فاطمه عسگری- سال جدید تحصیلی و چه باید کردها!
در شرایطی سال تحصیلی جدید آغاز می شود که یک میلیون دانش آموز زیر ۱۲سال در طول یکسال گذشته از تحصیل محروم شدند، چرا که تورم هر سال رو به افزایش است و اکثر مردم و اولیا دانش آموزان که از طبقه کارگر، مزدبگیران و زحمتکشان جامعه هستند توان تامین هزینه تحصیل کودکان را ندارند و در نتیجه آن شاهد بدل شدن دانش آموزان به کودکان کار میشوند.
اولیای دانش آموزانی هم که ثبت نام کرده‌اند مجبور به تحمل روند بنگاه سازی آموزش از سوی آموزش و پرورش هستند. اولیایی که اکثریت از بخش کارگر و مزد بگیر جامعه بوده و با فقر و درآمدهای زیر فقر دست و پنجه نرم می کنند. از آنجایی که مدیران مدارس با ابلاغیه هایی که از سوی آموزش و پرورش مبنی بر لزوم دریافت هزینه هایی به عناوین مختلف از اولیا می گیرند، چه بسا با بالا رفتن نرخ فقر و تورم و نبود درآمد کافی برای زیست سال های بعد فرزندانشان را نتوانند ثبت نام کنند و به مدرسه بفرستند.
در چنین شرایطی از سویی مدارس با کمبود معلم مواجه هستند. یکی از دلایل مهم آن اخراج معلمین حق طلب و آزادیخواه به دنبال پرونده سازیها و صدور احکام مختلف می باشد که این روند هنوز ادامه دارد.
همزمان نفوذ نهادهای وابسته به رژیم تحت عناوین نهادهای معلمان مانند؛ سازمان اسلامی معلمان، برای قالب کردن خود بجای تشکل‌های مستقل معلمان در جهت تحمیل خواسته های پرو رژیمی و خط مذاکره طلبی و مماشات بجای مطرح شدن خواسته‌ های واقعی معلمان از سوی تشکل های مستقل از دیگر دسیسه های جدید جمهوری اسلامی در جهت از بین بردن تشکل های واقعی و مستقل معلمان همچون کانون های صنفی و شورای هماهنگی است.
در آغاز سال جدید تحصیلی با حضور دانش آموزان مبارز، معلمان و دانشجویان، مبارزه علیه حجاب و آپارتاید جنسی در سطح مدارس ‌و دانشگاها چالشی بزرگ و غیر قابل کنترل را جلوی پای جمهوری اسلامی خواهد گذاشت که تاکنون نتوانسته مهار کند و زنان و دختران کماکان علی رغم تمامی فشارها به مبارزات خود در این راستا ادامه میدهند.
در سال تحصیلی جدید دانشجویان زیادی با منع ورود به دانشگاه، تعلیق یا تمدید تعلیق شده و حتی اخراج شده‌اند. تعداد زیادی از دانشجویان با احکام قضایی مواجه بوده یا در زندان به سر می برند. در شرایط کنونی خواست دانشجویان از لغو خصوصی سازی در آموزش، ملغی شدن دستگاهای امنیتی از فضای دانشگاه، مبارزه علیه حجاب اسلامی و فضای ایدئولوژیک در دانشگاه، آزادی تشکل یابی در دانشگاه و آزادی هر گونه فعالیت صنفی سیاسی در دانشگاه به عنوان بخشی از خواستهای مهم دانشجویان مطرح خواهد شد.
همچنین در سال تحصیلی جدید مبارزات معلمان ادامه خواهد داشت و آنان خواستار حقوق مکفی بر اساس تورم، آزادی معلمان دربند، لغو احکام و اتهامات بر معلمان، خواست آموزش رایگان، لغو پولیسازی آموزش، حذف آموزش ایدئولوژیک از مدارس، عدم دخالت در پوشش دانش آموزان و معلمان در مدارس، آزادی تمامی دانش آموزان دستگیر شده در دوره خیزش شهریور ۱۴۰۱ و سایر خواستهای مهم خواهند شد.
بعلاوه کانونهای صنفی معلمان در شهر های مختلف و شورای هماهنگی تشکل های صنفی معلمان در ایران در برابر نقشه های حکومت در جهت تحمیل کردن تشکل‌های پرو رژیمی بجای تشکل‌های مستقل، باید تشکل‌های مستقل معلمین که در سال‌های گذشته به دلایل امنیتی زیر ضرب قرار گرفته اند را ترمیم ‌و تقویت نموده و سازماندهی رادیکال خود را همانند سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ جهت رسیدن و تحقق خواسته‌های صنفی و کلان خود را پیش ببرند.
در سال جدید تحصیلی باید شاهد سازماندهی و تشکل یابی رادیکال در سطح عمومی در دانشگاه ها و مدارس و مراکز آموزشی بود.
29 شهریور 1403