شوبو مرادی- مضحکه نماز میت مردان بر مزار شینار
شینار جوان را با افکار معیوب قرون وسطایی در شعلە ھای آتش سوزاندند . سپس او را در قبرستانی دور افتاده در خارج از شهر چال کردند و صف مردان بدون حضور حتی یک زن بر سر آن چاله ایستادند به نماز خواندن که از خدایشان برای گناهان زنی که بدست قانون الهی سوزانده شده طلب بخشش و آمرزش کنند.
سوزاندن شینار جوان در سلیمانه چهره کریه دیگری از ارتجاع اسلامی و ناموس پرستی را در کردستان عراق به نمایش گذاشت.
شینار هنر زن بیست ویکساله مادر دو فرزند خردسال در بیستم فوریه ٢٠٢٢ توسط شوهرش به آتش کشیده شد. شینار به علت ضرب و شتم و خشونت پی در پی شوهرش خواستار جدایی از وی شده بود . این خواسته که باید جزو حقوق اولیه هر انسانی باشد تا در اثر نارضایی و بخصوص هنگامی که مورد خشونت قرار می گیرد ، تقاضای جدایی کند، منجر به مقابله وحشیانه شوهرش با شینار گشت و با نفت ریختن بر پیکر جوان او، مادر فرزندانش را به آتش کشید.
شینار با زخمهای عمیق سوختگی متاسفانه بیش از سه روز دوام نیاورد و در بیمارستان جان سپرد .
حاکمان مرد سالار و دستگاههای امنیتی هیچ قانونی برای به محاکمه کشیدن قاتلین زنان ندارند . زنان در کردستان عراق روزانه قربانی جنایات ناموس پرستی مردان قبیله میشوند.
در قانون اساسی پارلمان اقلیم که بر اساس قوانین اسلامی پایه ریزی شده چند زنه برای مردان قانونی است ، اما اگر زنی به مرد دیگری نگاه کند چه متاهل و چه مجرد اسباب آبرو ریزی خانواده میشود و نتیجتآ به ضرب و شتم و خشونت و بسیاری از موارد به قتل می انجامد.
فاجعه سوزاندن شینار مدتی پس از قتل فجیع مونا حیدری بوقوع پیوست ، که بدلیل خلاصی از ازدواج اجباریش به ترکیه گریخته بود و پس از شش ماه با دسیسه مردان خانواده به ایران بازگردانده شد و سر انجام در ١٦ بهمن ١٤٠٠ توسط شوهر و برادر شوهرش که پسر عموهایش بودند بطور وحشیانەای سرش از تنش جدا شدە و در میدان مرکزی شهر اھواز سر جدا شدە زن جوان را بە نمایش گذاشتند‌ . تا بدینوسیلە درس عبرتی بە زنان جوان دادە باشند که در زنجیرهایشان بمانند و دست از پا خطا نکنند.
گرچە خشونت علیە زنان پدیدەای جهانی است اما پر واضح است که که در کشورهای اسلام زده با حاکمان جنایتکار اسلامی خشونت علیه زنان به مراتب بیشتر اتفاق می افتد .
در قرن بیست ویکم بورژوازی باز ھم بە مذھب چنگ می اندازد و برای تشدید اعمال قدرت بە سراغ کلیساھا،مساجد،کشیشها،آخوندھا و خاخانها میرود،تورات و انجیل و قران را باز نشر میکند و برای اعمال نفوذ این دم و دستگاە ھای ارتجاعی در افکار جامعە،با ارقام نجومی پول پرداخت میکند.
طالبان را بار دیگر بر سر مردم افغانستان آوار میکند و آموزش مذهب را در مدارس مجددأ تقویت میکند تا بدینوسیلە مانع رادیکالیزە شدن این جوامع که نقاطی استراتژیکی برای تداوم اسلام سیاسی ھستند شود.
با کمال تاسف باید یاد آور شد کە بە آتش کشیدن شینار ھنر در کردستان عراق و مونا حیدری در اھواز ایران تنها قطراتی از حمام خونهایی است که در جوامع اسلامزده زیر سلطه حاکمان مرتجع و جنایتکار علیه زنان براه افتاده است.
این پدیده به غایت وحشیانه و ضد انسانی زخم عمیقی است بر گرده بشریت مدرن عصر تکنولوژی و جنبش حق طلبانه زنان . این زخم تنها و تنها از طریق تداوم مبارزه علیه نابرابری جنسیتی و بدست آوردن حق زندگی برابر برای زنان و مردان در کل جوامع بشری التیام خواهد یافت.
ما کمونیستها بر آنیم که یکبار دیگر در ٨ مارس امسال با جنبش برابری طلبی پیمان تازه کنیم و تمامی انسانهای آزادیخواه و برابری طلب را به میدان مبارزه فرا خوانیم.
پیگیرتر، یکپارچه تر و مستحکم تر از پیش علیه بورژوازی لجام گسیختە ، علیە اسلام سیاسی و ناموس پرستی وحکومتهای زن ستیز،از جمله در ایران و عراق و افغانستان ، ٨ مارس را به میدان نبردی تازه علیه بی عدالتی ، برای بدست آوردن حقوق برابر زن و مرد در کلیه شونات زندگی فردی و اجتماعی تا پیروزی این نبرد مبدل کنیم.
شوبو مرادی ١٣ اسفند ١٤٠٠- ٤ مارس ٢٠٢٢