رئیسی: “میدانیم اما ما چکار کنیم”!
کارگران: بروید، ما اداره می کنیم!

سیاوش دانشور

حال که هر روز بیشتر از دیروز امواج اعتراض علیه فقر و گرانی گریبان حکومت را گرفته است، رئیسی قاتل حرفه ای اعتراف میکند که بله “میدانیم حقوق ها کم است اما ما چکار کنیم”! یعنی همین است که هست، کاری هم از دست ما ساخته نیست، خوشحال هم باشید همین را دارید! آنطرف تر، عبدالملکی وزیر کار گفته است: “برای تعیین مزد سال جدید مطالعات داخلی، خارجی انجام شده و دانشمندان برای محاسبه مزد درگیر شده‌اند و کمیته دستمزد فقط محلی برای چانه‌زنی نمایندگان کارگری و کارفرمایی نیست و با کار علمی به سمت حقوق و دستمزد عادلانه می‌رویم که هم به نفع کارگر باشد هم کارفرما تحت فشار قرار نگیرد”.

این حضرت آقا تیرانداز و آدمکش است، از شاگردان مصباح یزدی و خشکه مقدس ترین ها است که بر صندلی وزارت تکیه داده است. کدام دانشمندان و مطالعات داخلی و خارجی؟ چرند میگوید. سه جلسه نمایندگان دولت و کارفرمایان برای تعیین دستمزد آنهم با عددی که مرکز آمار و بانک مرکزی براساس رقم قید شده در طرح بودجه تحویلشان داده، اسمش مطالعه و بررسی نیست. یک شیادی سیاسی سرمایه داران برای تحمیل دستمزدهای چند بار زیر خط فقر اسلامی به کارگران است.

“دستمزد عادلانه”! این یکی را معلوم نیست چه کسی یاد این چماقدار تازه وزیر داده است. شاید برخی توده ایست و اصلاح طلب که چیزهائی به گوششان خورده، به جناب وزیر مشورت میدهند. دستمزد در بهترین حالت “عادلانه” نیست، بردگی که عادلانه نمیشود، در نطام مبتنی بر استثمار فرد از فرد عدالت وجود خارجی ندارد. لازم نیست وزیر کار کاسه داغ تر از آش شود. رئیسی جلاد بی پرده میگوید؛ میدانیم حقوق و دستمزدها کم است اما کاری نمی توانیم بکنیم! نه فقط میدانند بلکه آگاهانه همین سیاست را دنبال می کنند تا نیروی کار کارگر هر سال ارزانتر از پارسال شود و مجموع سود حاصله سرمایه داران افزایش یابد. دولت سرمایه دار کارش همین است، حمایت از سرمایه ها برای سوددهی و چلاندن بیشتر کارگران و اعمال ریاضت اقتصادی. لازم نیست اقتصاددانان مزدور حکومتی و نوکر اتاق بازرگانی را بیاورید و “کار علمی” بکنید، کور که نیستید می بینید قیمت ها ساعاتی و دقیقه ای بالا میرود، چند نرخی در بازار را می بیند، خودتان عاملش هستید، شماها قانون پشت قانون و اصلاحیه پشت اصلاحیه به قانون کار میاورید، از دستمزد منطقه ای و توافقی تا افزایش پله ای دستمزد تا هر کدام دست کارفرمایان را برای سازماندهی بردگی مطلق بیشتر باز کند.

تعیین دستمزدها تنها در صلاحیت کارگران و نمایندگان منتخب آنهاست. این مجامع عمومی کارگران و مجامع نمایندگان کارگران هستند که میتوانند کاملاً علمی و با حساب و کتاب نشان بدهند، و بارها نشان دادند، که هزینه بازتولید نیروی کار چقدر است. در جائی که خط فقر بالای پانزده و شانزده میلیون و در کلان شهرها بیشتر است، این چه کار علمی و تحقیقی است که کارگر را به فلاکت اقتصادی محکوم میکند؟ تنها “علم” ارزان سازی نیروی کار با توجیهات پادرهوای اقتصاد سیاسی.

جواب ما و کارگران به رئیسی و خامنه ای و وزیر کار ابله اش اینست که باید رفع زحمت کنید. کارگران نمی پذیرند، حتی اگر بخواهند نمی توانند بپذیرند. نگوئید نداریم، دارید. هر روز ارقام کلانی حیف و میل و اختلاس میشود. هر روز ثروتهای سرقت رفته تان نجومی تر میشود. چرا باید امثال تو در لواسان زندگی کند و کارگر در حاشیه شهر و آلونک یافت آباد بدون کمترین امکانات بدوی؟ کی گفته این قانون را باید پذیرفت؟ این جنگ دستکم از دیماه نود وشش در مقیاس وسیع شروع شده و نهایتا شما را بر زمین سخت می کوبد. این را اطمینان داشته باشید.

رئیسی مفلوک چهره تمام قد و انعکاس استیصال خامنه ای و نظام اسلامی است. رئیسی که هنرش آدمکشی و قتل عام است، پرچم سفید را بالا برده و مثل هر آخوند وقیح میگوید ما کاری نمیتوانیم بکنیم! برای همین است که امروز همه مثل ما میگویند باید سرنگون شوید. شماها نمیتوانید، اما ما و کارگران میتوانیم. ما تضمین میکنیم که دستمزد و حقوق مکفی برای تمام شهروندان تامین شود. کارگران تضمین می کنند هرآنچه که بورژوازی ادعا دارد “نمیشود” و “نمیتواند” را به بهترین وجه تامین کنند. کافی است هزینه تروریسم و خرافات اسلامی و میلیتاریسم حکومتی را هرس کنید، کافی است هزینه های نجومی اختلاس را به نیازهای بلافصل جامعه و کارگران اختصاص داد. با “چکار کنیم” نمی توانید گریبان خود را رها کنید. جامعه دارد می ترکد. حتی نارضایتی تا رگ گردن یعنی اعتراض زندانبانان به شما نزدیک شده است.

ما میگوئیم حقوق و دستمزد پایه همه شهروندان باید رقمی بالای خط فقر و جوابگوی تامین نیازها و لوازم زندگی باشد. تامین این ممکن است اگر اولویت اقتصادی و سیاسی رفع نیازهای مردم باشد. شما بی خاصیت ها و سربارهای جامعه، شما منادیان خرافات و عقب ماندگی و جهالت، تنها برای بشریت و جامعه ایران هزینه دارید. گورتان را گم کنید، ما و کارگران جواب داریم و آماده ایم مشکلاتی را که شماها و طبقه بورژوازی از حل آن عاجز است، بسهولت حل کنیم و جواب دهیم.

٢٧ ژانویه ٢٠٢٢