گزارش تظاهراتهای دومین سالگرد گرامیداشت خیزش انقلابی ١٤٠١ در خارج کشور
روزهای شنبه و یکشنبه ٢٤ و ٢٥ شهریور برابر با ١٤ و ١٥ سپتامبر در کشورهای مختلف جهان بویزه اروپا و آمریکای شمالی تظاهراتهای وسیع و متنوعی برگزار شد.
حزب حکمتیست در برخی از شهرهای اروپا از جمله لندن، استکهلم، گوتنبرگ و کلن از فراخوان دهندگان این تجمعات بوده و اعضا و فعالین و دوستداران حزب در آنها حضور فعال داشتند.
سوئد – استکهلم
روز یکشنبه ۱۵ سپتامبر ساعت ۲ بعد از ظهر تشکیلات استهکلم حزب همراه با شورای استهکلم و شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست به مناسبت سالگرد خیزش ۱۴۰۱ آکسیون اعتراضی در مینت توریت جلو پارلمان سوئد برگزار کرد. شرکت کنندگان علیه رژیم با زبانهای فارسی و سوئدی شعار می‌دادند. نمایندگان احزاب و تشکلها در این تظاهرات سخنرانی کردند. رفیق سیاوش دانشور از جانب حزب حکمتیست سخنرانی کرد که مورد توجه حاضرین قرار گرفت.
سوئد – گوتنبرگ
روز شنبە ١٤ سپتامر در شهر گوتنبرگ سوئد به فراخوان حزب حکمتیست همراه با سایر جریانات چپ درسالگرد خيزش شهريور ١٤٠١ بعد از قتل حکومتی مهسا- ژینا امینی همراه ديگر نيروهاي چپ آكسيون همبستگی با جنبش اعتراضی برگزار شد. آكسيون با يك دقيقه سكوت بياد جانباخته گان آغاز شد. در اين آكسيون رفیق کریم نوری از طرف حزب حکمتیست به زبان سوئدی سخنرانی كرد. آكسيون گوتنبرگ اساسا در دفاع از زندانيان سياسی وعليه حكومت اسلامی و در همبستگی با خانواده های دادخواه از قربانیان کشتار وحشیانه دهه شصت تمرکز داشت.
آلمان – کلن
تشکیلات آلمان حزب کمونیست کارگری ایران – حکمتیست و‌ سازمان سراسری پناهندگان ایرانی – بیمرز با هماهنگی با حوزه کلن حزب کمونیست ایران فراخوان مشترکی صادر کردند. با هماهنگی ایجاد شده با شورای حمایت از مبارزات مردم در ایران – کلن و کومه‌له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران، شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست کردستان، حزب چپ ایران و شورای حمایت از مبارزات مردم در ایران – درکلن آکسیون دومین سالگرد خیزش انقلابی شهریور ۱۴۰۱ شنبه ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۴ برگزار شد. کادرها و اعضا حزب حکمتیست در این آکسیون شرکت داشتند. از طرف حزب حکمتیست رفقا صالح سرداری به زبان فارسی و امیر عسگری از طرف سازمان بیمرز به زبان آلمانی سخنرانی کردند و رفیق حیات الماسی نیز پیام خود را به زبان کردی قرائت کرد.
در تجمع کلن نمایندگان حزب کمونیست ایران، کومەلە شاخە کردستان حزب کمونیست ایران و مریم مصطفی سلطانی از طرف شورای همکاری نیروهای چپ و کمونیست در کردستان، حزب چپ ایران، پروانه بوکاه از طرف واحد هانوفر اتحادیه Verdi، نماینده سازمان جوانان مبارز آلمانی، رادا فاتحی خواهر دادخواه رامین فاتحی از جانباختگان خیزش انقلابی شهریور و ابراهیم احمدی برادر فرشته احمدی از جانباختگان خیزش انقلابی شهریور ١٤٠١ سخنرانی کردند.
بریتانیا – لندن
شنبه ١٤ سپتامبر به فراخوان کارزار علیه اعدام – لندن، همبستگی با مبارزات مردم ایران، حزب حکمتیست، چریکهای فدایی خلق، کلکتیو، تجمعی در گرامیداشت دومین سالگرد خیزش انقلابی ١٤٠١ بعد از قتل حکومتی ژینا- مهسا امینی در میدان پر تردد ترافالگار در مرکز لندن برگزار شد.
مجریان درتجمع این روز رفقا سعید آرمان و فرانک حیدری بودند. در تجمع نماینده سازمانها و احزاب سخنانی ایراد کردند و بیانیه مشترک همبستگی با مبارزات مردم ایران و کارزار علیه اعدام – لندن به زبانهای فارسی و انگلیسی توسط صحرا بهار و الماس فرضی قرائت گردید.
محمد هوشی از طرف چریکهای فدایی، رفیق دشتی جمال از جانب کمیته همبستگی با کارگران ایران و جنبش زنان،رفیق هلاله طاهری ضمن ایراد سخنرانی از جانب نهاد زن و جامعه متنی را به نیابت از جمعی از فعالین سیاسی ایرانی مستقر در کردستان عراق قرائت نمود کخ در آن متن خواهان برسمیت شناختن ٢٥ شهریور بعنوان “روز جهانی مبارزە علیه آپارتاید جنسیتی” بود، محسن کریم از جانب حزب کمونیست کارگری کردستان، ناهید از جانب نهاد کلکتیو، مریم نمازی از جانب یک قانون برای همه سخنرانی کردند. تلویزیون ایران اینترنشنال در حین برگزاری مراسم که ٤ ساعت بطول انجامید بطور زندە تجمع را گزارش کردند و با چند تن از رفقای حاضر در تجمع از جمله سعید آرمان، فرانک حیدری، الماس فرضی و اشکمهر بارزان مصاحبه بعمل آوردند.
***