لیلا حسین پناهی زنی است که توسط همسر سابقش که چندی قبل از وی جدا شده بود، در پارک کودک سنندج در همین هفته در ملاء عام به قتل رسید. انور حسین پناهی که پسر عموی لیلا و همسر سابق وی میباشد، لیلا را بعد از جدایی به حال خود رها نمیکرد و بالاخره نیز وی را در پارک با خشونت تمام به قتل رساند. زنانی که مورد قتل ناموسی و یا در اثر خشونت خانگی جان خود را از دست میدهند، دو بار میمیرند، اول به دست مردان خانواده به پشتوانه قوانین نظام ضد زن حاکم، دوم در سکوت محیط پیرامونشان و یا حتی بدتر از آن در “بدکاره و مقصر” جلوه دادن خود آنها در افکار عمومی محیط پیرامونشان به پشتوانه ارتجاع عرفی و مردسالارانه. به همین دلیل عمدتا برایشان مراسمی یا گرفته نمیشود و شبانه خاک میکنند یا با ایجاد فضای سنگین خانواده هایشان در خلوت مراسم میگیرند.

تجمع و مراسم امروز(۲۵ بهمن) بر سر مزار لیلا حسین پناهی یک نه بزرگ از سوی فعالین حقوق زن، فعالین کارگری و آزادیخواهان و برابری طلبان شهر سنندج به این ارتجاع اسلامی و عرفی بود. نه بزرگ به خشونت علیه زن بود. امروز راس ساعت ۳ بعداز ظهر جمعی از فعالین حقوق زن، فعالین کارگری و فعالین مدنی بر سر مزار لیلا حسین پناهی تجمع کردند و مراتب انزجار و اعتراض خود را به خشونت و قتل زنان ابراز داشتند. شرکت کنندگان در اقدام بسیار زیبایی مزار لیلا را گلباران کردند. یکی از زنان شرکت کننده طی سخنرانی بر سر مزار لیلا مردمی را که تجمع کرده بودند مورد خطاب قرار داد و فراخوان داد که بایست همه با هم متحدانه جلو روند رو به گسترش این خشونت علیه زنان را بگیریم

خانواده لیلا حسین پناهی که در این مدت غیر از شوک این تراژدی و غم از دست دادن فرزند و خواهر عزیزشان بشدت تحت فشار بودند، حضور فعالین کارگری و حقوق زن بر مزار لیلا را مورد استقبال قرار دادند و از اینکه چنین فاجعه ای به سکوت برگزار نشده است امید و آرامش را تاحدی به آنها بازگرداند. جامعه نباید اجازه دهد که خانواده ی این قربانیان تنها بمانند، باید قباحت چنین جنایاتی شدیدا محکوم شود و اجازه نداد فرهنگ ناموس پرستی و زن ستیزی بی جواب بماند. این روزها خانواده ی لیلا بیش از هرچیزی به همدردی و محبت انسانهای آزادیخواه که مقابله با فرهنگ عقب مانده و سنت های مردسالار را به چلنج میکشند نیاز دارد. نباید قتل لیلا و لیلا ها به فراموش سپرده شود. اگر در مقابل چنین فجایعی سکوت کنیم فرهنگ زن ضد ستیزی بیش از بیش به نرم تبدیل میشود.
درود بر همه کسانی که با این ابتکار در شهر سنندج، پرچم حقوق زن را علیه بی عدالتی و خشونت برافراشته کردند!
گرامی باد یاد لیلا حسین پناهی !
نه به قتل ناموسی، نه به خشونت به زن!
قوانین جمهوری اسلامی علیه زن ملغی باید گردد!
۲۵ بهمن ۱۳۹۷
***