سعید یگانه- حزب دمکرات و اعلام دو روز”عزای عمومی”
حزب دمکرات کردستان ایران در پیامی به مناسبت؛۲ریبندان”سالروز مرگ قاضی محمد” “روز شهدای کردستان” روزهای ۹و۱۰ فروردین را به این مناسبت عزای عمومی اعلام کرده و از مردم کردستان در شهر و روستاها خواسته اند که از بر گزاری هر نوع مراسم نوروزی خودداری بکنند و به این مناسبت روز ۱۰ فروردین ازمردم خواسته اند سیاه بپوشند وبرمزار”شهدای””ژن،زیان ،آزادی”حاضر شوند و با خانواده آنان همدری کنند.
این هم شگرد جدیدی درحزب دمکرات است. سنت و عقاید دیرینه و کهنه ای که با شرایط امروز جامعه کردستان وتمایلات سکولار وترقی خواهانه مردم خواهانی ندارد . در هر صورت این فراخوان ها از جانب رهبران این حزب هر دلیلی وهر هدفی داشته باشد، از نظر ما و مردم آزادیخواه و انقلابی کردستان که با سیاستها و مواضع آنان آشنایی کامل دارند خواهی، نخواهی خدمت به ارتجاع حاکم و ارتجاع محلی در شرایط کنونی ایران و‌کردستان است،چرا؟.
ما امروزدر بطن یک جامعه متحول به سر می بریم . در شرایطی که مردم و جوانان کردستان درخیزش انقلابی ۱۴۰۱ همراه با اعتراضات سراسری مردم علیه جمهوری اسلامی به پا خواستند ، زنان در راس یک مبارزه انقلابی علیه آپارتاید جنسی به میدان آمدند و جامعه علیه مذهب وخرافات و تاثیرات مخرب آن بر زندگی مردم بخصوص زنان خروشیدند،فراخوان به عزاداری برای “شهیدان کردستان” چه معنی می دهد.؟ در شرایطی که مردم در کردستان بر خلاف سال‌های قبل در تقابل با ارتجاع حاکم و دهن کجی به جمهوری اسلامی نوروز امسال را وسیعا و بسیار شاد وبا شرکت وسیع زنان، بدون حجاب وبا لباسهای رنگارنگ بر گذار کردند و به استقبال سال نو رفتند، وسط شادی مردم، زمانی که رژیم اسلامی نتوانست جلو مراسمات وسیع نوروزی را ،آنهم درماه رمضان بگیرد،حزب دمکرات به مناسبت روزمرگ قاضی محمد اعلام عزاداری کند، از مردم شهر و روستاهای کردستان می خواهد که مراسم نوروزی بر گذار نکنند، لباس سیاه بپوشند وبر مزار”شهدا”حاضر شوند
به نظر میاد شادی مردم درمراسمهای عید نوروزوشروع سال جدید ، نه تنها جمهوری اسلامی که ارتجاع محلی را نیز از این همه شادی در ماه رمضان نگران کرده و به رویشان خوش نیامد. در شرایطی حزب دمکرات مردم را به عزاداری در سال نو فراخوان می دهد که مردم کردستان به خاطر از دست دادن عزیزانشان در خیزش انقلابی ژینا، سیاه نپوشیدند و بر مزار جانباختگانشان با دستمال قرمز در تقابل با وحشیگری جمهوری اسلامی وکشتن فرزندانشان،با رقص و شادی عزیزانشان را بدرقه می کردند .گمان می رود سران حزب دمکرات یادشان رفته که خانواده جانباختگان در خیزش ۱۴۰۱هنگام بدرقه عزیزانشان می گفتند لباس سیاه نپوشید وعزا نگیرید.! حزب دمکرات انگار در گذشته ها سیر می کند و یاد نگرفته اند که دوره “شهید پروری و عزاداری و گریه وشیون” برای جانباختگان راه آزادی وبرابری به سر رسیده است. از دست دادن این عزیزان برای پدر ومادرها و همه انسانهایی که برای آزادی ورهایی از استثمار واختناق مذهبی می جنگند جانگدازاست” اما فرهنگی که حزب دمکرات باد می زند” با فرهنگ بخصوص نسل جوان در کردستان فرسنگها فاصله دارد. این نوع فرهنگ و سنت به گذشته تعلق دارد.
فرهنگ‌اسلامی و شهید پروری و سیاه پوشی که بیشتر از ۴۵سال جمهوری اسلامی نتوانسته به جامعه کردستان تحمیل کند،احزاب ناسیونالیست و شهید پرور کردستان از این فرهنگ ارتجاعی دست بر نمی دارند و به مناسبتهای مختلف این فرهنگ مذهبی را به خورد جامعه می دهند.
ما به درست گفته ایم که ناسیونالیسم و مذهب دو روی یک سکه اند. به همدیگر خدمت می کنند و هوای همدیگر را دارند و در مواقع ضروری به داد همدیگر می رسند، چه در قدرت باشند بطور مثال، ناسیونالیسم حاکم در اقلیم کردستان، چه در قدرت نباشند. بی دلیل نیست که “ملا قادرقادری امام جمعه مرتجع پاوه گفته است که “مراسم نوروزی اهانت به ماه رمضان است”. مذهب و خرافات و ارتجاع در پوست احزاب ناسیونالیست لانه کرده و با هر خراشی و هرمناسبتی بیرون می زند .روزی به مناسبت عید قربان و‌شادباش به مسلمانان عوامفریبی می‌کنند و روزی به مناسبت آشورا و تاسوعای حسینی به شیعیان جهان پیام تبریک می دهند و امروزبه مناسبت سالروز مرگ قاضی محمد مردم کردستان را به عزاداری فرامی خوانند. احزاب ناسیونالیست در پوشش تمایلات و عرق ملی، به “نام مردم کرد” مذهب وارتجاع را باد می دهند. آنهم در شرایطی که مردم از اختناق مذهبی و هر آنچه به مذهب وخرافات ربط دارد به تنگ آمده اند و علیه آن شوریدند. مردم کردستان هیچوقت به یاد نمی برندکه رهبرشان قاسملو به جنایتکارترین و مرتجعترین رهبرجمهوری اسلامی خمینی، لبیک گفت.
به یمن حاکمیت احزاب ناسیونالیست در اقلیم کردستان عراق، این جامعه، محل تاخت وتازورشد جریانات اسلامی و مرتجع و ضد زن شده است، در قدرت دست پیدا کردند، حمایت شدند و جامعه کردستان را به عقب برده اند. زن کشی و‌ناموس پرستی در این جامعه باب شده است.
به باور من اگر جمهوری اسلامی سرنگون شود و دست مذهب و‌خرافات از سر مردم کوتاه شود، احزاب ناسیونالیست به کمک آخوند و مرتجعین اسلامی دوباره صاحبش می شوند. مگر شاهد نبودیم که بعد از انقلاب ۵۷زمانی که جامعه کردستان آزاد بود وهنوز جمهوری اسلامی قدرت نگرفته بود چگونه ارتجاع و اسلام در حمایت از جمهوری اسلامی، به نام مفتی زاده و‌مکتب قرآن موی دماغ مردم و‌نیروهای چپ‌و‌انقلابی شدند. تلاش و‌میارزه زیادی شد تا این جریانات حاشیه ای شدند.حزب دمکرات آن زمان نه تنها علیه ارتجاع ومکتب قرآن در کردستان موضعی نداشت، بلکه خود بعدها در تقابل با مردم آزادیخواه ونیروهای چپ وکمونیست به لانه ارتجاع و آخوندهای مرتجع تبدیل شد.هر کجا حزب دمکرات حضور داشت، ارتجاع و اسلام ومرتجعین دست بالا را در مقابل مردم داشتند وموردحمایت حزب دمکرات بودند.
در شرایطی که مردم در سایر نقاط ایران با فرارسیدن سال نو از رقص و شادی مردم در کردستان به مناسبت نوروز به وجد آمدند ووسیعا در مدیا منعکس شد و آن را جلوه ای از اعتراض مردم به حاکمیت اسلام و آپارتاید جنسی و دهن‌کجی‌‌به‌مذهب نگاه می کنند. فراخوان حزب دمکرات به دو روز عزای عمومی به مناسبت روز “مرگ قاضی محمد” آنهم وسط شادی و عید نوروز، دهن کجی به مردم نیست.؟
حالا کسانی که به دلیل تمایلات ملی وهر دلیل دیگری تحت تاثیر این احزاب قرار می‌گیرند‌ و به آنها نیرو می دهند باید به فکر بیفتند. این احزاب نه تنها خواهان رفع ستم ملی نیستند، بلکه مسئله کرد و مذهب را پلکان ترقی خود ، منفعت طبقاتی و دستیابی به قدرت می دانند.مردم انقلابی و آزادیخواه کردستان ازعملکرد این احزاب وبرادران آنان در کردستان عراق بایددرس بگیرند. عوامفریبی و سیاستهای ضد مردمی آن را افشا کنند. آینده کردستان و سرنوشت مردم بعد از جمهوری اسلامی نباید تحت تاثیرسیاستهای ارتجاعی وضد مردمی احزاب ناسیونالیست قرار بگیرد. مردم آزادیخواه وانقلابی کردستان همراه با جریانات چپ وکمونیست باید تلاش کنند آینده وسرنوشت مردم در کردستان را بر خلاف سیاست و اهداف ضد مردمی احزاب وجریانات ناسیونالیست رقم بزنند.
۲۸ مارس ۱۴۰۱