اعلامیه حزب حکمتیست
دستگیری یک مدیر ارشد امنیتی سوئد به جرم جاسوسی
کدام اطلاعات از اپوزیسیون به حکومت ایران منتقل شده است؟
روز دوشنبه صبح بیستم سپتامبر در شهر اپسالای سوئد یک مرد ایرانی الاصل و یکی از مدیران ارشد پلیس امنیتی سوئد (سپو)، به اتهام جاسوسی از نوع سنگین دستگیر شد. روز پنجشنبه بیست و سوم سپتامبر، دادگاه استکهلم تصمیم گرفت او را به جرم سوءاستفاده فاحش و غیرمجاز از موقعیت و دسترسی به اطلاعات محرمانه و نقض امنیت ملی، در بازداشت نگه دارد تا امکان از بین بردن مدارک یا فرار از کشور را نداشته باشد.
در حکم بازداشت توسط پلیس و همینطور رسانه ها نام این فرد متهم به جاسوسی “پیمان کیا”، چهل ساله قید شده است. او بعنوان یک مدیر ارشد امنیتی و همینطور سابقه کار در وزارت دفاع، به اطلاعات بسیار محرمانه و طبقه بندی شده و فوق سری در فاصله سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ دسترسی داشته است. هنوز جزئیات و دامنه “جرم سنگین” وی و نوع استفاده از این اطلاعات توسط سازمان امنیت و پلیس سوئد منتشر نشده است، اما اخبار منتشر شده در رسانه ها از همکاری وی با جمهوری اسلامی سخن میگویند.
دولت و پلیس امنیت سوئد در جزئیات به اطلاعات کامل از فعالین نیروهای اپوزیسیون جمهوری اسلامی دسترسی دارد. اطلاعاتی که مورد علاقه شدید جمهوری اسلامی و شبکه های امنیتی و اطلاعاتی آنهاست. اما آنچه برای ما و نیروهای مخالف و تحت تعقیب جمهوری اسلامی حیاتی است، اینست که چه اطلاعاتی توسط این جاسوس و مدیر ارشد به عناصر اطلاعاتی جمهوری اسلامی منتقل شده است و چگونه باید مخاطرات ناشی از آن کور و منتفی شود؟
شناسائی و شکار جاسوس خبری خوشحال کننده است اما واقعیت اینست آنچه اتفاق افتاده است یک اسکاندال سیاسی و امنیتی برای سپو و دولت سوئد است. در عین حال یک مسئله جدی برای شهروندانی است که همواره مورد تهدید و تروریسم جمهوری اسلامی اند. امری که باید صریحاً و بدون هیچ ملاحظه ای توسط پلیس امنیت سوئد علنی شود و تمهیدات لازم در مورد آن صورت گیرد. این حق شهروندان سوئد و فعالین اپوزیسیون جمهوری اسلامی است که از مشروح اطلاعات فروخته شده یا انتقال داده شده مربوط به خود مطلع شوند. این وظیفه بی اما و اگر و مسئولیت دولت سوئد است که تروریسم جمهوری اسلامی و شبکه های ذیربط و نقش سفارت جمهوری اسلامی و افراد درگیر در این موضوع را وجه المصالحه روابط سیاسی و تجاری با رژیم اسلامی ایران نکند.
ما دولت و پلیس امنیت سوئد را در قبال مخاطراتی که از پس این واقعه شهروندان و مخالفین سیاسی را تهدید میکند، تماماً مسئول میدانیم. این وظیفه ارگانهای دولتی از جمله نمایندگان پارلمان سوئد و رسانه ها است که برای مقابله با تروریسم اسلامی اقدامات لازم را انجام دهند. این تهدید صرفاً متوجه عناصر و فعالین مخالف حکومت اسلامی ایران نیست بلکه جامعه سوئد را بیش از پیش درگیر تروریسم اسلامی می کند.
حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست
٦ مهر ١٤٠٠ – ٢٨ سپتامبر ٢٠٢١