فاطمه عسگری- نقش آموزش و پرورش در ایجاد موانع تحصیلی
فلاکت بیسوادی مطلق بیش از یک میلیون دانش آموز زیر ۱۲سال و ترک تحصیل چند میلیونی دانش‌آموزان از مسائل مهم و اساسی است که جمهوری اسلامی و سیستم سرمایه داری موجب آن شده است. در چنین وضعیتی مردم با حکومتی طرف هستند که فقط به دنبال دزدی از معیشت مزدبگیران و زحمتکشان بوده و از طرف دیگر به سیاستهای پولی سازی آموزش خود ادامه میدهد.
خواست آموزش رایگان بعنوان یکی از خواست های اصلی معلمان در اعتراضات صنفی کف خیابان همواره با سرکوبها و احکام قضایی و زندان های طویل المدت از سوی جمهوری اسلامی روبرو شده است. ضرب و شتم، دستگیری، اخراج، زندانی شدن معلمان توسط نهادهای امنیتی ‌اطلاعاتی علیه خواستهایی همچون تحصیل رایگان بعنوان حق مسلم هر کودک، در عرصه مبارزه جهت عقب راندن بنگاه های مالی در قالب پولی سازی آموزش سکته انداخته است و همین یکی از عوامل تسریع روند فلاکت بیسوادی و ترک تحصیل دانش آموزان به دلیل عدم قدرت پرداخت هزینه های تحصیلی شده است.
در این میان لازم است به چند مورد دیگر از معضلاتی که موجب مشقات فراوان برای دانش آموزان و اولیا که علیرغم تمامی سختی ها در جهت ادامه تحصیل کمتر مطرح شده است اشاره شود؛
ثبت گزارش بیشتر از ۴۲۰۰ مورد شکایت در حال حاضر در سامانه آموزش و پرورش بابت دریافت پول جهت‌ ثبت نام در مدارس دولتی و نیز در حوزه ثبت نام بیشترین شکایت غیر از دریافت وجه، عدم رعایت محدوده بندی، ‌برگزاری آزمون و انجام مصاحبه بوده است. آیا علت برگزاری آزمون ورودی ترس مدیران مدرسه از لحاظ شدن امتیازات و درصد قبولی و نمرات دانش آموزان در مضحکه رتبه بندی خودشان نیست؟
با توجه به اینکه اکثریت مدیران حکومتی هستند، دربدری دانش‌آموزان برای پیدا کردن مدرسه ای که آنان را قبول کنند آن هم بخاطر چندرغاز افزایش معیشت محدود در چارچوب رتبه بندی که آن هم با تورم نجومی مطابقت ندارد، برای این دسته مدیران طرفدار رژیم اسلامی ذره ای اهمیت ندارد و دست در دست حکومت سدی بر روند تحصیل دانش آموزان ایجاد میکنند. در تعدادی از مدارس دولتی جهت ارائه پرونده تحصیلی دانش‌آموزان پول دریافت می کنند چرا که وقتی خود آموزش ‌پرورش اعلام می کند همه دانش آموزانی که در آزمون سراسری شرکت کردند جهت ارسال سوابق تحصیلی به سامانه هزینه ای باید پرداخت کنند، چرا مدیران در مدارس چنین قانون مشابه ای را وضع نکنند!
در رابطه با شهریه در مدارس دولتی مقامات ظاهرا خواهان گزارش اولیا در سامانه در صورت اخذ آن می باشند. در صورتی که بطور غیر رسمی از مدیران میخواهند خودشان مخارج مدرسه را تامین کنند. این امر عامل دست اندازی مدیران در جیب اولیا در شرایط گرانی و بیکاری و درآمدهای چند برابر زیر خط فقر می باشد. چرا که دست اندازی در جیب مردم به‌ بهانه های مختلف برای نهاد های دولتی امری عادی شده است.
همانطور که اشاره شد در برخی مدارس دولتی نیز جهت ثبت نام امتحان ورودی بعمل می آید یا شرط معدل گذاشته می شود. این موضوع باعث شده عده ای علی رغم ناتوانی مالی به مدارس غیر دولتی رو آورند. خانواده های دانش آموزان زیر بار ظلم و زورگویی انواع سودجویی مالی و رده بندی و امتحانات ورودی و تبعیضات مختلف جهت استفاده از مدارس دولتی میروند و یا تحت فشار عده ‌ای مجبور به انتخاب مدارس غیر انتفاعی و پر کردن جیب سرمایه دارانی تحت عنوان موسسین آنها که بخشی از بدنه حکومت و وابستگان و نزدیکان حکومت میباشند میروند.
با این شرایط تا زمانیکه اولیا و معلمان و بخش های معترض به مبارزات خود در جهت برآورده شدن خواست‌هایی همچون آموزش رایگان، لغو پولیسازی و تبعیض و سایر خواستهای برحق طبقاتی ادامه ندهند، وضعیت بدتر هم خواهد شد. در شرایط کنونی نیاز به سازماندهی و بازیابی و ترمیم بدنه تشکل های مستقل معلمان از جمله کانون های صنفی و شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان داریم. با رهبری فعالین رادیکال این جنبش میتواند همانند سال های گذشته فضای مناسبی برای مبارزات معلمان و فرهنگیان جهت فریاد خواست های طبقاتی، اقتصادی و کلان را ایجاد کند تا در این میان از مصائب تحمیل شده بر دانش آموزان نیز دفاع شود.
در این میان اولیا برای جلوگیری از چنین وضعیتی که باعث فلاکت روز افزون ترک تحصیل میشود و نیز در حمایت از معلمانی که به دنبال خواست‌های رادیکال و حمایت از دانش‌آموزان، با اخراج، شکنجه و زندان روبرو میشوند. در اعتراضات معلمان که قطعا با سازماندهی مجدد تشکل های مستقل و شرایط فلاکت بار اقتصادی و سیاسی در جامعه با آن روبرو هستیم، شکل گیری اعتراضات سراسری در این بخش را محتمل خواهد کرد در کنارشان باشند و جهت رسیدن به حق و حقوقشان حاضر شوند.
۲۵ مرداد ۱۴۰۳