سعید یگانه- ترک تحصیل هزاران دانش آموز ومحروم از آموزش
مسئله آموزش وپرورش وترک تحصیل کودکان به دلیل فقر در خانواده یکی از مشکلات بزرگ جامعه ایران است. آموزش غیر علمی ودروس خرافاتی که ازاوایل کودکی و در دوران ابتدایی به مغز کودکان فرو می برند معضلی است که کودکان وخانواده آنان با آن دست به گریبانند وعلارغم میل خانواده وکودکان به آنها تحمیل می شود .اخیرا بعد ازبرآمد توده ای ۱۴۰۱ وتعرض وسیعی که به دستگاه مذهب وخرافات در مدارس شد، مسئولین خرفت آموزش وپرورش در تلاشند فضای مذهبی در مدارس را تشدید کنند.
خواست آموزش علمی دوراز خرافات ومذهب در مدارس ایران،یکی از مطالبه همیشگی معلمان دراعتراضات بر سر معیشت،علیه کالایی کردن مدارس و مطالبه آموزش سکولار و علمی بوده وبرآن پای فشرده اند ودهها معلم مبارزه به این دلیل زندانی وتبعید واز کار اخراج شده اند.
مرکز امار ایران اخیرا اعلام کرده که ۹۳۰ هزار دانش آموز در سال گذشته ترک تحصیل کرده اند.اولا این امار جعلی وبا واقعیت جامعه ایران خوانایی ندارد، در ضمن این آمار کودکانی است که مشغول تحصیل بوده اند واکنون که بیشتر دلایل فقر در خانواده دارد ترک تحصیل کرده اند. هزاران کودکی که در حاشیه شهرها وحلبی آبادها ودهاتهای دور دست زندگی می کنند وخیلی از آنان حتی رنگ مدارس را ندیده اند هیچوقت در آمارها منعکس نمی شود. بماند بسیاری از کودکان که درمدارس حضور دارند بطور مثال در مناطق سیستان وبلوچستان در کپره ها و خرابه ها کلاس درسشان بر گذار می شود و از هرگونه امکانات آموزشی که امروز در مدارس دنیا مرسوم است بی بهره اند.
بسیارروشن است که یکی از علایل اصلی ترک تحصیل کودکان، فقرمعیشتی در خانواده و عدم ناتوانی والدین در تهیم مخارج تحصیل کودکان است که نتیجه بلافصل آن تبدیل این کودکان، به کودکان کارو خیابانی در سن کودکی برای کمک به مخارج خانواده است.ترک تحصیل ۹۳۰ هزار کودک در سال گذشته بنا به مرکز امار ایران، کودکانی هستند که به “کودکان کار وخیابانی تبدیل شده اند وسر به هزاران می زند ومرکزآمارایران باید این تعداد از کودکان را به آمار کودکان کاروخیالان اضافه کند.
۲۸ مارس۲۰۲۴