اطلاعیه پایانی پلنوم ٤٦ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
پلنوم ٤٦ کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری – حکمتیست با شرکت اکثریت اعضا و علی البدلهای کمیته مرکزی و حضور تعدادی از کادرهای حزب، در روزهای ٢٥ و ٢٦ مارس ٢٠٢٣ برابر با ٥ و ٦ فروردین ١٤٠٢ برگزار و بعد از دو روز بحث و تبادل نظر و تصمیم گیری های لازم به کار خود پایان داد.
پلنوم با سرود انترناسیونال و یک دقیقه سکوت به یاد جانباختگان راه آزادی و سوسیالیسم و خیزش انقلابی شهریور و سخنان پروین کابلی دبیر کمیته مرکزی آغاز شد و بعد از تایید و تصویب آئین نامه پلنوم و دستور جلسه پیشنهادی کار خود را آغاز کرد.
دستورهای پلنوم عبارت بودند از:
١- گزارش سیاسی و تشکیلاتی. بحث پیرامون گزارش کار و ارزیابی سیاسی. معرفین: رئیس دفتر سیاسی و دبیران کمیته ها و مسئولین نهادهای ستادی حزب. گزارش مستقل دبیر کمیته مرکزی.
٢- اوضاع سیاسی ایران، دوره انقلابی، حزب کجای تحولات جاری است؟ معرفین: سیاوش دانشور و جمال کمانگر.
٣- ملزومات رهبری کمونیستی در تحولات انقلابی جاری و موقعیت حزب حکمتیست در قبال آن، معرف: رحمان حسین زاده.
٤- حزب و انقلاب، مسائل اساسی پیشاروی حزب در دوره انقلابی. معرف: سیاوش دانشور.
٥- منشور سرنگونی خیزش انقلابی جاری ١٤٠١. معرف: جمال کمانگر.
٦- مروری بر سیاست سازماندهی ما در ایران. معرف: ابراهیم باتمانی.
٧- قرارها و قطعنامه ها.
٨- انتخابات.
گزارش ها توسط رئیس دفترسیاسی و دبیران کمیته های اصلی و همچنین گزارش مستقل دبیر کمیته مرکزی به پلنوم ارائه شدند. رئوس گزارش تشکیلاتهای مختلف از قبل به صورت کتبی در اختیار اعضا وعلی البدلهای کمیته مرکزی و کادرهای شرکت کننده در پلنوم قرار گرفته بود. در بخش گزارش، مسئولین عرصه های مختلف فعالیت حزب، در مورد دخالت حزب در رابطه با عرصه های اصلی سیاست در جامعه ایران و جدال جنبشهای مختلف، اعتراضات توده ای در دل خیزش انقلابی جاری، نقش زنان و مردم آزادیخواه در تحمیل شکست و عقب نشینی به دولت و حاکمیت و خیل نیروهای متحجر، به تلاش جدی تشکیلاتهای مختلف حزب برای مقابله با جمهوری اسلامی و تقویت صف کارگران و مردم آزادیخواه در این کشمکش و فعالیتها و اقدامات و سیاستها و فراخوانهای حزب پرداخته شد. همینطور در گزارش رئیس دفتر سیاسی و مسئولین کمیته های حزب بر کمبودهای سیاسی و تبلیغاتی و سازمانی، نقاط ضعف عمومی تر حزب، قلمروهائی که باید بیشتر روی آن تمرکز شود، ایجاد آمادگی بیشتر و ضروریتر رهبری حزب در دوره انقلابی اشاره شد. در بحث پیرامون گزارش و ارزیابی اعضای پلنوم ضمن تایید گزارش به زوایای گوناگون کارکرد حزب و تشکیلاتهای مختلف آن و نقاط قوت و ضعف در این دوره مشخص پرداختند.
در مبحث گزارش به اعتصاب بزرگ و شکوهمند کارگران فرانسه و نقش رهبران کمونیست و رادیکال اشاره شد. پلنوم تصویب کرد که پیامی از جانب نشست کمیته مرکزی حزب به کارگران فرانسه صادر شود.
در دستور “اوضاع سیاسی ایران، دوره انقلابی، حزب کجای تحولات جاری است”؟ آخرین سند مصوب دفتر سیاسی در اواخر ژانویه ٢٠٢٣ مبنای بحث بود و به تحولات بعدی در سیاست ایران و در اپوزیسیون و همینطور بر شفافیت بیشتر و تدقیق خط مشی سیاسی حزب می پرداخت. پلنوم به نکات اصلی سیر تحولات ایران و نقش طبقه کارگر و جدال اصلی و رودروی این طبقه با حاکمیت، علیه فقر و بیحقوقی با پرچم آزادی و برابری، به تحولات در صفوف اپوزیسیون زیر فشار این جنبش و تقابل راست و چپ، به موقعیت چپ، کمونیسم و حزب حکمتیست برای دخالتگری در این اوضاع پرداخت. پلنوم تاکید کرد که یک مشخصه مهم خیزش انقلابی و زنانه در ایران ضد مذهبی بودن آن است. در این بحث تصریح شد که یک رکن مهم سیاست حزب کمونیست کارگری- حکمتیست در جنبش سرنگونی و انقلابی جاری در ایران علیه رژیم اسلامی، تفکیک و جدا کردن کارگران و مردم زحمتکش از هر آلترناتیو و افق و سیاست راست و بورژوایی، افشای نقطه سازشهای اپوزیسیون راست، سوق دادن جنبش سرنگونی به سمت موضعی چپ و انقلابی و نه قاطع مردم به کلیت رژیم، دستگاه سرکوب و استثمار و تبعیض و نابرابری است. کمونیستها و طبقه کارگر نباید اجازه دهند جنبشهای طبقات دارا دوباره سرنوشت جامعه را تعیین کنند. پلنوم بر جایگاه تعیین کننده حزبیت کمونیستی در جدال جاری تاکید کرد و پیروزی را در گرو دخالت موثر کارگر و کمونیسم سازمانیافته و متحزب دانست.
پلنوم به دلیل کمبود وقت بررسی دستورهای: “ملزومات رهبری کمونیستی در تحولات انقلابی جاری و موقعیت حزب حکمتیست”، “حزب و انقلاب، مسائل اساسی پیشاروی حزب در دوره انقلابی”، “منشور سرنگونی خیزش انقلابی جاری ١٤٠١” و “مروری بر سیاست سازماندهی ما در ایران” را به اجلاسهای نتی رهبری منتخب واگذار کرد.
در دستور انتخابات ابتدا ناصر مرادی به اتفاق آراء بعنوان دبیر کمیته مرکزی انتخاب شد. پلنوم از رفیق پروین کابلی دبیر سابق کمیته مرکزی برای تلاشهایش قدردانی کرد. در انتخابات ارگان دفتر سیاسی ١٤ نفر
به عنوان اعضای دفتر سیاسی انتخاب شدند که عبارتند از رفقا: سعیدآرمان، رحمان حسین زاده، عبداله دارابی، سیاوش دانشور، صالح سرداری، نادر شریفی، هلاله طاهری، ملکه عزتی، سیوان کریمی، رضا کمانگر، همایون گدازگر، مختار محمدی، کریم نوری و سعید یگانه.
پلنوم بعد از دو روز بحث داغ و دخالتگری بالای همه رفقا با سخنرانی پایانی پروین کابلی دبیر قبلی کمیته مرکزی و سرود انترناسیونال به کار خود پایان داد.
روز بعد از پلنوم به تاریخ ٢٧ مارس ٢٠٢٣ جلسه دفتر سیاسی منتخب پلنوم ٤٦ با حضور تعدادی از اعضای کمیته مرکزی بعنوان ناظر برگزار شد. دستورهای جلسه دفتر سیاسی عبارت بودند از:
١- انتخابات برای تعیین رئیس دفتر سیاسی و هیئت اجرایی دفتر سیاسی.
٢- پیامهای مصوب پلنوم.
٣- تصمیم در باره دستورات باقیمانده از پلنوم.
٤- یک تذکر آئین نامه ای در روال اداره پلنوم.
در مبحث انتخابات ابتدا سیاوش دانشور به اتفاق آراء به عنوان رئیس دفتر سیاسی انتخاب شد. سپس رفقا رحمان حسین زاده، عبداله دارابی، صالح سرداری، همایون گدازگر و سعید یگانه به اتفاق آراء بعنوان اعضای هیئت اجرائی دفتر سیاسی انتخاب شدند. پیام مصوب پلنوم به کارگران اعتصابی فرانسه بعد از پایان پلنوم تدوین و منتشر شد. جلسه دفتر سیاسی دستورات باقیمانده از پلنوم را بصورت سمینار سیاسی برگزار میکند.
کمیته مرکزی حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
١٠فروردین ١٤٠٢ -٣٠ مارس ٢٠٢٣
——————————