کمونیست هفتگی: پلنوم ٤٢ حزب روزهای ١٣ و ١٤ مارس ٢٠٢١ برگزار شد. در پلنوم چه گذشت و حزب در نشست کمیته مرکزی راجع به چه مسائلی بحث و همفکری کرد؟

جمال کمانگر: پلنوم نشست عمومی اعضای کمیته مرکزی و علی البدلهای آن است. متاسفانه بدلیل پاندمی کرونا ما نتوانستیم حضوری نشست را برگزار کنیم و مجبور شدیم بصورت اینترنتی پیش ببریم. معمولا پلنومها و نشستهای وسیع کمیته مرکزی نگاهی به کارکرد حزب در فاصله دو پلنوم دارد. پلنومهای حزبی هم نگاهی به گذشته دارد و هم چشم انداز آینده را ترسیم میکند. گزارشهای  رئیس دفتر سیاسی، دبیر کمیته مرکزی و کمیته های اصلی حزب شاخصی از پیشروی حزب را نشان میدهد که توسط اعضای کمیته مرکزی بررسی و مورد ارزیابی قرار میگیرد. شرکت فعالانه اعضای کمیته مرکزی با سئوال و اظهار نظر و ارزیابی از فعالیت دوره گذشته حزب و شناسایی موانع پیشروی ارگانهای تشکیلاتی حزب، انتقادات و پیشنهادات طرح و مورد بررسی قرار میگیرد. بعد از گزارش و ارزیابی مباحث زیر در دستور قرار گرفت:

١- دنیا پس از پاندمی کرونا معرف: جمال کمانگر

٢- ترازنامه کاپیتالیسم، موقعیت طبقه کارگر و کمونیسم، معرفین: حسین مرادبیگی (حمه سور) و رحمان حسین زاده

٣- اوضاع سیاسی ایران، آخرین موئلفه ها، وضعیت اپوزیسیون راست، استنتاجات و خط مشی حزب معرفین: عبه دارابی – سیاوش دانشور

٤- سمینار صالح سرداری تحت عنوان  يك ارزيابي از موقعيت كمونيسم بطور كلی در ايران، و حزب حكمتيست بطور اخص

٥- قرارها و قطعنامه ها

٦- انتخابات

گزارشهای رئیس دفتر سیاسی و دبیر کمیته مرکزی و کمیته های اصلی حزب و ستاد تبلیغ همراه با رئوس مباحثی که در دستور پلنوم قرار گرفتند به صورت کتبی از قبل در اختیار شرکت کنندگان گذاشته شده بود. تمام مباحث توسط معرفان ارائه شدند و رفقای کمیته مرکزی در فضای فعال وسیعا پیرامون جوانب گوناگون آنها دخالت و اظهار نظر کردند. به سرانجام رساندن بحثها و استتنتاجات سیاسی از انها بر عهده رهبری منتخب پلنوم گذاشته شد.

کمونیست هفتگی: مسائل و مشغله حزب و نشست کمیته مرکزی در این اوضاع چه بودند و ارزیابی شما از روند بحث ها در پلنوم چیست؟

جمال کمانگر: تمام مباحث ارائه شده به پلنوم رو به آینده بود. در بحث دنیا پس از پاندمی کرونا که توسط من ارائه شد بر نکات عمده زیر تاکید داشت؛ پاندمی یا همه گیری در چند قرن گذشته و نحوه رفتار مردم  با آن. تاثیر فوری، میان مدت و دراز مدت آن بر زندگی مردم. شوک اقتصادی ناشی از پاندمی کرونا و بیکاری وسیع. تغییرات غیره قابل برگشت در حوزه اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و حتی سیاسی و اولویتهای دنیا پس از پاندمی کرونا عمده ترین آن رابطه بشر با طبیعت که روی نظام سیاسی، اجتماعی، امنیت غذا و آب و مهاجرت ناشی از تغییرات اقلیمی خواهد بود. تاکید شد که در دوره ای هستیم که دنیای قدیم که بر اساس تفکر لیبرالیسم، کلونیالیسم و بازار آزاد بنا شده است دیگر کارایی سابق را ندارد و این شانس طبقه کارگر و کمونیستها برای دخالتگری را بیشتر فراهم میکند. البته از نظر من سوسیالیسم اجتناب ناپذیر نیست و بدون سازمان و حزب کمونیستی قدرتمند و طبقه کارگر متحزب این اوضاع میتواند سالها ادامه یابد.

در بحث رفقا حسین مراد بیگی (حمه سور) و رحمان حسین زاده، خطوط عمده بحثشان ترازنامه کاپیتالیسم، موقعیت طبقه کارگر و کمونیسم، تغییرات شگرف جهان سرمایه داری، کشمکش برسر بارآوری کار متکی به رشد سریع تکنولوژی و پیامدهای آن، علل و روند دست بالا پیداکردن راست بورژوازی  در اقتصاد و سیاست جهانی، سترونی جناح چپ بورژوازی و گسترش پردامنه راست افراطی، جدال قطب های اصلی اقتصاد و سیاست جهانی، جدال طبقات و گرایشهای اجتماعی در دو دهه گذشته، روندهای قابل پیشبینی و چشم انداز تحولات اقتصادی و سیاسی، ویروس کرونا و پیامدهای چند وجهی آن، پلاتفرم  کاپیتالیستی و یا راه حل سوسیالیستی، موقعیت راست افراطی و خطر راسیسم و فاشیسم در سیاست جهانی و موقعیت طبقه کارگر و کمونیسم در اقتصاد و سیاست جهانی بودند.

در بحث اوضاع سیاسی ایران، آخرین موئلفه ها، وضعیت اپوزیسیون راست، استنتاجات و خط مشی حزب که توسط رفقا عبداله دارابی و سیاوش دانشور ارائه شد، بحث در قالب تزهایی طرح شد که نتیجه آن چه باید کرد ایندوره حزب بمیدان کشیدن جنبش طبقه کارگر و محرومان جامعه که اکثریت عظیمی را تشکیل میدهند، تحت یک پرچم انقلابی برای سرنگونی با هدف تشکیل فوری یک دولت انقلابی کارگری است. حلقه اتصال ما به این حرکت وسیع، حضور عینی و مادی و قدرتمند در جنبش طبقه، در کشمکش سیاسی و فکری در جامعه و پاسخ به الزامات اساسی کشمکش طبقاتی است. جنبش ما امروز دستآوردهای گرانبهایی مانند حزب، برنامه سیاسی، افق طبقاتی و راه حلهای مشخص دارد. روی دوش این دستاوردها باید حزب را تماما به ظرف اعتراض رادیکال و سوسیالیستی در درون طبقه و در جامعه تبدیل کرد. حزب حکمتیست باید بطور روزمره و همه جانبه خود را در سیاست و پراتیک کارگران کمونیست شریک و دخیل سازد. این بحث به شرایط جدیدی برای عروج کمونیسم کارگری و یک جنبش عظیم سوسیالیستی در جدال قدرت سیاسی متمرکز بود و راههای عملی و سیاستهای کلیدی حزب را جلو می گذاشت.

سمینار رفیق صالح سرداری يك ارزيابي از موقعيت كمونيسم بطور كلي در ايران و حزب حكمتيست بطور اخص بود که با طرح سئوالاتی مانند؛ آیا بعنوان کمونیست ها در موقعيت مناسبی در سیاست ایران قرار داريم؟ از موقعيت كنونی كمونيسم و حزب راضی هستيم؟ موانع و مشكلات كدامند؟ آیا ميتوان موقعيت كنونی را تغيير داد؟ چگونه و چكار بايد كرد، بحث و همفکری راجع به مسیرهای پیشروی حزب بود.

در بحثهای پلنوم اعضای کمیته مرکزی فعالانه شرکت کردند و نکات و پیشنهادات و انتقادات و تاکیدات خود را طرح کردند. در بخش قرارها یک قرار داخلی در مورد کنگره دهم به اتفاق آراء تصویب شد. پایان بخش پلنوم انتخابات بود که دبیر کمیته مرکزی و اعضای دفتر سیاسی انتخاب شدند.

کمونیست هفتگی: حزب بعد از این پلنوم کدام نقشه راه را در مقابل خود قرار داده و در تحولات جاری ایران کدام سیاست را دنبال می کند؟

جمال کمانگر: ما اهداف سوسیالیستی و کمونیستی مان را تعقیب می کنیم و نقشه راه تنها ترسیم این مسیر در هر شرایط کنکرت است. بعنوان مثال و در این مسیر، حزب ما در یکسال گذشته تمرکز اصلی اش را روی مبارزات کارگری، علیه فقر و فلاکت و بیکاری وسیع، برای راه افتادن و تقویت جنبشی برای تامین معیشت و سلامت همگان قرار داده است. مسائل مبرم مبارزات کارگری ایران و جوانب تاکتیکی، قرارهای مربوط به “معیشت ماهانه و بهداشت، درمان و واکسیناسیون رایگان” از اجزای این نقشه راه بودند که پلنوم میتوانست یک ارزیابی ابژکتیو و اینکه کجای کار قرار داریم از آن بدست دهد.

حزب در تحولات جاری ایران برای سرنگونی انقلابی رژیم اسلامی و سازماندهی انقلاب کارگری مبارزه می کند. کار ما اینست که جنبش و طبقه و اردوی چپ جامعه را از مسیری عبور دهیم و سیاستهائی اتخاذ کنیم که امکان حضور طبقه کارگر با پرچم سوسیالیستی اش را در صف اول تحولات جاری تامین و تضمین کند. اتخاذ سیاست و تاکتیک، سازماندهی و تبلیغات، همه اجزای کار نهایتا تسهیل و عملی کردن این نقشه راه است. خوشبختانه پلنوم حزب با همنظری قوی و توقع بالائی که در آن بود، وحدت نظری و سیاسی برای کوبیدن و پیمودن این راه را بیان کرد.

***