پناهجویان قربانیان جنگ سرد بلاروس و اروپا
سعید آرمان
ماەهاست کشمکش دولتهای اروپایی با دولت بلاروس و تحریمهایی کە علیە این کشور اعمال کردەاند موضوع مجادلە و در راس اخبار جهان می باشد. در تقابل با این تحریمها دولت دست راستی بلاروس نیز از همان سلاح کهنە کە دولت اردوغان علیە اروپا بدست گرفتە بود اکنون استفادە می کند. دولت بلاروس با تسهیل ضوابط صدور ویزا در کشورهای متعدد از جملە ایران و عراق منجر بە گسیل سیل عظیمی از پناهجویان فراری از دیکتاتوری حاکم و فقر و بی آیندگی، شدە است. پروسە دردآوری کە دولت بلاروس در اوج شیادی و برخورد معاملە گرایانە پناهجویان را با ارائە تسهیلاتی اندک وارد کشور میکند و آنان را راهی مسیر دهشتناک و بی آیندە در مرز لهستان میکند. مرزی کە دولت لهستان با تخصیص ١٢ هزار نیروی ارتش و تنیدە شدە بە سیم خاردار مرتفع و غیر قابل عبور، راە را بە روی هزاران پناهجو کە در میانشان کودکان خردسال نیز وجود دارند، مسدود نمودە است.
از شواهد پیداست کە کشورهای اروپایی تاکنون نظارەگران خاموش و سنگ دلانی بیش نیستند و تاکنون علائمی مبنی بر کوتاە آمدن در قبال دولت بلاروس و گشایشی در بن بست کنونی، ندارند. درست برخلاف تصور آن هزاران پناهجویی کە پشت سیمهای خاردار و سرمای چند درجە زیر صفر مترصد ترحم اروپا و حقوق بشرشان هستند. کشمکش کنونی نوعی جنگ سرد میان بلاروس و اتحادیە اروپاست کە قربانیانش آن هزاران پناهجویی هستند کە در وضعیت بحرانی از نظر زیستی و بدون سرپناە و با کمترین امکانات غذایی و بهداشتی در سرمای زیر صفر درجە در انتظار بسر می برند. هنوز علیرغم تلاشهای انساندوستانە و اعتراضات گستردە امیدی بە بهبود اوضاع و باز کردن مرز لهستگان و سایر کشورهای بە سمت اروپا در آیندە نزدیک متصور نیست.
پناهجویان بازیجە دست کشورهای پناهندە پذیر و دولت بلاروس شدەاند و در این میان قاچاقچیان انسان بعنوان دلال مشغول بازارگرمی برای تهیە ویزا جهت کسب درآمد، کورسوی انتهای تونل را بە روزنەای درخشان برای پناهجویان بدل می کنند و آنان را با امیدهای واهی فریب میدهند و بە طی کردن این مسیر مبهم ترغیب میکنند. برای قاچاقچیان تهی از انسانیت شدەها مهم نیست چند کودک خردسال جان عزیزشان را از دست میدهند و داغ بر دل والدینشان میگذارند و یا تلاشهای پناهجویانی کە برای عبور از مرز خود را بە آب و آتش می زنند و نتیجەای بدست نمی آورند، مهم این است کە آنان از قبل این فاجعە انسانی چند دە هزار دلار عایدشان می شود.
چە باید کرد؟
قبل از هر چیز باید برای پایان دادن بە این فاجعە انسانی تلاش کنیم تا اتحادیە اروپا را تحت فشار بگذاریم کە بە این بازی کثیف و غیر انسانی با دولت دست راستی بلاروس خاتمە دهد.
ما خواهان:
– رسیدگی فوری بە وضعیت تغذیە و بهداشت این پناهجویان از طریق مختلف هستیم
– از دولتهای اروپایی میخواهیم کە بە قوانین کنوانسیون ژنو متعهد بمانند و مرزها را بە روی پناهجویان باز کنند و بصورت سهمیەای در کل کشورهای اروپایی پذیرای آنان باشند.
– از همە نهادهای مدافع حقوق پناهندگی و نهادهای حقوق بشر و انسانهای شرافتمند اروپا میخواهیم کە با حساسیت بە این فاجعە انسانی برخورد کنند و دولتها و نمایندگان پارلمان را بە برخور مسئولانە ترغیب کنند.
سخنی با پناهجویان و کسانی کە قصد سفر دارند!
ما در عین حال از همە کسانی کە بە طور واقعی جانشان در خطر جدی و فوری قرار نگرفتە، میخواهیم کە این مسیر دشوار و پر مخاطرە را طی نکنند. از والدینی کە فرزندانشان را تحت نام دلسوزی و تامین “آیندەای بهتر” در این فصل سرما راهی اروپای زیر صفر درجە و بدون امکانات میکنند، میخواهیم کە مسئولانەتر و دقیق تر تصمیم بگیرند و دلبندانشان را بە مخاطرە نیاندازند. زندگی بهتر و دنیای بهتر را با تلاش سازمانگرانە در محیط زندگی خود نیز میتوان جستجو کرد. هزاران جوان کردستان عراق و یا ایرانی پا در مسیری گذاشتە کە بە غایت سخت و مشوار است.
ما میدانیم دیکتاتوری هست و جلادان حاکم جز کشتار و زندان و فقر و تباهی چیز دیگری برای جوامع بە ارمغان نیاوردەاند. ما نیز بە جای فروش تتمە زندگی و یا زیر بار قرض رفتن برای تامین هزینە سفر بخشا نافرجام، خود را سازمان دهیم و دولتها و احزاب حاکم را بە چالش بکشیم. خامنەای و رئیسی جلاد، طالبانها، این وحوش تازە بقدرت رسیدە و بشار اسد جنایتکار و سران احزاب حاکم بر اقلیم کردستان کە میلیاردها دلار ثروت این جوامع را بە تاراج بردەاند با هزیمت هزاران هزار انسان نە تنها متاثر نمی شوند، بلکە بعنوان “دفع بلا” بە آن می نگرند. لذا باید ماند و علیە وضع موجود و برای زندگی شرافتمندان و درخور انسان قرن بیست یکم مبارزە کرد و جنگید.
مرزها را بە روی پناهجویان باز کنید!
پناهندگی حق است، نە جرم!
سعید آرمان
دبیر سازمان سراسری پناهندگان ایرانی- بی مرز
پنجشنبە ١١ نوامبر ٢٠٢١