سیاوش دانشور- روز جهانی زن. علیه جنگ و سرمایه داری
٨ مارس ٢٠٢٢ مانند دیگر مسائل جاری و مهم دنیای امروز، زیر فشار و سایه تاریک جنگ دولتهای سرمایه داری به حاشیه رفته است. امسال در مناسبت روز جهانی زن، شاهد همان ژست های توخالی فمینیستی هم نخواهیم بود، این سخنان آتشین جنگ طلبانه سیاستمداران بورژوا و مسابقه دولتها در تسلیح و لجستیک میدان جنگ است که حرف اول را میزند. رسانه ها بعنوان یک رکن مهم حاکمیت بورژوائی و ماشین پروپاگاند و سانسور و پرووکاسیون، بدون کمترین شرمی با ادبیات زمخت راسیستی و فاشیستی فضائی را خلق کرده اند که سخن گفتن از برابری زن و مرد و رفع تبعیض براساس جنسیت مهجور بنظر برسد. در جهانی که سرنوشت و زندگی میلیاردها نفوس آن در گروگان تعدادی میلیتاریست و نژادپرست و ناسیونالیست و مذهبی متفرقه است، در دنیائی که گسترش جنگ و رقابت امپریالیستی خطر نابودی جمعی را بالای سر مردم جهان نگاهداشته است، دیگر کسی علاقه ندارد بخاطر بیاورد که همین هشت ماه پیش بود که یک جامعه را تحویل وحوش طالبان دادند. کسی از وضع مردم در فلسطین و ایران و لیبی و کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا نمی پرسد. حتی جنگهای جاری در این کشورها و آدمکشی در فضای جنگ کنونی به لایه زیرین اخبار رسمی هم نمیرسد. فعلاً قدرتهای جهانی، در جنگ اوکراین مشغول تخریب و نابودی اند و “جنگ طولانی” را به ما وعده میدهند. ظاهراً قرار است نتیجه این جنگ طولانی سرنوشت محتوم میلیاردها بشر کره خاکی باشد.
ترکیدن دُمل چرکین نژادپرستی در رسانه های بستر اصلی و سیاستهای دولتهای سوپر دمکرات، مانند خود جنگ، خلق الساعه نبود. نطفه این واپسگرائی و تمایلات فاشیستی و راسیستی در مغز استخوان ایدئولوژی طبقه حاکم است. اگر در شرایط “متعارف” این نژادپرستی خود را در اشکال ظریف تر در ساختار سیاسی و زندگی اجتماعی نشان میدهد، در شرایط جنگ و رقابت میلیتاریستی دولتها بطور عریان جلو صحنه می آید و توجیه میشود. این واقعیت در عین حال بیانگر اینست که سرمایه داری تا چه اندازه با امر برابری و رفع تبعیض بیگانه است.
دنیای امروز در عین تحول شگرف در تکنولوژی و بارآوری کار دنیای عقبگردهای فکری و فرهنگی است. سرمایه داری زمانی آمد دولتهای مدرن و ملتها را تشکیل داد، بورژوازی با انقلاب کشورها و هویتهای ملی رو بوجود آورد، طی یکدوره سخت و پرتلاطم شهروند و حقوق فردی و اجتماعی معنی پیدا کرد. در همین دوره کارگران خواستند از برابری حقوقی فراتر بروند و برای جامعه ای آزاد و برابری اقتصادی تلاش کردند. جهان دستخوش انقلاب و تغییر شد و کمونیست ها از حقوق کارگران در جهان، از حقوق زنان در جهان، از ارتقای حقوق انسانها در جهان سخن می گفتند. بورژوازی اما در چند دهه گذشته و بویژه بعد از پایان جنگ سرد، یک روند عقبگرد و دنده عقب تاریخی را در دستور گذاشت. فتح بازارها و غنائم جنگ سرد با سیاست هویتی و تکه پاره کردن کشورها، ملت سازی و دامن زدن به میلیتاریسم و نفرت قومی و مذهبی، میدان دادن به تعصبات جاهلانه مردسالار و مذهبی و فاشیستی، شکل دادن به جوامع و حکومت ها و قوانین براین اساس، همه تحت پرچم دمکراسی و دمکراتیزه کردن صورت گرفته است. دنیای امروز در متن جنگ دولتهای سرمایه داری، ماحصل این جد و جهد فکری چند دهه اخیر بورژوازی را در خطر فاشیسم مشاهده میکند.
با این روند، بحث حقوق فردی و اجتماعی مهم میشود. شما نمیتوانید بگویید حقوق برای زنان اروپائی و چشم آبی، حقوق زنان سیاهپوست، حقوق زنان مسلمان، حقوق براساس تحمل و محدودیت فرهنگ و مذهب. اگر بگویید برابری زن و مرد و حقوق انسان جهانشمول است، آنوقت سکوت کردن در مقابل اسارت و قتل عام زنان در افغانستان توسط طالبان، تجاوز دستجمعی به زنان در میانمار، برده داری در لیبی و سودان، آپارتاید جنسی در ایران و افغانستان و کشورهای اسلام زده قابل قبول نیست. سرمایه داری بنا به تعریف نمی تواند نظامی برابر باشد، تنها برابری در سرمایه داری آزادی تجارت و استثمار فرد از فرد و رقابت سرمایه ها در باغ وحش بازار است.
بعد از شوک اولیه، افکار عمومی کارگران و مردم پیشرو علیه ماهیت و صورت مسئله اصلی جنگ بخط می شوند. صداهای واقعی تر از ضرورت صفبندی و مقابله انترناسیونالیستی طبقه کارگر و مردم ازادیخواه جهان با جنگ امپریالیستی است. در ٨ مارس ٢٠٢٢ لازم است چهره دنیا از دید زنان و مردان برابری طلب و منتقد نظم کنونی تصویر شود. ضروری است جنبش بین المللی برابری زن و مرد یکصدا علیه جنگ سرمایه داران و دولتهای میلیتاریست بایستد. علیه پیمانهای نظامی و تحریکات فاشیستی و راسیستی بایستد. علیه تلاش سرمایه داری برای عقب راندن جامعه و کابوس گسترش جنگ و ویرانی و آوارگی سدی ببندد. علیه سوسیال شووینیسم و ناسیونالیسم و راسیسم با صدای بلند سخن بگوید و بر ضرورت اتحاد جهانی کارگران علیه سیاستهای دولتها و نظام کاپیتالیستی سخن بگوید. در روز جهانی زن برای قطع فوری جنگ، علیه جنگ سرمایه داران، علیه حاکمیت طالبان، علیه نظام مبتنی بر نابرابری و تبعیض، استثمار و فلاکت، بردگی جنسی و فاشیسم بمیدان بیائیم.
سردبیر.
٣ مارس ٢٠٢٢