سراسرعمر رژیم جمهوری اسلامی به خون آغشته است. این رژیم پرونده سنگینی از جنایت و کشتار زندانیان سیاسی زیر بغل دارد. محاکمه حمید نوری در کشور سوئد به عنوان یکی از متهمان جنایت و شریک جرم در قتل عام زندانیان سیاسی دهه شصت، فرصتی مجدد برای ورود به پرونده پر از جنایت دولت جمهوری اسلامی علیه مخالفین سیاسی در افکار عمومی جهان است. محاکمه حمید نوری این امکان را فراهم می آورد که هرچه بیشتر چهره کریه و ضد انسانی سران رژیم اسلامی به جرم جنایات علیه بشریت در افکار عمومی معرفی و افشا شوند.

دادستانی سوئد بعد از۲۰ ماه بازداشت حمید نوری، کیفر خواست علیه او صادر کرد و به اتهام مشارکت و دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ محاکمه خواهد شد. دادگاه سوئد حمید نوری را به “نقض  فاحش قوانین بین المللی” و”قتل عمد” متهم کرده است و محاکمه او از اوسط ماه اوت ۲۰۲۱ آغاز خواهد شد و تا آپریل ۲۰۲۱ بطول خواهد انجامید. دهها تن از زندانیان سیاسی به عنوان شاهدان عینی این جنایت و خانواده هایی که عزیزانشان به دستور خمینی جلاد و هیئت مرگ جمهوری اسلامی “ابراهیم رئیسی، مصطفی پورمحمدی، مرتضی اشراقی، حسینعلی نیری، همراه شماری از دادیاران از جمله حمید نوری در تابستان ۶۷ در زندانهای جمهوری اسلامی اعدام شدند در دادگاه حاضر و علیه حمید نوری شهادت خواهند داد.

قتل عام زندانیان سیاسی، به عنوان یکی از دوره های سیاه حاکمیت نکبت اسلامی در سال ۶۷، در سالهای گذشته بارها از طرف زندانیان سیاسی، خانواده زندانیان و وکلا به مراجع بین المللی گزارش و پیگیری شده است، اما این اولین بار است که یکی از متهمان این جنایت هولناک و ضد بشری در یکی از دادگاهای اروپایی به جرم مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی مورد محاکمه قرار میگیرد. سرنوشت پرونده حمید نوری مشخص نیست و اینکه این پرونده در کش و قوسهای اداری، رابطه دولتها و بده و بستان میان آنان چه سرنوشتی خواهد داشت، به مسائل زیادی از جمله و مهمتر از همه به تحولات سیاسی و کشمکش بین مردم و جمهوری اسلامی در ایران گره خورده است. اما بازداشت و محاکمه حمید نوری به جرم دست داشتن در کشتار زندانیان سیاسی تا همینجا، دستاوردی برای جنبش آزادیخواهی است. نفس ورق خوردن پرونده جنایتهای رژیم در دهه شصت مقدمه تشکیل دادگاه های منتخب مردم ایران علیه سران جمهوری اسلامی است.

در اوضاع سیاسی متحول ایران و در شرایطی که مردم به مقابله جدی با جمهوری اسلامی روی آورده اند، هنگامی که یکی دیگر از متهمان اصلی این پرونده سیاه “ابراهیم رئیسی” رئیس جمهور دولت جنایتکار اسلامی شده است و علاوه بر این محاکمه این جانی، همزمان است با سالگرد قتل عام زندانیان سیاسی در شهریور سال ۶۷، محاکمه حمید نوری و باز کردن این پرونده در فضای سیاسی کنونی ایران برای افشای چهره جنایتکارانه دولت اسلامی از اهمیت زیادی برخوردار است. ابراهیم رئیسی پس از انتخابات در مقام رئیس جمهور در یک کنفرانس خبری در پاسخ به خبرنگار شبکه الجزیره در مورد نقش او در اعدامهای تابستان ۶۷، از این جنایت دفاع کرد و گفت که ُ به عنوان “یک حقوقدان و دادستان” همواره مدافع حقوق مردم بوده و بیشرمانه گفت که باید مورد “تقدیر و تشویق نیز قرار بگیرد”. بزودی حمید نوری به جرم جنایت علیه بشریت در دادگاه سوئد محاکمه خواهد شد و باید منتظر بود که در فردای به ثمر رسیدن مبارزات مردم، همه سران رژیم به جرم ۴۲ سال جنایت و اعمال ضد انسانی توسط مردم بپاخاسته در دادگاههای مردمی محاکمه و مجازات شوند. نه می بخشیم و نه فراموش می کنیم!

٢٩ جولای ٢٠٢١