هلاله طاهری- “پناهجو” به کمک نیاز دارد نه مجازات!
علیه تحرکات فاشیستی
در روز یکشنبه ۴ اوت، یک گروه راست افراطی در انگلیس و آنطور که گزارش شده توسط شخص یا هوادران نایجل فراژ, مشهور به پلاتفرم “اصلاح بریتانیا” و از بنیانگذاران حزب راسیستی “یوکیپ” با حمله به پناهجویان مستقر در هتلی در روترهام، چهره کریه دیگری را به جامعه نشان دادند. اقدامات خشونت آمیز آنها وحشیانه و بسیار تکان دهنده بود. دهها پناهجو در ساختمان هتل وحشت زده هر آن ممکن بود که مورد تهاجم گله های فاشیست قرار گیرند اما به کمک بخشی از مردم محل و پلیس با ایجاد دیوار حفاظتی پناهجویان نجات پیدا کردند. این تنها حمله جریانات تژادپرست در هفته گذشته نبوده است. رفتار آشوبگران نژادپرست از انگلیس تا ایرلند شمالی در همه جا فضایی ایجاد کردندکه برای کل جامعه، به ویژه برای پناهندگان و اقلیت های قومی که سالها و نسلهاست متولد در این کشورند و شهروند انگلیسی هستند، یکی از ترسناک ترین اعمال فاشیستی حداقل در دو دهه اخیربود. مشابه آن بارها در گوشه و کنار کشور, بخصوص در محیطهایی که کمپها و هتلهای پناهندگان مستقر بوده بارها گزارش شده و هر بار با دیواری حفاظتی از مقاومت مردم معترض نجات پیدا کرده اند.
در تاریخ ۲۹ ژوئیه سه دختربچه نوجوان در یک کلاس رقص در ساوتپورت از شمال غربی انگستان به دست یک پسر نوجوان ۱۷ ساله به قتل رسیدند که درنوع خود بسیار خبر بغرنج و تکان دهنده ای برای کل جامعه بود. راست های افراطی این خبر را تحریف و شخص قاتل را به پناهجویی که تازه وارد انگلیس شده تبدیل کردند و بخشی از مردم را حول انزجار از ورود پناهندگان زیر شعار “جلو قایقهای پناهندگان را بگیرید!” در یک زمان کوتاهی تعدادی را به جان پناهندگان و اقلیتهای قومی انداختند از جمله با حمله های قیزیکی و توهین و آزار مردم و آتش زدن هتلها و غارت مغازه ها. آنچه ما امروز از هویت این فرد هفده ساله میدانیم اینست که او متولد شهر کاردیف انگلستان به نام اکل موگانوا بوده که شهروند انگلیسی میباشد. به دنبال این آشوب راست افراطی در همان روز اول و دوم پلیس مجبور شد که بیش از چهارصد نفر را بازداشت و از میان آنها ۱۷۰ نفر را مجرم شناخته و در نهایت ۷ نفر در دادگاههای فوری به حبس های سنگین محکوم شدند. پلیس به همه وکلای پناهندگان و بیش از دهها سازمان مدافع حقوق پناهندگان اطلاع داده که برای یک دوره نامعلومی در خانه کار کنند و یا از محیط کارهای آنها توسط پلیس حفاظت شوند. از میان آنها تعدادی از مساجد نیز تحت کنترل پلیس برای حفاظت قرار گرفته است. علاوه بر آن دهها مغازه از اقلیتهای متفاوت که تهدید بر سرشان بوده بصورت تعطیل و نیمه تعطلیل در آمده است. طبق آمار دولت بیش از ۶۰۰۰ پلیس در سراسر کشور در خیابانها به حفاظت محلات, مغازه ها و مردم عابر در کوچه و خیابان پرداختند. دلیل اصلی این تذکر و آماده باش در مناطق مشخصی از کشور بویژه محلاتی که بیشترین آمار پناهندگان و محل سکونت آنهاست این بود که راست افراطی هشدار به حمله و اذیت و آزار این گروهها و افراد را داده بود. روز چهارشنبه این هفته بنا به شایعات راست های افراطی روز حمله به اماکن یاد شده و روز تظاهراتهای سراسری اعلام شد. آماده باش پلیس از یک طرف و سپروسیع انسانی و دهها تظاهرات ضد راسیستی (کانتر پروتست) در سراسر انگلیس و ایرلند شمالی جوابی دندان شکن به راست افراطی داد که آنها را مجبور کرد در بعضی از اماکن تظاهراتهای خود را لغو کنند و وادار به عقب نشینی شدند. در تظاهرات ما مردم شعارها این بود: “ما خیلی بیشتر از شما هستیم!”, “پناهنده به کشور ما خوش آمد!”, “خیابان جای فاشیسم نیست”…
ما ضمن عمیق ترین همدردی با خانواده های کودکان کشته شده در این فاجعه غیر انسانی خود را در کنار این خانواده ها و مردم داغدار میبینیم. اما درد بزرگتر اینست که به بهانه این اتفاق ناگوار به مجازات و سلاخی میلیونها انسان از ملیتهای متفاوت با زبانهای متفاوت, بویژه پناهندگان و مهاجرانی که از کشورهای جنگ زده و فاجعه های طبیعی نجات پیدا کرده اند و به دنبال صلح و آرامشند بطور غیر انسانی به دست عده ای فاشسیت به سلاخی کشیده شوند, یا مغازه ها یشان را غارت کنند. این فاجعه بمراتب سراسری و خطرناکتر است و دامن میلیونها انسان را گرفته است. برای همین احتیاج به مقاومت و ایستادگی در مقابل فاشیسم و راسیسم بیش از هر زمان دیگریست. این وظیفه پلیس و ارگانهای دولتی ست که پیگرد قانونی ومستمر این جنایات را بعده بگیرند. اما پایان دادن به آنها کار جنبشهای اجتماعی و مردم است.
با قدرت گیری هر چه بیشتر دولتهای دست راستی و ناسیونالیستی در دو دهه اخیر و در غیاب جنبشهای عظیم کارگری و جنبشهای اجتمای مردم, از جمله جنبشهای حق طلبانه و جنبشهای زنان امروز ما شاهد عروج مجدد بخشهایی از این فاشیسم اخته شده بعد از جنگ جهانی دوم هستیم. جایی که آنرا تا حدودی مهار کردند اما هرگز از بین نبردند و نرفت. چنانچه میبینیم در سراسر جهان، گروه های راست افراطی به شدت به زندگی مردم سخت کوش و صلح طلب فشار می آورند. برای دولتهای راست وجود ناسیونالیستهای نژادپرست و راستهای افراطی برای سرکوب مردم و مبارزاتشان ارتشی آماده و کم هزینه است. اروپا و امریکا وبریتانیا از جمله مراکز رشد فاشیسم و نژادپرستی بیرویه ای هستند که بوضوح در رودررویی با اعتراضات مردم چون مانع و بازدارنده در خدمت دولتهای حاکم بکار گرفته میشوند. اگر امروز کنترلی نسبی از جانب دولتها و پلیس وجود دارد بخاطر حضور جنبشهای معترض علیه فاشیسم و راسیسم است.
بنابراین، بسیار مهم است که همه فعالان حقوق بشر، جنبش های اصلی و اجتماعی چون جنبش کارگری و جنبش زنان، مراکز خیریه‌ها و سازمان‌های مدافع حقوق پناهندگی همه با هم متحد شوند تا جلو این جنایات و رشد راست و فاشیسم را بگیرند. اگر نجنبیم آسیب‌پذیرترین و آسیب دیده‌ترین افراد جلو چشمان ما قربانی و سلاخی خواهند شد و وقتی نوبت به ما میرسد تنها مانده ایم. اتحاد سراسری, در کنار هم بودن, براه انداختن جنبشها و خیزشهای عمومی, تظاهراتهای سازمان یافته, محافظت از آسیب دیدگان این حوادث, تامین و امکان سازی برای امینت بیشتر برای قشری که درمعرض تهدید و خطر هستند میتواند دامنه تاخت و تاز فاشیستها و راسیسم سازمان یافته را تنگ و آنها را به سوراخهایشان برگرداند.
دولت انگلیس و مراکز پلیس مسئول برپایی آرامش و کنترل در این شرایط برای همه شهروندان و در درجه اول برای قربانیانی که مورد حمله گله های راسیستی قرار گرفته اند هستند. دستگیریهای وسیع و اما هفت مورد محکومیت به افرادی شناخته شده از این آشوبگران کافی نیست و باید همه مسببین این آشوب و خشونتها به مجازات برسند. سازماندهی و برنامه ریزی برای کمک های روانی و پرداخت خسارات مالی به آنها و دادن مکانهای امن به پناهندگان و مهاجران از اولویتهای مهمیست که همین امروز باید پیگیری شود. تمام هتلها و مکانهای پناهندگان برای مدتی طولانی زیر حفاظت کامل دولت باشند تا زمانی که پرونده این افراد مورد بررسی قرار میگیرند. حفاظت از سازمانهایی که در لیست سیاه فاشیستها برای حمله هستند باید بطور جدی در دستور قرار گیرد و فعالیتهای آنها ممنوع اعلام گردند. امنیت شهروندان اصل است و دیدن هر گونه حملات جنایتکارانه از سوی راست افراطی غیرقابل قبول.
تامی رابینسون و نایجل فراژ از شخصیتهای شناخته شده این عصر در تاریخ انگلستانند که در تمام حیات دولت محافظه کاران در آب نمک نگه داشته شده اند تا یک روزی بدرد بخورند. اگرچه در حال حاضر حزب کار (لیبر) بر سر کار است اما توانایی ضعیف آنها برای مقابله با آنها نیزخود تاریخی دارد. آنچه راست افراطی را سر جای خود میگذارد و وادار به عقب نشینی و در نهایت در هم میشکند نیروی مردم است. نیروی سازماندهنده طبقه کارگر و اتحادیه ها و تشکلهایش است, نیروی عظیمتری در جامعه به نام مدافعان حقوق بشر, حقوق زنان, حقوق اقلیتهای ال جی بی تی و دهها تشکل انسان دوست است. اتکا به چنین نیرویی تنها راه نجات از قلدری و تهاجم راست و فاشیسم و عقب راندن آنها از صحنه جامعه است. سوسیالیسم و انقلاب اجتماعی راه ریشه کن کردن و خشکاندن این ایدولوژیها و احزاب آنهااست.
8 اوت 2024