گفتگوی پروین کابلی با آکسل پرسون دبیر اتحادیه کارگران قطار در باره آخرین تحولات اعتصابات بزرگ گارگران در فرانسه
پروین کابلی: در چند روز گذشته و بویژه امروز ۱۷ مارس ۲۰۲۳ خیابانهای فرانسه صحنه درگیرهای شدید میان پلیس و کارگران معترض و اعتصابی بود. دولت فرانسه تصمیم گرفته است که از طریق دولت نه اکثریت پارلمان سن بازنشستگی را بالا ببرد. س ژ ت چگونه میخواهد در رابطه عمل کند؟
آکسل پرسون: بله دیروز درگیری بسیار بود. خیابانهای پاریس را آشغال فراگرفته است چرا که بدلیل اعتصاب و اعتراضات پاکسازی خیابانها پیش نمی رود و اعتصابابیون بخشی از آنها را به آتش کشیدند. در منطقه الیزا، پارلمان و نخست وزیری قرار دارد تظاهرات بسیار وسیعی خودجوش برپا شد و معترض تا پاسی از شب در خیابانها ماندند.
برنامه ما این است که تمام هفته آینده سعی کنیم که اعتصابات به بخش های دیگر سرایت کند و تظاهرات های خیابانی جدیدی و اعتراضات وسیع مانند دیروز هرروزه امکانپذیر شود. هدف ما این است که این اعتراضات به این شکل تا پنچشنبه آینده ادامه پیدا کند.
مقابله با پلیس هر روز سخت تر و سخت تر می شود. مردم بشدت عصبانی هستند. باید توجه کرد که مکرون حتی اکثریت نمایندگان پارلمان را ندارد که بتواند پیشنهاد خود را در پارلمان به رای بگذارد و بهمین خاطر است که خیلی ها فکر می کنند که “نه، دیگر بس است” و در این فکر هستند که از متدهای خشونت بارتر برای مقابله استفاده کنند.
پروین کابلی: به نظر شما روند گسترش اعتراضات در این اوضاع چگونه خواهد بود؟
آکسل پرسون: بسیار مشکل است که بگویم چگونه پیش خواهد رفت. دیروز در مقابل پارلمان مردم بسیار عصبانی بودند و این تجمعی خودجوش بود. این وضعیت در همه جا در سراسر کشور وجود داشت. حتی در دورترین شهرها و در روستاهای دور افتاده مردم در حال شورش هستند.
در میان کارگران نفت و کارگران بندرها اعتصاب بسیار قویتر شده است و از روز دوشنبه تعداد بیشتری از مراکز نفتی مثل حالا دست از کار خواهند کشید. تقریبا تمام اتحادیه ها در رابطه با تداوم اعتصاب اتحاد کامل دارند و می خواهند که اعتصاب ادامه پیدا کند حتی اگر طرح دولت روز دوشنبه از طریق پارلمان کنار گذاشته شود، که در اینمورد خودشان مطمئن نیستند.
اگر ما بتوانیم اعتصابات را تا روز پنج شنبه آینده ۲۳ مارس ادامه دهیم، همزمان که تظاهرات های خود بخودی و خود جوش که در هر گوشه و کنار هرشب تا پاسی از شب که تاکنون ادامه داشته است را حفظ کنیم، شرایط غیر قابل کنترلی برای دولت پیش خواهد آمد. سعی ما این است که به اینجا برسیم.
دیروز عصر برای همگی ما لحظات بسیار شورانگیز بود و ما را بیاد شروع اعتراضات جلیقه زردها در سال ۲۰۱۸ انداخت. آری چنین روحیه ای در پاریس حاکم بود. وقتی در نزدیک کاخ الیزه میسوزد به معنای این است که اتفاقات بزرگی در راه است.
پروین کابلی: در انگلیس هم اعتصابات و اعتراضاتی شروع شده است. فکر می کنید موقعیتی که هم اکنون در فرانسه است چطورمیتواند در بقیه کشورهای اروپایی تاثیر بگذارد؟
آکسل پرسون: اگر ما پیروز شویم حتما تا حد زیاد در تمام اروپا تاثیر خواهد داشت و امید را افزایش می دهد و فرصت های دیگری برای اینکه متحد و جمعی مبارزه کنیم می آفریند.
در تاریخ فرانسه بارها اتفاق افتاده است که قوانینی از طرف پارلمان تصوب شده است اما آنها هرگز به اجرا درنیامده اند چرا که با اعتصابات کارگری و جوانان روبرو شده اند. در آلمان هم بنا به اطلاع من صحبت از اعتصاب در بخش راه آهن در آخر این ماه است. همینطور من به دعوت شبکه اتحادیه های دانمارک قرار است هفته آینده در رابطه با ادامه اعتصاب در فرانسه صحبت کنم.
پروین کابلی: با تشکر و با آرزوی موفقیت و پیروزی اعتصاب شکوهمند کارگران مبارز فرانسه.
***