بیش از یکسال از پاندومی کرونا می گذرد و جامعه جهانی هنوربا عوارض مخرب آن دست به گریبان است .موج سوم کرونا در ایران مردم رابا مشقات بیشتری روبرو کرده است . فقر وبیکاری و تورم و گرانی و اضافه برآن عدم دسترسی  به واکسن در این شرایط سخت و نا امن ، نگرانیَ و اضطراب مردم راچندین برابرکرده است وجان انسانهای زیادی را در معرض خطربیماری و مرگ بیشتر قرا داده است . با ابتلای ۲۰ هزار و مرگ بیش از۵۰۰ نفردرروزبنا به اظهارات مسئولین در ایران،امار بسیاربالایی ازتلفات انسانی را به خود اختصاص داده است. بعد ازایران و برزیل کشورهند با جمعیت ۱ میلیاردو ۳۳۶ میلیون نفر با مرگ نزدیک به ۴ هزار نفر در روزدر رده سوم قرار دارد. درهند جهش جدید ویروس جامعه را فلج کرده است .اجساد در پارکها و میادین عمومی آتش زده می شوند و مردم محتاج اکسیژن برای زنده ماندن هستند . در بغداد به دلیل انفجارکپسول گازدر یکی از بیمارستانهای این شهرمتاسفانه نزدیک به صد نفر از مریضهای کرونایی در اتش سوختند.اضافه بر همه اینها فقرو بیکاری و عدم دسترسی کافی به بهداشت و درمان و واکسیوناسیون ،تصور اینکه چه اوضاع نابسامان و دشواری بر اکثریت مردم کارگر و تهدیدست  این جوامع حاکم است زیاد سخت نیست .

اگراز بحرانهای ادواری سرمایه داری بگذریم که سرمایه داری برای عبوراز این بحرانها و تولید سود وبازگشت به رونق بازار، با حمله به سطح معیشت و بیکارسازی وسیع ،آخرین رمق و توان طبقه کارگرو مردم محروم را میگیرند، مواجهه جامعه جهانی با بحران ویروس کرونا و رفتاردولتهای سرمایه داری ورقابت بر سر سود و عدم دسترسی میلونها انسان کارگر و زحمتکش به ابتدایی ترین امکانات درمانی و بهداشتی وواکسیوناسیون چهره کریه نظام ضد کارگری و ضد انسانی سرمایه داری را بیش از بیش در نگاه مردم به صحنه آورده است .در شرایطی که بیکاری و فقر و گرسنگی ناشی از این بحران دامن میلیونها انسان فقیر و تنگدست را گرفته است، بخش زیادی از سرمایه داری در همن شرایط بحرانی میلیاردها دلاراز قبل کارو استثمارطبقه کارگر و محرومان به جیب زده اند.

با این حال در این شرایط بحرانی دولتها وظیفه مدیریت بحران و تهیه امکانات و تامین معیشت مردم را به عهده دارند و موظفند طوری بحران را مدیریت کنند که با تامین معیشت وامکانات پزشکی، دارو درمان رایگان و بخصوص واکسیوناسیون رایگان  از رنج ومشقات  و اضطراب مردم بکاهند . در ایران اما قضیه بر عکس است ،هر پدیده ای بحرانی  به دلیل موجودیت جمهوری اسلامی به یک ابر بحران تبدیل می شود .یعنی جمهوری اسلامی خود به مانع رفع و کاهش بحران و مشکلات مردم  تبدیل شده و خود رژیم آنگاه صورت مسئله اصلی می شود .نه تنها به دلیل ماهیت سرمایه دارانه آن، که این هست ، به دلیل ساختار به شدت فاسد و ناکارآمدو سرکوبگرانه و عدم مسئولیت پذیری در قبال جان و سلامت مردم ، همه چیز به هم ریخته و امنیت اقتصادی، سیاسی و روانی بخش عظیمی از مردم را با مخاطرات جدی روبرو کرده است.

بحران کرونا دقیقا به دلیل رفتارحکومت ایران با این پدیده وبرخوردهای متناقص ، دروغ و پنهانکاری واقعیات  و عدم تامین معیشت و دسترسی مردم به بهداشت رایگان دراین شرایط سخت کرونایی اکنون سرنوشت مردم طور دیگری رقم خورده و هزینه سنگین مالی و روانی را به اکثریت مردم کارگرو زحمتکش تحمیل کرده  است . .به این دلیل موج سوم کرونا جامعه ایران رادوباره فلج کرده است و به موجی از ترس و نگرانی دامن زده است  . این اوضاع ضربدرتورم و گرانی وبیکاری ،وضعیت فاجعه باری حاکم است که نگرانی انسانها را صد چندان کرده است .

اکنون جهان با موج سوم کرونا درگیراست و هرکدام از دولتها بسته به امکاناتی که در اختیار دارند برای مهار شیوع بیشتر و کاهش تلفات آن تلاش می کنند.واکسیوناسیون با سرعت بیشتری در حال انجام است ، اگرچه هنوزدربیشتر کشورها تا رسیدن به یک موقعیت امن فاصله زیادی وجود دارد و دولتهای سرمایه داری هنوزکمترین امکانات را در اختیار مردم قرار می دهند ، اما در ایران از اول با شیوع ویروس کرونا تا به امروزهمه چیز روال غیر معمول دارد و هر دوره با شیوع جهش جدید ،ترس و نگرانی بالا می رود و وضعیت روحی مردم بیشتربه هم می ریزد . به گفته  وزیر بهداشت تا کنون ۱ در صد از مردم واکسن دریافت کرده اند.ناصر خسروبه بازارسیاه فروش واکسن و کیت آزمایشگاهی کرونا تبدیل شده است . در برخی ازآزمایشگاها کیت تشخیص کرونا وجود ندارد و بیماران در انتظارنوبت آزمایش می مانند، اما در بازار،کیت تشخیص کرونا به وفور پیدا می شودو در بازار ناصر خسرواز ۱۸۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان به فروش می رسد.در هیچ کجای جهان بحث فروش واکسن در بازارآزاد تا کنون مطرح نبوده و همه جا از طریق دولت تهیه وبه بطوررایگان در اختیار مردم قرار می گیرد،اما روحانی خرید واکسن رابه  به سرمایه داران  بخش خصوصی سپرد و با بیشرمی تمام گفت که هر کس عجله دارد مثل بیماران کرونایی که برای مداوا به بیمارستانهای خصوصی مراجعه می کنند می توانند واکسن را نیز در بازارآزاد بطور شخصی خریداری کنند.

اکنون در مقابله با این ویروس کشنده و همه گیر،جهت حفظ سلامتی و جلوگیری از تلفات بیشتر انسانی ،راهی جزتهیه امکانات پزشکی و واکسیوناسیون عمومی و رایگان در مقابل دولتها و جوامع بشری قرار ندارد.دولت جمهوری اسلامی موظف است ضمن تامین معیشت و در دسترس قراردادن امکانات پزشکی و درمانی ، واکسیوناسیون رایگان در اختیار مردم قراردهد.تامین معیشت و واکسن رایگان باید به یکی از خواستهای قاطع کارگران ، بازنشستگان ، معلمان و همه مردم دراعتراضات روزانه تبدیل شود و دولت را برای تامین و تهیه آن تحت فشار قرار دهند.به ویژه در این شرایط سخت کرونایی همه کارگران و تهیدستان بیشتر از هر زمانی برای تحمیل این مطالبات به دولت جمهوری اسلامی به گسترش اتحاد و همبستگی و همیاری نیاز دارند.در اول ماه مه روزجهانی کارگرتامین معیشت و واکسیوناسیون رایگان باید به پرچم مطالباتی کارگران و همه محرومان تبدیل شود.

29 آوریل 2021