هلاله طاهری- علیه قانون کودک همسری در عراق بایستیم! نه به پیدوفیلی! نه به کودک همسری!
چنانچه اطلاع داشته باشید در این ماه لایحه ای در مجلس عراق در حال تصویب شدن است مبنی بر پایین آوردن سن ازدواج برای دختران کودک تا ۹سالگی. این لایحه برای تصویب نهایی در مرحله نهایی خود میباشد اما با خشم فعالین حقوق زنان و کودکان در سطح وسیعی در جهان روبرو شده است. اعتراضات علیه این قانون کمابیش در حال شکل گرفتن است. امروز ۲۲ آگوست در لندن جلو سفارت عراق اکسیونی اعتراضی علیه قانون کودک همسری دولت عراق سازمان داده شد. سازمانهای فدراسیون پناهندگان عراقی, سازمان زنان کرد و خاورمیانه, بنیاد زن و جامعه, سازمان پناهندگان بدون مرز- ایران, و چند سازمان دیگر محلی و انگلیسی از سازماندهندگان این آکسیون طی نامه ای به سفارت عراق اعتراض و انزجار خود را در مقابل چنین عمل تجاوزگرانه به حق کودک ابراز داشتند. بعد از سخنرانی ها هنگامی که قرار بود هیئتی به داخل سالن برای بحث و گفتگو و ارائه نامه اعتراضی با امضای هزاران نفر در اعتراض به این لایحه که در اروپا تهیه شده بود ناگهان نظر مسئولین سفارت عوض شد و گفتند چون چند سازمان ایرانی در لیست شماست ما شما را ملاقات نمیکنیم زیرا سازمانهای ایرانی به ما مربوط نیستند. دشتی جمال رئیس فدراسیون پناهندگان عراقی در گفتگوی تلفنی از جانب آکسیون به این حرکت آنها اعتراض کرد و گفت که اگر با مسائل ایران و سازمانهایشان کاری ندارید و درگیر نیستید پس این همه سپاه و جاسوسان جمهوری اسلامی که با اجازه شما در خاک عراق به قلع و قمع فعالین ایرانی میپردازند آنجا چکار میکنند؟ در اکسیون سخنرانی هایی از جانب برگزار کنندگان و مهمانان عرب و کرد زبان مقیم لندن قرائت شد. بهمراه شعار دادن و ایجاد فضای بحث و گفتکو برای عابرین در خیابان بمدت دو ساعت جلو سفارت آکسیون ادامه پید اکرد. در سایر کشورهای دیگر فعالین زن و فعالین حقوق کودک تلاشهای مشابهی را انجام دادند. مسلما این کافی نسیت و این قانون کوک آزاری دولت عراق را باید بیشتر در انزار عمومی و جهانی منعکس و افشا کرد. ما, مدافعین حق انسان, حق زن و کودک, ما مارکسیستها و همه آزادیخوانان راه آزادی و برابری خود را موظف میدانیم که جلو و اذیت و آزار کوردکان و زنان را در عراق و در هرجای دیگری بگیریم. ما زنجیره ای جهانی هستیم چرا که تهاجم به حقوق زنان و کودکان, به حقوق بشر امروز دیگر مرز نمیشناسد و مبارزه ماه هم برون مرزی و جهانی ست.
از بدو به قدرت رسیدن جریانات شیعه و سنی و ناسیونالیستهای محلی این کشور از چند دهه قبل طرح اجرای کامل قانون شریعه اسلام را در دستور داشته اند, اما هر بار با مقاومت وتلاش هزاران نفره سازمانهای زنان و کودکان روبرو شده اند. در این چند دهه در عراق وضعیت زنان هر روز بدتر از روز قبل شده است. تجاوز و بی حقوقی, چند همسری, کودک همسری, افزایش بی رویه قتلهای ناموسی و زن کشی به هر بهانه ای, بیرون راندن زنان و دختران از حیطه تدریس و آموزش, به خانه راندن آنها برای کار صرف بچه داری و خانه داری, کسب اجازه کار و مسافرت را مرحله به مرحله به زنان تحمیل کرده اند. هر گونه فعالیت سیاسی و مدنی زنان و سازمانهای حقوق بشری را از آنها گرفته اند. نوک کوه یخ این دریای بی حقوقی امروز خود را در تجاوز قانونی و رسمی به کودکان دختربچه نشان داده است که شوک بزرگی برای بسیاری از مردم شده است. یک مجموعه لایحه دیگر بر پایه قانون شریعه, از جمله محدود کردن حق زن از داشتن حق وراثت و حق مردان برای چند همسری نیز در دستور است. آنها با هر قدمی که بر میدارند میخواهند بربریت زن در جامعه عراق را نهادینه کنند. کاری که در جمهوری اسلامی ۴۵ سال و در افغانستان ۳۲ سال است بر سر زنان آورده اند. آنچه ما میبنیم تکرار سناریوی وحشیانه ایران و افغانستان در عراق است.
امروزه ما با رشد فاشیسم و راست افراطی در دل جامعه سرمایه داری در جوامع غربی و اروپایی روبرو هستیم, به همین منوال در مناطق عقب مانده با اتکا به مذهب بویژه دین اسلام در کشورهایی چون عراق و افغانستان, سودان, سومالی, نیچریه, یمن, سوریه و ایران نماد این بربریت علیه انسان و بویژه زنان به قدرت رسیدن جریانات اسلامی ست که وحشیانه به جان زنان و جوانان و کل جامعه افتاده اند. هجوم دهه اخیر سیستم هار سرمایه داری در سطح جهان و فقر روزافزون در میان مردم, بیکاری وسیع و خالی شدن سفره ها با خود فقر فرهنگی میاورد. آداب و رسوم عصر حجری به کمک جریانات حاکم هر روزه بازتولید میشود. در فضای ناامنی اقتصادی, ناامنی جانی و سفره های خالی مردم و با تکیه به جهل و خرافه مذهب مردم را وادار به فروش دختربچه هایشان میکنند که با آن بتوانند شکم بقیه خانواده را سیر کنند. سناریویی که در دنیای واقعی هیچ انسانی, هیچ پدرو مادری حاضر نیست چنین جنایتی علیه فرزند خود انجام دهد. بشریت را آنقدر میخواهند به عقب برانند که بی دغدغه بازار سرمایه خود را با بردگان گرسنه پیش ببرند. اما آیا بشریت میتواند تا این حد به له شدن و نابود شدن خود و فرزندانش رضایت دهد؟ مسلما نه! مردم در عراق شایسته یک زندگی بهتراند. ثروت آفریده با دستان همین مردم که سازنده آنند برای ادامه یک زندگی سالم کافیست که هرگز رضایت به فروش فرزندان نکنند, که خواهان آینده ای سلامت و امن برای فرزندان خود باشند. و این تنها با اتحاد مردم, با مبارزه جمعی مردم, با سازمان دهی گسترده برای براندازی این نظام وحشی و پوسیده در عراق است. ما باید صدای زنان و کودکان در عراق باشیم. همه جا, هر کجا هستیم از حق بی چون و چرای زنان و کودکان دفاع کنیم. قانون شریعه اسلام با دولتشان, با همه ابزارهای حاکمیت و سرکوبشان را باید برچید.
22 اوت 2024