مردم خوزستان در منگنه گرمای سوزان و خشکسالی و فقدان آب آشامیدنی و بی اعتنائی مطلق مسئولین حکومتی گیر افتاده اند. مردم به طرح های انتقال آب در کنار قطعی مرتب آب اعتراض دارند. روز پنجشنبه ۲۴ تیرماه، جوانان و مردم عصبانی در شهرهای اهواز، آبادان، حمیدیه، بستان، قلعه کنعان، خرمشهر، سوسنگرد، شادگان، آزادگان، ملاثانی و بندر ماهشهر دست به اجتماع و تظاهرات زدند. در اعتراضات امروز علیرغم حضور نیروهای انتظامی و یگان ویژه و امنیتی، جوانان و معترضین اقدام به مسدود کردن جاده ها و در مناطقی از اهواز مبادرت به کنترل محلات کردند. در میدانهای شهر اهواز از جمله بلوار پاسداران با آتش زدن لاستیک و مانع گذاری خیابانها را بستند. در شهرستان حمیدیه معترضین جاده ماهشهر – بندر امام را برای ساعاتی بستند. معترضان در شادگان و ماهشهر نیز جاده ها را مسدود کردند. در سوسنگرد نیز معترضین جاده اصلی اهواز- سوسنگرد را مسدود کردند.
بی آبی و کم آبی در تمام کشور یک مشکل است اما بزرگترین ضربه را به خوزستان زده است. هوای بشدت گرم و بی آبی قابل تحمل نیست، زندگی مردم جلوی چشم شان دارد نابود میشود. دامداران و کشاورزان که زمین های زراعی شان بی آب مانده و محصولات و دام هایشان روزانه تلف می شوند، بارها اعتراض کردند و امروز جاده اصلی را بستند و علیه مسئولین دولتی شعار دادند. نیروهای سرکوب و گارد ویژه ضد شورش با تجهیزات در مقابل مردم صف کشید، گاز اشک آور پرتاب کرد و تیراندازی شروع شد. در شهرهای مختلف از جمله اهواز تظاهرکنندگان با خواندن یزله و حرکت دستجمعی صف سرکوبگران را شکستند و عقب راندند. مردم سوسنگرد راساً سراغ نیروی انتظامی رفتند و اجتماع اعتراضی شان را در مقابل مقر نیروی انتظامی برپا کردند. امروز همینطور تظاهرات و اجتماع کشاورزان روستاهای جنادله و خزرج که به بستن آب به روی زمینهای زراعی شان اعتراض دارند، با نیروی انتظامی درگیر شدند و آنها را فراری دادند. بخشی از کشاورزان به اداره آب و فاضلاب رفتند و گاومیشی تشنه را برای دیدار با مسئولین وارد اداره کردند.
آخرین اخبار از کاهش زیاد سرعت اینترنت، تیراندازی نیروهای سرکوب، فضای ملتهب و اعتراضی در دیگر شهرهای خوزستان، اعلام وضعیت فوق العاده توسط نیروهای سرکوب، تحرک جوانان در محلات شهرها و امکان گسترش اعتراض در مناطق فقیرنشین و کارگری سخن می گوید.
عصبانیت بحق مردم زحمتکش خوزستان بسیار عیان و درعین حال مصمم است. مردمی منکوب شده، محروم نگاهداشته شده، غرق در فقر و محروم از بدوی ترین امکانات رفاهی، امروز از تشنگی به ستوه آمدند و برخاستند. این خیزش صورتی دیگر از خیزش آبان و ادامه آنست. این بدرقه روحانی شیاد و خوش آمد به رئیسی جلاد است. این بیان این واقعیت است که برای مردم مسجل است که هیچ بخش این حکومت حتی لیاقت توزیع درست آب و برق و نان مردم را ندارد. مردم بدرست کل حاکمیت را مسئول این اوضاع فجیع میدانند و علیه آن مجدداً بمیدان آمده اند.
حزب کمونیست کارگری – حکمتیست از اعتراض برحق مردم خوزستان علیه طرحهای نسنجیده انتقال آب، علیه بی آبی و فقدان ابتدائی ترین نیازهای رفاهی و علیه حکومت اسلامی قویاً حمایت می کند. راه واقعی را در تجارب دیماه و آبانماه و سال جاری شناخته ایم. بمیدان آوردن قدرت اعتصابی و اعتراض توده ای علیه فقر و فلاکت، علیه بیکاری و بیماری، علیه بی برقی و بی آبی و بی سرپناهی، برای آزادی و برابری و رفاه همگانی، تنها راه اصولی و متحد کننده و موثر است. از تجارب سازمانیابی محله محور و منطقه محور آبانماه در اشکال پخته تر استفاده کنیم. از همزمانی اعتراضات برای فلج نیروی سرکوب و انتقال نیرو بهره بریم. سازمان های تدارک نبرد را در محلات از جمله شوراهای مردمی تحکیم کنیم. حکومت را به تامین فوری آب اشامیدنی، معلق کردن طرحهای انتقال آب و تقسیم عادلانه آب موظف کنیم.
برخورداری از نان و آب و برق و سرپناه و آموزش و درمان و کار و نیازهای زندگی شرط بقای فرد و جامعه است. حکومتی که از تامین ابتدائی ترین نیازهای جامعه ناتوان است و یا نمی خواهد جوابگو باشد، تنها باید با نیروی قهر انقلابی سرنگون شود. از مردم دیگر شهرهای خوزستان و سراسر ایران دعوت میکنیم در حمایت از مردم ستمدیده و زحمتکش خوزستان و اعتصابات کارگری واکنش نشان دهند، به صفوف اعتراض برای آزادی، برابری و رفاه همگانی بپیوندند و یکپارچه علیه حکومت فقر و نکبت اسلامی بمیدان بیائیم!
مرگ بر جمهوری اسلامی!
آزادی، برابری، حکومت کارگری!
زنده باد جمهوری سوسیالیستی!
حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست
٢٥ تیر ۱۴۰۰ – ١٥ ژوئیه ۲۰۲۱