امیر عسگری- گزارشی از نمایشگاه بین المللی پوستر “جنگ را متوقف کنید” در ژاپن
پس از فراخوان اولیه پوستر ضد جنگ تحت عنوان “جنگ را متوقف کنید” (Stop War) با حمایت سه سازمان؛ Worldwide Graphic Designers, PIN و سازمان سراسری پناهندگان ایرانی-بیمرز در سال ۲۰۲۳ و انتخاب و انتشار ۱۲۱ اثر برگزیده از سراسر جهان در ۸ آوریل ۲۰۲۴، با همکاری و همت هیتوشی میورا دبیر سازمان PIN نمایشگاهی تحت عنوان؛ “صد هنرمند از سراسر جهان با خواست فوری پایان جنگ” در شهر ناگویا ژاپن از ۶ اوت ۲۰۲۴ بازگشایی شد.
لازم به ذکر است انجمن PIN ژاپن همه ساله در همین تاریخ نمایشگاهی تحت عنوان “عشق و صلح” را برگزار می‌کرد که با توجه به گسترش جنگ و جنگ طلبی در جهان تصمیم گرفتند ۳۵ امین دوره این نمایشگاه سالیانه را به نمایش ۱۰۰ اثر از ۱۰۰ هنرمند شرکت کننده در “Stop War” اختصاص دهند.
آثار هنرمندان و طراحان گرافیک سرشناس از سراسر جهان از جمله: روسیه، اوکراین، لهستان، مجارستان، چک، رومانی، سوئد، سوئیس، دانمارک، اسپانیا، آلمان، کوبا، آرژانتین، ونزوئلا، مکزیک، آرژانتین، آمریکا، ژاپن، چین، کره جنوبی، ایران، ترکیه، عربستان سعودی، مصر و عراق در نمایشگاه پوستر “جنگ را متوقف کنید” در ژاپن شرکت کرده و علیه جنگ، کشتار و نسل کشی ایستاده اند. نمایشگاه پوستر ضد جنگ در ژاپن تا به این لحظه مورد توجه مخاطبین و عموم مردم بازدید کننده قرار گرفته است.
لازم به توضیح است که آثار ارسالی به دبیرخانه Stop War توسط هیات داوران متشکل از؛ امیر عسگری(آلمان)، هیتوشی میورا(ژاپن)، کیت کیتز(آمریکا)، کاتیانا کاردونا رینا(ونزوئلا)، کیه-سو میونگ(کره جنوبی) و ایروان هورنوکو(اندونزی) بر اساس مفاهیم ضد جنگ و با استانداردهای لازم هنری برگزیده شده اند.
ضمن به نمایش گذاشته شدن آثار برگزیده، پیام امیر عسگری، دبیرهیئت داوران Stop War به زبان ژاپنی با مخاطبین در میان گذاشته شد؛
پیام امیر عسگری به نمایشگاه “جنگ را متوقف کنید”
پیش از هرچیز خوشحالی خود را ازبرگزاری این نمایشگاه در ژاپن اعلام میکنم.
در سال ۱۹۴۵، میلیون‌ها غیرنظامی در هیروشیما و ناکازاکی در جریان بمباران‌های اتمی توسط نیروهای نظامی ایالات متحده به قتل رسیدند. این غیرنظامیان که در جنگ‌ها یا درگیری‌ها نقشی نداشتند، قربانی این نسل‌کشی شدند. بخش‌هایی از کشور برای مدت ها غیرقابل سکونت شدند.
متاسفانه، امروز ما بار دیگر با جنگ‌هایی در کنگو، روسیه-اوکراین، و اسرائیل-غزه مواجه هستیم. این جنگ‌ها چیزی جر آوارگی میلیون‌ها نفر و اعمال نسل‌کشی بدنبال نداشته اند. رژیم‌های سرمایه‌داری در قرن بیست و یکم بخشی ازجامعه بشری را به جنگ و نابودی سوق داده اند وزندگی بخش دیگراز جوامع را با تحمیل فقر و فلاکت و ریاضت اقتصادی به گروگان گرفته اند و به راحتی قوانین پایه ای بشری، را زیر پا گذاشته و اصول اولیه انسانی را فراموش کرده اند. یکی از مثال‌های بارز نسل‌کشی، قتل بیش از ۴۰ هزار غیرنظامی در غزه است که نیمی از آنها کودکان هستند. این جنگ‌های ویرانگر ذات واقعی این رژیم‌ها و سیاست‌هایشان را آشکار می‌کنند؛ آنها برای زندگی انسانی ارزشی قائل نیستند.
ما به عنوان طراحان گرافیک و هنرمندان، باید در برابر هر نوع جنگی در سراسر جهان بایستیم. هیچ توجیهی برای کشتن انسان‌ها در هیچ جای جهان وجود ندارد. ما انسان هستیم و باید حرکت ضد جنگ را با صدای بلند فریاد زنیم. ما از وجدان بیدار مردم در سراسر جهان می‌خواهیم که برای صلح و آزادی در برابر جنگ بایستند.
با سلام و درودهای گرم
8 اوت 2024