صالح سرداری- جنگ در اوكراین و “حقوق بشر” دروغین غرب
یك هفته از حمله روسیه به اوكراین می گذرد و هنوز هم این جنگ ویرانگر بشدت ادامه دارد. این جنگ تاکنون باعث كشته شدن چند هزار نفر از طرفین و ضرر و زیان بسیاری گشته و نزدیك به یك میلیون نفر اوكراینی، خانه و كاشانه خود را بجا گذاشته و آواره كشورهای همجوار شده اند. ادامه این جنگ، كه ناتو و غرب هم به حمایت اوكراین برخاسته اند، دنیا را با مخاطرات جدی تری روبرو كرده است. روشن است که این جنگ خلق الساعه نبود، در مسائل حل نشده بعد از جنگ سرد و بویژه در رویدادهای سال ٢٠١٤ ریشه دارد، و امروز میدانی برای بازتعریف مجدد حوزه نفوذ قدرتهای امپریالیستی است. آمریکا و اروپا و ناتو و روسیه در اکراین زورازمائی می کنند.
آنچه در این یادداشت مورد نظر من است، نه در مورد ماهیت این جنگ و مشقاتی كه بر مردم دنیا تحمیل خواهد كرد، بلکه برخورد غرب و ناتو، ایجاد فضای سنگین دروغین رسانه ای و تبلیغات یکجانبه است كه برای تحمیق مردم جهان به آن متوسل شده اند. برای انجام اینكار، این روزها دنیا شاهد سازمان دادن یك هجمه همه جانبه، از طرف ناتو و غرب برای شكل دادن و مهندسی أفكار عمومی مردم سراسر دنیاست. برای پیشبرد این برنامه، کل میدیای دست به سینه، ژورنالیسم ارتجاعی نآن به نرخ روز خور، دستگاههای تبلیغاتی ناتو، پارلمانها و دولت ها، کلیسا و صنعت مذهب، فدراسیون های ورزشی، بانك ها و موسسات مالی بورژوازی بكار افتاده اند تا به مردم دنیا بقبولانند، آنچه را اینها میگویند “حقیقت محض” است. ظاهراً جنگ میان “خیر و شر” است.
در واکنش به حمله وحشیانه روسیه، بزرگترین تحریم های همه جانبه را در همه عرصه ها علیه روسیه وضع كرده اند. ریاكاری دولتهای سرمایه داری را مردم جهان بیش از پیش با گوشت و پوست خود حس كرده اند. آمریكا، این مدافع راستین “حقوق بشر”، تنها كشوری است كه از بمب اتم علیه مردم ناكازاكی و هیروشیما استفاده كرده است. این مدافعین “حقوق بشر” كه تبلیغات آنها گوش دنیا را كَر كرده است، بانی همه جنگ ها در اقصی نقاد دنیا بوده اند. به سوریه، افغانستان، لیبی، یمن، لبنان و عراق نگاه كنید و عمق این ریاكاری غرب را ببینید. بیش از پنجاه سال است مردم كوبا را تحریم اقتصادی كردند. خودشان دوره ای از صدام حسین حمایت كردند و مدتی بعد به بغداد و دیگر شهرهای عراق از زمین و هوا حمله كردند و هزاران نفر از جمله كودكان را با بمب های ویرانگر لت و پار كردند. لیبی را ببینید، بعد از حمله به لیبی ارمغان دولت های غربی برای مردم لیبی بعد از ده سال، حاکمیت باندهای تروریستی است. ارتجاعی ترین نیروهای سیاه اسلامی مانند القاعده و حماس و طالبان و داعش را علیه مردم شریف خاورمیانه برای پیشبرد پروژه های ضد انسانی خود ایجاد كردند. اسامه بن لادن و جهادی های افغانستان را اینها راه انداختند و مسلح کردند تا آنروز برایشان علیه رقیب بجنگند. اینها گوشه ای از لیست طولانی کودتاها و جنگ های آمریکا و شرکایش است. اینها نشان می دهد كه ادعای “حقوق بشر” كذایی است، دروغی بیش نیست، سپری است برای پوشاندن خونین ترین اهداف میلیتاریستی و توسعه طلبانه در دست دولتهای غربی.
رسانه ها در تبلیغات چند روزه اخیر جنگ، طوری وانمود می کنند که انگار این فقط روسیه و پوتین هستند كه جنگ طلب و تجاوزگر است، قوانین را زیرپا گذاشته و باید مهار شود. گویا خودشان “فرشتگان صلح” و “پرچمداران امنیت و مدنیت” اند. مثلا به ریاكاری و ادعاهای دروغین اینها در برخورد متفاوت به آواره های اوكراین و آوارگان غیر اروپایی نگاه كنید. ناتو و اروپای طرفدار “حقوق بشر” امكانات خود را برای استقبال از پناهندگان اوكراینی بكار انداختند. دولت انگلیس كه در دسامبر گذشته حاضر نشد ٢٧ پناهنده را در آبهای نزدیك این كشور نجات دهند و آنها را در آبهای ساحل انگلستان رها كردند تا غرق شدند، برای استقبال از آوراگان اوكراینی در اقدامی اولیه اعلام كردند كه امكانات برای استقرار صدهزار نفر پناهنده اوكراینی را آماده كرده اند.
همین دولت های فخیمه در چند ماه قبل و در سرمای زیر صفر، مانع هزاران پناهنده غیر اروپایی و عموما از خاورمیانه، از مرز بلاروس به داخل كشورهای اروپای شدند و با شدیدترین شیوه با آنها برخورد كردند. دیواری از سربازان تا دندان مسلح را در راست مرز بلاروس – لهستان مستقر كردند. تا جایی كه تعداد زیادی از این انسانهای بیگناه غیر اروپایی از بین رفتند و بقیه را هم مجبور به ترك آنجا كردند. در حین جنگ، سربازان و نیروهای مرزی اوكراین مورد حمایت همه جانبه غرب، فاشیستی ترین برخوردها را به غیر اوكراینی ها كرده اند. طوری كه نمونه هائی از آن به رسانه ها درز کرد. برخوردهای فاشیستی به سیاهپوستان و هندی ها و آسیایی ها بحدی زمخت و شنیع است که گوئی همین رسانه ها سخنگوی احزاب فاشیستی اند. آنچه اینروزها در همه دستگاههای تبلیغاتی غرب به خورد مردم داده می شود، دنیایی پر از دروغ و ریاكاری می باشد.
بشریت آزادیخواه و طبقه كارگر در سراسر دنیا نباید فریب تبلیغات دروغین و مسموم غرب را بخورد. باید این ریاكاری و تبلیغات دروغین را افشا و طرد كنند. باید بدور و مستقل از تبلیغات دولتهای درگیر و ارتش رسانه ای شان، برای قطع فوری جنگ تلاش کرد.
٣ مارس ٢٠٢٢