سیاوش دانشور- یادداشتها،گرامیداشت جانباختگان در شهرهای مختلف ایران
روز ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ در آخرین پنجشنبه سال، خانواده های جانباختگان خیزش انقلابی در بسیاری از شهرها و آرامستان های آن از جمله در سنندج، مهاباد، دیواندره، دهگلان، تبریز، کامیاران، سقز، رشت، اراک، اصفهان، شاهین شهر، کرمانشاه، تهران، سمیرم، کرج، خرم آباد و … تجمع کردند. علیرغم ایجاد فضای امنیتی و بستن ورودی ها در بسیاری از مناطق، مردم مبارز و انقلابی در بیشتر این اجتماعات بویژه در شهرهای کردستان وسیعا همراهی کردند و با گلباران مزار جانباختگان و سردادن شعار و ایراد سخنرانی های پرشور بر تداوم مبارزه انقلابی تاکید کردند. در تعدادی از اجتماعات کردستان از حکومت شوراها سخن گفتند، در موردی برای کارگران هفت تپه و اسماعیل بخشی و سپیده قلیان پیام همبستگی دادند و علیه شاه و رهبر شعار دادند.
در سقز و بمناسبت یاد مهسا جمعیت سراپا شور بود، سرود میخواندند و مشتهای گره کرده و علامت پیروزی نشان از عزمی راسخ میداد. در مهاباد از آزادی و برابری و علیه سلطنت و رهبری شعار دادند و تاکید کردند که فرزندان آتش انتقام خون جانباختگان را خواهند گرفت. در بهشت محمدی سنندج علیرغم محاصره منطقه نیروی وسیعی خود را به محل رساندند و وقعی به سرکوبگران نگذاشتند. در دهگلان جمعیت بزرگی تجمع کردند و خانواده های جانباختگان را بگرمی همراهی کردند. در حسن آباد سنندج از تداوم راه جانباختگان و انقلاب سخن گفتند. در کامیاران عکسهای بیشتر جانباختگان خیزش انقلابی را یکجا کنار هم قرار داده بودند و یادشان را با سرودخوانی و سخنرانی گرامی داشتند. در شهرهای دیگر نیز با سرودخوانی و گلباران مزار جانباختگان خانواده های داغدار را همراهی کردند. در شهرهای مختلف در جمعیت های محدودتر به منازل جانباختگان سرکشی کردند. بر روی دیوارها نیز کلیشه ها و شعارهای نوشته شده از روحیه مصمم انقلابی خبر میداد.
امروز هرگوشه ایران به طرق مختلف مملو از فضای همبستگی انسانی و انقلابی با جانباختگان خیزش انقلابی بود و نیروهای امنیتی و سرکوبگر حکومت جنایتکار و کودک کش اسلامی نیز بوسعت همه جا حضور داشتند. درود بر مردم مبارزی که درد مشترک را تقسیم کردند و با برجسته کردن روحیه انقلابی و همبستگی انسانی این پیام را فرستادند که نه می بخشند و نه فراموش می کنند و تجدید عهد کردند که تا پایان ایستاده اند و از این نبرد سرنوشت ساز پاپس نمی کشند.
١٦ مارس ٢٠٢٣
درد بی درمان حکومت اسلامی
#سپیده_قلیان را بدلیل سردادن یک شعار ساعاتی بعد از آزادی ربودند و به زندان اوین بازگرداندند تا علی خامنه ای از #دشمن خیالش راحت شود. این سرعت عمل اوباش را مقایسه کنید با حمله #تروریستی و #شیمیایی به بیش از ۵۰۰ مدرسه و دبستان و دانشگاه که مدعی بودند «سرنخ» ندارند و جایی جمعش کردند، چون نقشه و کار خودشان بود.
سپیده را دوباره اسیر کردید و زیر شکنجه بردید که چه غلطی بکنید! قدرت تان را نشان دهید یا ذلت تان! سپیده را اسیر کردید اما با بیش از ۲۰ میلیون سپیده چه میکنید؟ با بیش از هشتاد درصد جامعه ای که میخواهد سر به تن تان نباشد چه میکنید؟
وقتی حکومتهای استبدادی دیگر نمی‌توانند با رکن اساسی قدرت شان، یعنی زندان و دادگاه و سرکوب، جامعه را ساکت کنند، عمرشان بطور قطع به پایان رسیده است. درد شما اراذل و اوباش حکومت اسلامی بی درمان است. هرچه بگیرید، بکشید، تجاوز کنید، اعدام کنید، پرونده بسازید، فایده ندارد. باید بروید و دارد میروید.
جشن حجاب سوزان است!
همه جا حجاب اسلامی نماد جمهوری اسلامی را به آتش بکشید!
سالها و تا همین اواخر با تعداد زیادی از اصلاح طلب تا شبه چپ انتلک کلنجار رفتیم که حجاب یک تکه پارچه نیست، پوشش نیست. حجاب نماد فرودستی زن است، لوگوی آپارتاید جنسی است و برای جنبش اسلامی همان مکان را دارد که علامت اس اس برای جنبش فاشیستی. اجباری بودن وجه قانونی حجاب است نه ماهیت و مضمون آن.
همین خط و همین دیدگاه در خیزش انقلابی مسلط شد، حجاب سوزان راه افتاد و ما خیلی وقت پیش وعده اش را داده بودیم و مشخصا فراخوان به برگیری دستجمعی حجاب و حجاب سوزان دادیم. امروز بسیاری شوکه اند و باور نمی کنند که در ایران اسلام زده زنان حجاب بسوزانند و عمامه از سر آخوند بپرانند.
مرتضی آقاتهرانی، رییس کمیسیون فرهنگی مجلس: “دشمن می‌خواهد این نماد جمهوری اسلامی یعنی حجاب و عفاف را خراب کند”.
دقیقا ما میخواهیم نماد جمهوری اسلامی را نه فقط خراب بلکه نابود کنیم. امشب و فرداشب و روزهای پیش رو همه جا و هر جا حجاب بسوزانید. حجاب این نماد جمهوری اسلامی، این نماد زن ستیزی را به آتش بکشید. به آتش کشیدن حجاب مقدمه به آتش کشیدن کل جمهوری اسلامی است!
١٤ مارس ٢٠٢٣
هفت تپه، یک توطئه دیگر شکست خورد!
یادتان هست که برای سندیکای واحد دسیسه چیدند و با همکاری ترابیان و امثال رخشان میخواستند مجمع عمومی حکومتی برگزار کنند تا بلکه زیرآب سندیکای واحد را همزمان با سرکوب فعالینش بزنند و تعدادی پرت سیاسی از این روند حمایت کردند؟ یادتان هست طرح مشابهی برای هفت تپه و احیای شورای اسلامی داشتند؟
هفت تپه ای ها اما در هر قدم توطئه ها را یک به یک درهم شکستند، به حملات از درون و از بیرون پاسخ دادند، یک تنه در مقابل ارگانهای متعدد حامی کارفرما ایستادند، خلع ید را تحمیل و پیروزی شان را جشن گرفتند. اسماعیل این نمونه شرافت کارگری را روی دوش شان گذاشتند و پای تریبون بردند تا نمونه ای از اتحاد و همبستگی کارگری را در جنبش کارگری ایران نشان دهند. برای بازگشت اخراجی ها تلاش کردند و بخشا موفق شدند. شرکت را سرپا نگهداشتند و قدم بقدم توطئه های بعدی را شکست دادند.
در همین دوره بود که حکومت میخواست شورای اسلامی را مجددا تحمیل کند و کارگران با گل گرفتن درب آن گفتند که تنها نماینده ما مجمع نمایندگان کارگری است. این را مقابل فرمانداری و جلوی اداره کار با صدای بلند اعلام کردند.
اینروزها در هفت تپه و در متن دعوای کارفرمایان و دولتی ها و اعمال نفوذ آنها و با اتکا به تعدادی خودفروش تلاش کردند مجددا شورای اسلامی منحل شده توسط کارگران را دائر کنند. خود شورای اسلامی هیچوقت عددی نبوده اما تحمیل آن بعنوان سدی در مقابل فعالین و رهبران صدیق کارگران در زد و بند حکومتی ها لازم دانسته شد. کارگران بارها گفتند که ما تنها نماینده مان فعالین شناخته شده در هفت تپه و در راس آنها اسماعیل بخشی است که هنوز اخراجی است و ما در چنین نمایش مضحکی شرکت نمی کنیم.
با اینحال با اتکا به نیروی انتظامی و نظارت اداره کار صندوق های رای را تحت عنوان “انتخابات کارگری” علم کردند. دو روز است مزدوران کارفرمای جدید و همکاران اداره کار و امثال محمد خنیفر بی چشم و رو که روی دوش اعتصاب و اعتراض همین کارگران بکار برگشت، خودشان را جر میدهند که کارگران در نمایش مضحک انتخابات شرکت کنند. نتیجه چی شد؟ از حدود پنجهزار کارگر در این فصل و استفاده بیشرمانه از تبلیغات ضد کارگری قومی و تهدید و تطمیع، چند صد نفر بیشتر را نتواستند پای صندوق بکشند. یک افتضاح کامل و یک شکست دیگر.
همزمان با این مضحکه کارگران فصلی دست به اعتصاب زدند. همان کارگرانی که روی موقعیت ناامن شغلی آنها حساب باز شده بود که در این نمایش شرکت کنند و به عده ای وعده تغییر وضعیت و قرارداد داده شده بود. کارگران هفت تپه بار دیگر مزدوران را سرجایشان نشاندند و از حیثیت و سابقه و رهبران شان دفاع کردند.
شورای اسلامی ضد کارگر پلیس و چشم و گوش کارفرما و دولتی ها در کارخانه است و همه جا باید منحل و از مراکز کار بیرون انداخته شود. درود بر هشیاری و اتحاد کارگران هفت تپه.
برای تعقیب جزئیات اخبار میتوانید به منبع خبری اصلی کارگران هفت تپه، کانال مستقل کارگران هفت تپه مراجعه کنید.
١٣ مارس ٢٠٢٣