اطلاعیه پایانی پلنوم ٤٨ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیستKuvassa voi olla ‎tekstissä sanotaan ‎گری-حکمتیست حکمتیست -کارگری کمونیست حزب Worker- Worker-communist communist Party Hekmatist‎‎
پلنوم ٤٨ کمیته مرکزی حزب حکمتیست با حضور اکثریت اعضای کمیته مرکزی و تعدادی از کادرهای حزب، در روزهای ٢٠ و ٢١ آوریل ٢٠٢٤ برابر با ١ و ٢ ‌آوریل ١٤٠٣ برگزار و بعد از دو روز بحث و تبادل نظر و تصمیم گیریهای لازم به کار خود پایان داد.
پلنوم با سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم ‌آغاز و بعد از تصویب آیین نامه وارد دستور کار مصوب شد. دستور جلسه پلنوم عبارت بودند از:
١- گزارش دوره ای رئیس دفتر سیاسی و کمیته ها و نهادهای حزبی. گزارش مستقل دبیر کمیته مرکزی.
٢- اوضاع سیاسی ایران، موقعیت و صف بندی جنبشها و احزاب سیاسی، چشم انداز پیش رو.
٣- جنبش کارگری ایران، محدودیتها و نقاط قدرت، گرایشات اصلی، و خط مشی ما.
٤- یک جمعبندی در باره فعالیت حزب در شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست.
٥- بیانیه در مورد محکومیت نسل کشی در فلسطین.
٦- قرار و قطعنامه.
٧- انتخابات.
در نشست کمیته مرکزی ابتدا گزارشات توسط رئیس دفترسیاسی و دبیران کمیته های اصلی و ارگانهای ستادی همچنین گزارش مستقل دبیر کمیته مرکزی به پلنوم ارائه شد. رئوس گزارش تشکیلاتهای مختلف از قبل به صورت کتبی در اختیار اعضا قرار گرفته بود. در بخش گزارش، مسئولین عرصه های مختلف فعالیت حزب، در مورد دخالت حزب در رابطه با عرصه های اصلی سیاست در جامعه، جنگ اسرائیل علیه مردم فلسطین، دوازدهمین دوره انتخابات مجلس رژیم، مناسبت سال نو در ایران، مسئله حداقل دستمزد، مباحث مربوط به جنبش آزادی زن، فعالیت و تلاش حزب در تحرکات کارگری و درگیر شدن در مباحث مهم کارگری، موضوع گسترش اعدامها، واکنش سیاسی منظم به مسائل ایران و منطقه و جهان در شکل اطلاعیه و بیانیه و تبلیغات کتبی و شفاهی، فعالیت در شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست، فعالیت در شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست در کردستان، ارزیابی از کارکرد حزب و بررسی نقاط قوت، کمبودها و ارائه راههای پیشروی مورد بحث و ارزیابی پلنوم قرار گرفت.
در دستور اوضاع سیاسی ایران که توسط رفقا صالح سرداری و سعید یگانه معرفی شد، پلنوم به نکات اصلی سیر تحولات ایران، شکست رژیم اسلامی در مضحکه انتخابات مجلس اسلامی و “خبرگان” رهبری، تشدید بحرانهای فزاینده اقتصادی و سیاسی رژیم و تشدید عملکرد نیروهای سرکوب برای مقابله با روند انقلابی مبارزات مردم علیه فقر و بی حقوقی بویژه رودر رویی با جنبش آزادی زن و نقش طبقه کارگر و جدال اصلی و رودروی این طبقه با حاکمیت، به تحولات در منطقه و نسل کشی دولت اسرائیل در فلسطین، موشک پراکنی و تنش نظامی دولتهای اسرائیل و جمهوری اسلامی و ایجاد فضای جنگی به نفع سرکوب در داخل پرداخت. پلنوم به دخالتگری فعال دراین اوضاع تاکید کرد.
در دستور جنبش کارگری ایران که توسط رفقا سیاوش دانشور و رضا کمانگر معرفی شد، پلنوم حزب، با اشاره به اوجگیری اعتصاب و اعتراض کارگری علیه فقر و فلاکت اقتصادی، مسئله کلیدی تشکل و تحزب طبقه در دوره انقلابی، سنت های مبارزاتی و خط مشی برای تامین رهبری به تحولات جاری، نقاط قوت و محدودیت های عملی طبقه، موقعیت گرایشات درون جنبش کارگری، راه حلها و مسیر واقعی سیاست سازماندهی طبقە، نقش کلیدی جنبش مجمع عمومی در شرایط حاضر در مبارزات و اعتصابات کارگری، راهی که طبقه باید از سرنگونی تا یک نظام شورائی طی کند مورد بحث قرار گرفت.
در دستور جمعبندی در باره فعالیت حزب در شورای همکاری که توسط رفقا سعید یگانه و جلال محمود زاده معرفی شد، نشست کمیته مرکزی ضمن بحث و بررسی فعالیت حزب در شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست بر ادامه همکاری تاکید نمود. شورای همکاری در قبال اتفاقات سیاسی جامعه مواضع انقلابی و درست داشته است.
در مورد بیانیه علیه نسل کشی در فلسطین که توسط رفیق عبداله دارابی معرفی شد، نشست کمیته مرکزی با صدور بیانیه‌ای که متن آن به زودی منتشر می شود اعلام کرد که دنیا باید علیه آپارتاید و کشتار و نسل کشی دولت اسرائیل و رژیم تروریست نتانیاهو بایستد. طبقه کارگر و مردم آزادیخواه جهان و منطقه خاورمیانه باید علیه تروریسم کور و با خاک یکسان کردن یک شهر و بازسازی هولاکاست در غزه بپاخیزند. تروریسم و جنایت حماس علیه غیر نظامیان محکوم است اما این تروریسم هوائی و نسل کشی مردم غزه جنایت جنگی است و باید فوری متوقف شود. پیشاپیش باید آمریکا و دولتهای غربی و ائتلاف ماشین جنگی اسرائیل را وادار به توقف فوری نسل کشی و بمباران در غزه کرد و بر حل عادلانه مسئله فلسطین از طریق تشکیل و اعلام دولت یکپارچه فلسطین تاکید کرد.
پلنوم همچنین تصویب کرد که دو پیام به جنبش طبقه کارگر و جنبش آزادی زن منتشر کند.
در دستور انتخابات ابتدا ناصر مرادی به اتفاق آراء بعنوان دبیر کمیته مرکزی انتخاب شد. به دنبال از میان کاندیداها ١٥ نفر به عنوان اعضای دفتر سیاسی انتخاب شدند که عبارتند از رفقا: سیاوش دانشور، رحمان حسین زاده، عبداله دارابی، صالح سرداری، جلال محمودزاده، سعید یگانه، ملکه عزتی، پروین کابلی، سعید آرمان، مختار محمدی، کریم نوری، هلاله طاهری، نادر شریفی، ابراهیم باتمانی و سیوان کریمی.
پلنوم بعد از دو روز بحث و دخالتگری بالای همه رفقا با سخنرانی پایانی ناصر مرادی دبیر کمیته مرکزی به کار خود پایان داد.
در جلسه دفتر سیاسی منتخب پلنوم ٤٨ که به منظور انتخابات برگزار شد، رفیق سیاوش دانشور به اتفاق آرا به عنوان رئیس دفتر سیاسی انتخاب و سپس رفقا: جلال محمودزاده، پروین کابلی، صالح سرداری، عبداله دارابی و سعید یگانه بعنوان اعضای هیئت اجرائی حزب انتخاب شدند. هیئت اجرایی در اولین جلسه رفیق سعید یگانه را به سمت دبیر اجرایی انتخاب کرد.
٦ اردیبهشت ١٤٠٣ – ٢٥ آوریل ٢٠٢٤

 

٢٠٢٤