سعید یگانه- دولت پزشکیان،دولت مطلوب خامنه ای و شرکا
معرفی کابینه دولت پزشکیان به مجلس با کمترین مخالفت نمایندگان مجلس اسلامی روبرو شد. اصلاح طلبان حکومتی که بار دیگر برای نجات رژیم اسلامی آستین ها را بالا زدند و به میدان آمدند و از پزشکیان حمایت کردند، اکنون نا امید و ناراضی از کابینه به پزشکیان و‌دولتش معترض هستند. پزشکیان قبل از رای نمایندگان درسخنانی خیال همه را راحت کرد «مخالفت نکنید همه چیز با توافق صورت گرفته» او در نطق پیش از اعلام رای اعتماد نمایندگان به کابینه دولت چند بار تکرار کرد که فهرست کابینه چهاردهم را با رهبر جمهوری اسلامی هماهنگ کرده است. او گفت خمن نمی خواهم جزئیات را بگویم، من می خواهم بگویم هماهنگ شده ایم و به اینجا آمده ایم، شما از ما بپذیرید که خانم صادق را خود آقا گفتند باشد. چرا من را وادار می کنید چیزهایی که نباید بگویم.
روز چهارشنبه با رای نمایندگان مجلس به کابینه پزشکیان دولت”وفاق ملی”تشکیل شد و پزشکیان سرمست ازپیروزی در میان بدرقه نمایندگان مجلس را ترک کرد. این ساده ترین چالشی بود که دولت پزشکیان به کمک خامنه ای و تائید او از آن عبور کرد. این دولت که دهها تناقض در خود دارد فعلا و بطور موقت مجلس را همراه کرد و کابینه اش را تشکیل داد. از کابینه پزشکیان و شخصیتهای آن اگر بگذریم که احتیاج به توضیح نیست که همه یا اطلاعاتی ، سپاهی و سینه چاک رژیم هستند و مقایسه با دولت رئیسی فقط عکسها عوض شده اند، این دولت هیچگونه تفاوتی با دولتهای ما قبل خود ندارد. “دولت وفاق” هم، دولت بقا است.
تردیدی نیست که پزشکیان نیز مثل همه روسای دولت جمهوری اسلامی مخلص آقا و بدون اراده او نمیتواند انگشت در آب بکند. این از آغاز روشن بود که پزشکیان نیز همانند سایرین همچنانکه خود اعلام کرد به جمهوری اسلامی و سیاستهایش وفادار است او از خامنه ای تشکر کرد که از وی حمایت کرده و بدون حمایت او نمیتوانست چنین پستی را احراز کند.
با این حال تا جایی که به جامعه بر میگردد، از نظر ما و طبقه کارگر و اکثریت مردمی که جز فقر و سیه روزی خیری از این رژیم ندیدند این انتخاب پزشکیان و تشکیل دولت “وفاق ملیش” نه تنها بهره ای برای مردم ندارد ، بلکه مقطعی از سیر رو به زوال رژیم سرمایه داری و اسلامی است که بطور موقت بقای او را تضمین کرده است. رژیم جمهوری اسلامی با پزشکیان و بدون او چاره ای جز ادامه سیاستهای تاکنونیش ندارد وبدون سرکوب و اختناق در مقابل نارضایتی روز افزون مردم، چاره ای جز ادامه سیاست سرکوب ندارد. جمهوری اسلامی با بحران و سرکوب‌و جنایت متولد شد و همین راه را ادامه خواهد داد. هر نوع عقب نشینی مرگ او را جلوتر خواهد انداخت.
خواهیم دید و تجربه این دوره هم نیز نشان خواهد داد که جامعه ایران وارد تحولی شده که راه برای پیشروی با تمام موانع به رویش باز است، اما بازگشت به عقب نه برای جمهوری اسلامی ممکن است و نه مردم به این وضع رضایت می دهند. جمهوری اسلامی اکنون آنچه در دسترس دارد سرکوب و اختناق و اعدام است و از دوره انتخابات به بعد نیز تشدید شده است. فقر و فلاکت و اختناق ادامه دارد و جمهوری اسلامی نه می خواهد و‌ نه میتواند جوابگوی خواست و‌مطالبات سیاسی-اقتصادی و فرهنگی جامعه باشد. رژیم سرمایه داری اسلامی وصله ناجور است و فقط با سرکوب و اختناق ادامه بقایش ممکن و عملی است.
دولت بی اختیار، چالشهای بزگ، مردم ناراضی
در جامعه ای که اقتصادش درب و داغان است و کوچکترین دورنمایی برای بهبود اوضاع به چشم نمیخورد. جامعه ای که زیر ساختهای آب و برق و گازش قابل ترمیم نیستند و هر روز مشکلات مردم بیشتر میشود . در جامعه ای که فساد و دزدی در همه سطوح دیده میشود. در جامعه ای که محیط زیستش داغان و روز به روز داغانتر می شود. در جامعه ای که فقر و فلاکت و بیکاری از سر و رویش میبارد و دولتش در مقابل اعتراض و نارضاتی وخیزشها برای خفه کردن و ساکت کردن جامعه، برای استثمار وحشیانه کارگران و مردم زحمتکش چاره ای جز سرکوب و وحشیگری علیه شهروندانش ندارد. سالهاست که دولتهای جمهوری اسلامی به همین روش رفتار کرده اند و دولت پزشکیان نیز تافته جدا بافته نیست . از جنس خودشان است. بیخود نیست که پزشکیان میگوید”خود را از قبل با آقا و سازمانهای امنیت و اطلاعات سپاه هماهنگ کردم”
در مقابل رژیم، اما ما با جامعه ای روبرو هستیم که در چهار گوشه آن اعتراض و اعتصاب هست، کارگران، پرستاران، بازنشستگان و زنان در اعتراضد. آرام نمی گیرند چون از وضع موجود راضی نیستند. امنیت و آرامش و رفاه می خواهند که برای اکثریت کارگر و زحمتکش ومحرومان این جامعه وجود ندارد و هر روز با مشقات و نداری میجنگند. ما با جامعه ای روبرو هستیم که علیرغم سرکوب خشن، اما جای جای آن از زندانها تا محیط کار و خیابانها شاهد اعتراض و اعتصاب و نارضایتی است. در مقابل رژیم اسلامی که غیر از سرکوب و خشونت و اعدام ابزاری برای ادامه بقا ندارد، اعتراض و مبارزه و اعتصاب به گستره جامعه وجود دارد. از چند هفته پیش اعتراض و اعتصاب پرستاران رژیم اسلامی را در تنگنا قرار داده است. ما با جامعه ای روبرو هستیم که رژیم اسلامی را نمی خواهد و باید به زیر کشیده شود. این کارجنبش های اجتماعی و در راس آن طبقه کارگر متشکل و قدرتمند است که می توانند سرنوشت این جنگ نابرابر و کشمکش دائمی بر سر بقای رژیم را تعین کنند و آن را به زیر بکشند. انتخاب دیگری در مقابل جامعه نیست .خیزش‌های قدرتمندتر با توان و انسجام بیشتر همچون، خیزش انقلابی ژینا ضروریست دوباره به میدان بیاید و وضع را به نفع مردم تغییر دهد.
فقر، فلاکت، بیکاری، وضعیت فلاکتبار معیشتی، تشدید اختناق و سرکوب درد مشترک کارگران، بازنشستگان، پرستاران، معلمان و اکثریت مردم ستمدیده ایران است. اعتراض و اعتصاب کنونی پرستاران نشاندهنده وضعیت بد معیشتی انان است کارد به استخوان این قشر زحمتکش جامعه رسیده. شرایط بدکاری حقوق ناکافی، اضافه کاری اجباری با مزایای کم باعث فشار و فرسودگی و خودکشی و مهاجرت هزاران پزشک و پرستار و‌کادر درمانی شده. این شرایط نظام بهداشت، درمان و‌ پزشکی را با مخاطرات جدی روبرو کرده. دراین میان جز اعتراض و اعتصاب راهی همچون سایر طبقات و اقشار اجتماعی برای پرستاران نیز باقی نمانده. جمهوری اسلامی یعنی فقر، فلاکت، اختناق و سیه روزی وبقای رژیم به معنای تشدید این اوضاع فلاکتبار است. سرنگونی انقلابی جمهوری اسلامی تنها انتخاب ممکن برای عبور از این اوضاع نابسامان در مقابل جامعه و سوسیالیسم تنها راه نجات مردم از این شرایط جهنمی است. دولت پزشکیان دولت مطلوب خامنه ای و شرکا برای ادامه بقا است نه هیچ چیز دیگر!
۲۲ اوت ۲۰۲۴