسرائیل علیه مردم فلسطین در غزه هستند. دامنه این اعتراضات به حدی است که با اعتراضات وسیع دانشجویی علیه جنگ در ویتنام در اواخر دهه شصت مقایسه می شود. به دنبال سرکوب تحصن اعتراضی دانشجویان در روز ۱۸آوریل ، جمع کردن چادر دانشجویان و‌دستگیری ۱۰۰ دانشجو در منطقه تجاری نیویورک، اعتراض و‌تحصن دانشجویان در چندین دانشگاه از جمله هاروارد،تگزاس،براون ،کالیفرنیا،نیویورک بخصوص دانشگاه کلمبیا گسترش یافته است. از زمان آغاز جنگ دانشگاههای امریکا بارها صحنه تظاهرات علیه جنگ در غزه بوده، اکنون این اعتراضات در دانشگاهها فراگیر شده است . صدها دانشجو در دانشگاهها توسط پلیس دستگیر شده اند.
روز چهارشنبه دانشگاههای تگزاس و کالیفرنیا به صحنه درگیری پلیس و دانشجویان تبدیل شد.در دانشگاه‌های تگزاس در آستین پلیس برای جلوگیری از از راهپیمایی دانشجویان در محوطه دانشگاه به دانشجویان حمله کردند و تعدادی از آنان را دستگیر کردند.پلیس در دانشگاه هاروارد در ماساچوست نیز دسترسی دانشجویان به محوطه دانشگاه را مسدود کرده، با این وجود دانشجویان به برپایی چادر و تحصن و به همبستگی با سایر دانشگاه‌ها به اعتراض پیوستند.
فرماندار پاسیلوانیا گفته است آنچه در برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه کلمبیا رخ داده وضعیت خارج از کنترل است .مایک جانسون رئیس کنگره امریکا از دانشجویان یهودی دلجویی کرده و‌گفته آنچه در دانشگاه‌ها می بینم منزجر کننده، ‌غیر قابل قبول است و از همه رهبران امریکا خواسته که این اعتراض را محکوم کنند و تهدید کرده چنانچه دانشجویان به تحصن و اعتراض پایان ندهند ممکن است گارد ملی را وارد عمل کنند.دولت امریکا معمولا در شرایط های اضطراری گارد ملی را برای کنترل و آرام کردن اوضاع فرا می خواند.
نتانیاهو رئیس دولت نسل کش اسرائیل نیز اعتراضات دانشجویی را محکوم کرده و آن را یهودی ستیزی و ‌وحشتناک خوانده و خواهان پایان دادن به این اعتراضات شده است.
به دنبال اعتراضات وسیع در جهان علیه جنایات دولت نژاد پرست اسرائیل در غزه، ا کنون برای اولین باردر شش ماه گذشته است که دانشجویان دردانشگاههای امریکا به این اعتراض وسیع جهانی پیوسته اند و پیش قدم شده اند.اعتراضات دانشجویان به جنایات اسرائیل در غزه و در دفاع از مردم فلسطین در شرایطی آغاز شد که دولت امریکا ضمن حمایت همه جانبه از دولت اسرائیل در این نسل کشی، اخیرا میلیاردها دلار کمک مالی و نظامی به دولت اسرائیل را تصویب کرده است.
با شروع جنگ دولت نژادپرست اسرائیل علیه مردم بی دفاع غزه، حمایت امریکا و اکثر دولت‌های غربی از دولت اسرائیل مشوق جنایت و اشغال و شقاوتی بی مرز نسبت به مردم فلسطین شد و هر نوع اعتراض به این نسل کشی را به بهانه یهودی ستیزی قدغن و یا پلیس را به سرکوب آن فرستادند. خفقان رسانه ای اکنون در امریکا و اکثر کشورهای اروپایی از جمله آلمان بر قراراست وهرنوع اعتراضی به جنایت اسرائیل با عنوان یهودی ستیزی سرکوب ویا افراد مورد پیگرد قانونی قرار می گیرند و ‌اکنون اعتراض دانشجویان در امریکا را به همین بهانه سرکوب و معترضین را دستگیر می کنند.
دولتهای بورژوایی برای پیشبرد سیاستهای جنگی خود، یا به عوامفریبی ومهندسی افکار، جعل اخبار، یا تحریک تمایلات ناسیونالیتی ونژاد پرستانه برای پیشبرد اهداف ارتجاعی خود دامن می زنند ودر صورت لزوم به سرکوب اعتراضات پناه میبرند. با آغازجنگ روسیه علیه اکراین هر نوع اعتراض شهروندان به جنگ در روسیه، دستگیر، سرکوب وزندانی می شوند. و از آغاز شروع جنگ در غزه هر نوع اعتراضی علیه نسل کشی در اسرائیل با اختناق رسانه ای وسرکوب روبرو می شوند. دولتهای بورژوازی هر جا منفعتشان به خطر بیفتد حداقل آزادی برای اعتراض وابرازوجود اعتراضی را زیر پا می گدارند.
دانشجویان دانشگاههای امریکا سیاستهای دولت امریکا در حمایت از دولت اسرائیل را به چالش کشیدند وسکوت جامعه امریکا در مقابل نسل کشی در در غزه را شکستند. این اعتراضات سمپاتی زیادی را در جامعه امریکا علیه جنایات جنگی در غزه ایجاد کرده است. دانشجویان می خواهند که دولت امریکا حمایتهای مالی و نظامی خود را ازاسرائیل قطع کنند. با وجود سرکوب شدید ومحدودیت برای بر پایی اعتراضات، اعتراض دانشجویان همچنان ادامه دارد.
####