همایون گدازگر- نه به جنگ سرمایه داران !
هیاهوی جنگی دشمنان بشریت خواب از چشم جهان ربوده است .‌ این بار اوکراین وحمله ارتجاعی روسیه به آن ، بهانه ادامه جنگی است که سالهاست بر سر تصاحب سود وسرمایه بیشتر، توسط قطب های رقیب جهان سرمایه داری در جریان است . نتیجه حال وآینده این جنگ فقط مصیبت و تباهی زندگی امروز و نسلهای آینده است . حمله روسیه به اوکراین هیچ توجیهی ندارد به غیر از رقابت و سودجویی قطب های وحشی سرمایه داری عصر حاضر . در نتیجه این جنگ که قربانیان آن مثل تمام ‌موارد پیشین مردم بیدفاع و بی بیگناه هستند ، نه جنگ روسیه ‌و اکراین بلکه کشمکش حاکمان خونخواری است که گلوی بشریت را در چنگال خود می فشارند . این گوشه ای از یک جنگ‌بزرگتر است که همیشه وبه شیوه های مختلف در جریان است . اوکراین ادامه عراق و سوریه و لیبی و یمن و افغانستان است .
ضعف آمریکا در سال‌های اخیر و کاستن از قدر قدرتی جهانی آن و شکست در افغانستان وسوریه و عراق ، بورژوازی روسیه را که بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی دچار عقب نشینی و تحمل تحقیر فراوان از طرف رقبای غربی شده بود ، باردیگر وسوسه کرد تا برای احیای ابرقدرتی سابق شوروی و سهم خواهی بیشتر در تقسیم جهان وارد میدان شود . بر خلاف تبلیغات جعلی طرفین جنگ ، علت واقعی جنگ نه پیوستن اوکراین به ناتو بلکه اهداف بزرگ‌تری است که قطب های رقیب در ابعاد جهانی بر سر آنها سالهاست در حال رقابت وکشمکش هستند .
جنگ اوکراین همچنین به دولت آمریکا که نقش ابر قدرتی آن زیر سوال رفته بود این امکان را داد که باردیگر غرب را زیر هژمونی خود به خط کند و به صف متزلزل و نا همگون اروپا انسجام ببخشد . اما تمام این کارها بر مبنای دروغ وریاکاری و با بر افراشتن پرچم دمکراسی بورژوایی سرهم بندی شد . دمکراسی ای که در گوشه وکنار جهان از خود فقط خون وجنایت برجای گذاشته است و به حکم آن کره زمین در جنگ و و یرانی و قحطی و گرسنگی دست وپا میزند .
دمکراسی غرب درمدت چند روز با تمام ابزارهای شناخته شده و وارونه نشان دادن واقعیات ، با شیطان سازی از طرف مقابل و دمیدن در شیپور خطر جنگ‌ جهانی سوم و ارعاب جامعه ، با کمک میدیا و ژورنالیسم خدمتکار ، فضایی ایجاد کرد که تحمیل عقب گردی جدی را به عنوان راه حل عادلانه و معقول این جنگ به بخش مهمی از بشریت فروخت . محاصره و تحریم اقتصادی روسیه که بخش قابل توجهی از خسارات آن از سفره مردم در غرب گرفته خواهد شد ، بعنوان اقدامی دمکراتیک و بدیهی اعلام شد .‌ مسابقه تحریم اقتصادی روسیه نه تنها از طرف دولت‌ها و بنگاههای عظیم سرمایه داری ، بلکه تا عرصه هنر وسینما و ورزش و غیره بسط پیدا کرد .‌
این مسابقه در عرصه کمک تسلیحاتی به اوکراین و دمیدن بیشتر در آتش برکت جنگ برای آمریکا وغرب چنان گسترشی پیدا کرد که تا یک ماه قبل از آن برای افکار عمومی جامعه غرب قابل تصور نبود .
تاثیرات این روند جدا از آوارگی و کشتار مستقیم مردم بیگناه ، ترسیم آینده ای سخت ودشوار از نظر اقتصادی و حمله به معیشت مردم است . در طول شاید سه روز همه حاکمان و قدرتهای غربی بر طبل آمادگی وتجهیز ملیتاریسم خود کوبیدند .‌ همگی رقم های سر سام آور بودجه های نظامی خود را به اطلاع عموم رساندند و پیغام دادند به سراغ جیب های آنها خواهند آمد . علنا اعلام کردند که گرانی و بیکاری و سختی معیشت بزودی فرا خواهد رسید و به این صورت بخش‌های مهمی از جامعه را به کمک دستگاه تبلیغاتی عظیم خود برای مدتی مسخ کردند . به جای افزایش حقوق و ایجاد شغل و ایجاد پرورشگاه و مهد کودک و خانه سالمندان و پارک تفریحی ، اعلام کردند در ماهها وسالهای آینده صدها میلیارد یورو از دسترنج مردم را خرج زرادخانه و مسابقه تسلیحاتی خواهند کرد .‌
به این ترتیب از هم اکنون صف بازندگان وبرندگان این جنگ امپریالیستها قابل رویت است .‌ هربلایی سر مردم اوکراین بیاید ، با تضعیف موقعیت اقتصادی روسیه و تحریم و گرسنگی دادن مردم آن ، بازار های جدیدی برای فروش نفت و گاز و کالاهای بسیاری برای قطب مقابل فراهم می شود . صنعت نظامی می تواند بیشتر سود انباشت کند و جامعه و مردمانش باید بیشتر کار کنند و کمتر دریافت کنند . دیری نخواهد پائید که تبلیغات پوچ خطر جنگ جهانی سوم در بین مذاکرات وچانه زنی های قطب های رقیب برای تقسیم غنائم جنگ به هوا خواهد رفت .
اما بشریت برای نجات از دست این جنگ های خانمانسوز و پایان دادن به نکبت و تحقیر موجود ، هیچ چاره ای جز ریشه کن کردن علت اصلی آن یعنی نظام سرمایه داری ندارد . در پیشاپیش این جوامع این کارگران ومردم زحمتکش هستند که می توانند وباید علیه سلطه بر‌پادارندگان این نظم ضد حیات و زندگی بشر بپا خیزند . رهایی انسان تنها از این طریق میسر می شود وبس . تناقضات خردکننده طبقاتی ، بشریت را از گام گذاشتن در این راه برای نجات قطعی کل جامعه ناگزیز می کند .
همایون گدازگر
۱۴ اسفند ۱۴۰۰
۵ مارس ۲۰۲۲