سیاوش دانشور- #گرانی چراغ خاموش #نان
با دست گرفتن نان به خیابان بیایید
دو برابر شدن نرخ نان از شیراز و استان فارس شروع شد و بلافاصله موجی از تکذیب در دولت شروع شد از جمله تکذیب وزیر کشور جمهوری گرسنگی اسلامی.
در اوضاعی که امام جمعه های شکم ورمالیده و بددهان علیه زنان بی حجاب تهدید می کنند و برای نمایش تعصب مردانه و اسلامی شان مسابقه گذاشته اند، گرانی نان بصورت چراغ خاموش تاکنون در ۱۳ استان اجرایی شده و در روز جمعه ۱۳ مرداد به استانهای تهران و گلستان نیز رسید.
در مورد گرانی نان و عاملهای انرژی و کالاهای پایه هیچ اختلافی در درون جناح ها و باندهای حکومتی وجود ندارد، نهایتا اختلاف نظر برسر نحوه اجرایی کردن آن و نگرانی برسر پیامدهای اجتماعی است. یکی میگوید: مرگ یکبار و شیون یکبار و دیگری میگوید قطره چکانی و بدون اعلام و از مسیر چندنرخی و تدریجی. حالا مانده اند چگونه گرانی نان را توجیه کنند.
اقتصاددانان بازار آزادی حکومتی و غیر حکومتی بارها گفته اند سوبسید نان کار درستی نیست و باید بازار خودش نرخ را تعیین کند. نرخ نان و عامل های انرژی را با نرخ آنها در کشورهای منطقه مقایسه می کنند و البته در مورد تفاوت دستمزد کارگران تجاهل و سکوت می کنند. قبل از گران شدن دور جدید نان، کم نبودند مردم کارگر و زحمتکش که هزینه تامین نان را نداشتند و نان نسیه و قسطی میخریدند. تابلوهای اعلانات نانوایی ها را بیاد آورید که “از دادن نان نسیه معذوریم”!
در طول یک هفته قیمت رسمی نان در مشهد رکورد افزایش ۴۰ درصدی را ثبت کرد و این روال از روزهای گذشته در ۱۳ استان کشور اعمال شد و امروز به تهران رسید. این در حالی است که دولت و وزیر کشور هنوز تکذیب میکند که “در دولت چیزی با عنوان افزایش قیمت نان نداشتیم”!
گفتید گوشت قرمز گران شده مرغ بخورید، گفتید مرغ نیست ماهی بخورید، گفتید ماهی نیست اشکنه پیاز بخورید، گفتید مثل انبیا یک وعده غذا بخورید، حالا نان هم نیست، لابد میخواهید بگویید “نان نیست کیک بخورید”!
گرسنگان و فقر زدگان و حاشیه نشینان کلان شهرها که جمعیت بیش از بیست میلیون را تشکیل میدهند، بزودی درب کاخ هایتان حضور بهم میرسانند. زحمتکشان با در دست گرفتن نان به خیابان ها بیائید!
۵ اوت ۲۰۲۳