سردبیر- زلزله خوی. وقاحت حکومتی ها
زمین لرزه شدید ۵.۹ ریشتری شنبه شب خوی و هفت پس لرزه تاکنونی، هزاران خانوار این شهرستان را آواره کرده است. آخرین آمار نهادهای حکومتی از ٣ فوتی و ٩٧٣ مصدوم سخن میگوید. رئیس بنیاد مسکن اعلام کرده است: ۹هزار و ۲۵۰ خانه در جریان زلزله خوی آسیب دیدند. بیش از هزار و ۷۰۰ خانه تخریب شدند و بیش از هفت هزار خانه خسارت دیدند. این رقم بیش از ده درصد مجموعه خانوارهای خوی و اطراف را شامل میشود که طی زلزله در سرمای شدید سرپناه خود را از دست دادند و بی خانمان شدند. و امروز جمعه رئیس جمعیت هلال اعلام کرد که “کار نجات مصدومان پایان یافت”.
در اینروزها رئیسی “دستور بازسازی سریع” داد، آخوندها از تریبون ها با اراجیف گفتن در باره “بلایای طبیعی” روی زخم مردم نمک پاشیدند، گفتند منتظر دولت نباشید و خودتان به هم کمک کنید، همزمان مانع ارسال کمک های مردمی “بی مجوز” شدند. با همه دستورات این و آن نهاد و هر کس که مقامکی دارد، اعلام آماده باش های نهادهای ذیربط، هنوز مردم بیخانمان شده در وسط زمستان و سرمای کشنده چادر و وسیله گرمایشی هم ندارند و اعتراض شان جلوی فرمانداری را با ماشین آب پاش و باتوم جواب دادند. فرماندار بی عرضه و مزدور عملا جوابی به ساده ترین نیازهای زلزله زدگان نمیدهد و به تهدید مردم بی خانمان روآورد. کانالهای کمک های مستقل مردمی را می بندند و کمکهای دریافتی از جانب مردم را مصادره و بالا می کشند. اینها اصرار دارند مردم را شکنجه و آزار دهند. مشتی سادیست اسلامی اند که از رنج و درد و فقر مردم بنحو عجیبی لذت می برند.
ما در اوضاع انقلابی کنونی موظفیم و میتوانیم با همبستگی گسترده هر درد بزرگی را قابل تحمل کنیم. ما بویژه نیاز داریم از رنج ها و زخمهای مشترکمان پلی به همدردی و نوعدوستی مان بزنیم. اینرا نیاز داریم تا بداد مصدومان و آوارگان بشتابیم، دستجمعی درد این مصیبت را کاهش دهیم و از همبستگی و اراده قاطع مان برای تعیین تکلیف با این جنایتکاران وقیح به بهترین شکل بهره جوئیم.
درود بر انسانهای شریف و نوعدوستی که اینروزها همه جا در تلاش برای رساندن کمکی به زلزله زدگان خوی هستند و با اشتیاق در کار همیاری و همدردی انسانی اند. ما گسترش این تلاشها و تشکیل نهادهای همیاری را تشویق می کنیم. در کنار همیاری، ما اعمال فشار و اعتراض به حکومت را اهرم قویتری برای وادار کردن دولت به توقف دزدی ها و شانه بالا انداختن در مقابل تامین مسکن موقت و مناسب زمستان برای زلزله زدگان میدانیم. نباید اجازه دهیم این هزاران خانوار بیخانمان شده را در زمستان سرد بحال خود رها کنند. باید از خشم و اتحاد ما بترسند.
سردبیر.
١٤ بهمن ١٤٠١