سیاوش دانشور- زنان افغانستان؛ نوری در تاریکی
یکی از امیدها و ظرفیت های بالای جامعه افغانستان زنان و جنبش آنها برای رفع تبعیض جنسی و جنسیتی است. در افغانستان رژیم آپارتاید اسلامی طالبان توسط آمریکا طی توافق قطر به تخت نشانده شد تا جامعه را بیش از پیش به تباهی ببرد. زنان، نیمی از جامعه، در روز روشن و مقابل چشم جهانیان به بردگی محض محکوم شدند و کل موجودیت و هویت و حقوق بدیهی شان زیر سیطره اسلام انکار شد. در این میان ناسیونالیست های متفرقه، مردسالارانی که از رانت قوانین اسلامی بهره می‌جستند، همینطور تفنگچی ها به جان زنان افتادند و این اواخر تنها اخبار در مورد دزدیدن زنان و تجاوز حکومتی به آنان بود. دمکراسی آمریکایی!!!
اما در روزهای اخیر بار دیگر زنان بپا خواستند. ابتدا انقلابیون مثل همیشه محدود بودند اما بسرعت دریچه بروز اعتراض شدند و هزاران نفر در هرات ابراز وجود کردند. عده ای از مردان شاید از سر ترس و احتمالاً از سر عقب ماندگی در این تظاهرات‌ شعار «الله و اکبر» سر دادند، دلیل هرچه باشد تلاشی برای از میدان بدر کردن زنان و حل و فصل امور به طرق مردانه و اسلامی است. حقوق زن تفسیر بردار نیست، قومیت و مذهب نمی شناسند، حقوق زن انسانی و جهانی است.
خبر خوش حمایت زنان مهاجر افغانستانی در ایران امروز چهارشنبه ۲۰ خرداد است. آنها در اعتراض به سرکوب وحشیانه معترضین توسط طالبان در هرات، در مقابل سفارت این وحشی ها در تهران با شعار «درس، کار، آزادی حق مسلم ماست» دست به تجمع و اعتراض زدند.
اجتماع تهران یک همبستگی ضروری علیه سرکوب زنان، تهاجم به اعتراض برحق، دستگیری شماری از آنان و تاکید بر حقوق غیر قابل بحث زنان بود. از این اعتراضات با تمام قوا حمایت کنیم. مسئله زن در ایران و افغانستان بشدت به هم گره خورده است. زنان افغانستان یک جنبش قابل اعتنا با ظرفیت بالا علیه یکی از ارتجاعی ترین و دست سازترین حکومت های اسلامی است.
زنان افغانستان نوری در تاریکی آن جامعه هستند. حکومت های ضد زن باید سرنگون شوند. مرگ بر طالبان چه در کابل چه در تهران!
۱۰ ژوئن ۲۰۲۶

Näytä vähemmän