کارگران مراکز اعتصابی اعلام کرده بودند که اجتماعاتی برای اعلام خواست هایشان برگزار خواهند کرد. در مقابل مخالفت هائی با این حرکت صورت گرفته بود. سیاستی که اصرار دارد کارگران باید در خانه بمانند، هیچ تجمعی مطلقا برگزار نکنند و تا تجدید قرارداد پیمانکار با وزارت نفت منتظر بمانند؛ کارگران را به نیروی رقابت و کشمکش پیمانکاران و کارفرمایان تبدیل می کند. این سیاست اصرار دارد که قراردادهای جدید و گرفتن بخشی از خواستها تنها با تجدید قرارداد پیمانکار با وزارت نفت ممکن است و پیروزی خود را بدوا پیروزی پیمانکار میداند. این سیاست میگوید “سیاسی نیست”، حتی علیه بحث سیاسی و اظهار نظر ساده کارگران است، اما پیشاپیش با یک ادبیات حکومتی سیاست شدت شناخته شده ای را پیش می برد. سیاستی که بر هر تجمع عادی کارگران مُهر امنیتی می کوبد.
بعد از کش و قوسی که برسر برگزاری اجتماعات وجود داشت، بالاخره در شرکتهای مختلفی کارگران با برگزاری مجمع عمومی، حمایت خود را از اعتصاب همکاران اعلام و بر اتحاد و ایستادگی تا تحقق خواست هایشان تاکید کردند. جنبش همبستگی کارگری از کارگران اعتصابی با برگزاری اجتماع کارگران از فولادشهر شروع شد و به هفشجان رسید. سپس کارگران ایذه، آلیکوه، مسجد سلیمان، دهدز، اولاد حاج علی در تنگ گندمکار و پروژه نفتی مهران جهانپارس نیز به این حرکت پیوستند. این صحنه ها براستی شورانگیز و یک نقطه قدرت مهم اعتصاب کارگران نفت است.
این اجتماعات اتحاد و همدلی میان کارگران را تقویت می کند، امکان بحث و تصمیم گیری فراهم میکند و به اعتصاب روالی منطقی میدهد. در هر اعتصاب و اعتراض کارگری، ایجاد یک اتحاد نسبتاً قدرتمند، مهمترین و کلیدی ترین مسئله رهبری اعتصاب است. ایجاد این اتحاد و بمیدان کشیدن آن کارهای قبل از شروع اعتصاب است. کارگران باید در طول اعتصاب متحد بمانند و متحد نگهداشتن کارگران اعتصابی در مقابل تحرک کارفرمایان و نیروهای سرکوب، باز مسئله محوری رهبران عملی کارگران است. تعریف پیروزی اعتصاب، نحوه مذاکره، کسب همه یا بخشی از خواستها، و مهمتر، متحدتر بیرون آوردن کارگران از اعتصاب بازهم مسئله کلیدی رهبران عملی کارگران است.
حرکتهای اخیر و اعلام حمایت و همسرنوشتی طبقاتی، به ایجاد اتحاد قویتر کمک شایانی می کند. باید هشیارانه اتحاد کارگران اعتصابی را تحکیم کنیم و برای همبستگی گسترده تر کارگری در داخل و خارج کشور حول اعتصاب نفت بکوشیم. خوشبختانه تاکنون حمایتهای داخلی وسیع تر از هر زمانی بوده است. در سطح بین المللی، جدا از انعکاس نسبتا گسترده خبر اعتصاب نفت در رسانه ها، بخشی از سازمانها و اتحادیه های کارگری جهان از اعتصاب نفت و خواستهای کارگران حمایت کرده اند. امروز ضروری است در هر اعتصاب و اعتراض از دیگر اعتصابات حمایت شود. دردها مشترکند و جواب ها کمابیش مشترک اند. یک جنبش همبستگی کارگری میتواند جهتگیری عمومی تحرک اعتصابی را شفاف تر و همه گیرتر کند و فشاری فوق توان هر تک اعتصاب ایجاد کند.
امروز کارگران اعتصابی هفت تپه از سنگر اعتصاب، مجدداً همبستگی شان را با کارگران اعتصابی نفت و گاز و پتروشیمی اعلام کردند. جنبش همبستگی کارگری را گسترش دهیم. این حرکتی مهم برای تقویت اتحاد طبقاتی و پیشروی و پیروزی اعتصاب است. هرجا اتحاد کارگران ضربه میخورد، از هر منفذ تحریکات فرقه ای و منافع محدود و واپسگرا بیرون میزند یا فرصت جولان می یابد. واکسینه کردن یک صف کارگری و یک مبارزه وسیع اعتصابی، در گرو حفظ و تقویت اتحاد کارگران در مراحل مختلف این مبارزه است. تحرکات اخیر کارگران و پیام های پرشور همبستگی، بیان ساده این واقعیت است که ما یک طبقه ایم، منفعت واحد داریم و اتحاد شرط ضروری هر مبارزه مشترک ماست. درود بر رزم و اتحاد کارگران نفت!
سردبیر.
١٥ جولای ٢٠٢١