علیه قانون کودک همسری در عراق. فراخوانی به افکار عمومی و آزادیخواهان جهان!
از زمانی که حاکمان جدید در عراق از طریق جنگ و اشغال آمریکا و متحدانش به مسند قدرت رسیده اند، تلاش کرده اند تمام رنج ها و مصائبی را که رژیم بعث عراق طی دهه ها بر سر این جامعه آوردند ، تشدید کنند. اکنون مسند نشینان در قدرت، بی دریغ و بیوقفه در حال بازنگری در قانون اساسی و قوانین به جا مانده از رژیم بعث هستند تا زنجیر عقب ماندگی مذهب و قبیله را بر دست و پای مردم عراق محکمتر نموده و جامعه را بیش از بیش به قهقرا ببرند. آنها به ویژه بر اساس شریعت شیعه گرایی تغییرات زیادی ایجاد کرده اند. در این میان، مثل همیشه، تمام تیرهایی که از کمان قوانین مذهبی بیرون می آید، ابتدا سینه زنان را نشانهمی گیرد.
در جامعه‌ای که بیش از نیم قرن پیش فرهنگ و قوانین مدنی عروج کرده است، اکنون تلاش ارتجاع برای خفه کردن این قوانین هم شروع شده است. آنها ابتدا از طریق کمپین‌های ارتجاعی رژیم بعث به نام “حمله ی ایمانی = کمپین ایمانی”، فتوای کشتن زنان تحت لوای ناموسپرستی و تشویق چند همسری، برای حل مشکلات زنان تنها که همسرانشان را در جنگ از دست دادند، براه انداختند و اکنون هم در این دوره مقامات اسلامی شیعه میخواهند با تحمیل قوانین شریعت بر زندگی زنان از طریق تغییر قوانین مدنی از رژیم بعث سبقت بگیرند. یکی از خطرناک ترین این “قوانین” قانونی کردن تجاوز جنسی به کودکان دختر از سن نه ساله و ترویج بیشتر چند همسری به نام ازدواج موقت ( ضیغه) میباشد. مردم عراق از دهها سال پیش تا حد زیادی در روند تمدن و ترقی جامعه بشری بر سنت کهنه پرستانه ی چند همسری غلبه کرده اند، تا جایی که سنت چندهمسری در حال محو و از بین رفتن بوده است.
رژیم بعث سعی کرد این سنت پوسیده را احیا کند تا فاجعه ای را که با کشتن صدها هزار جوان به بار آورده بود سرپوش بگذارد. اکنون جنبش های اسلامی شیعه حاکم برعراق میخواهد از بعث هم فراتر رفته و این سنت ارتجاعی را احیا کنند. جنبش برابری و آزادیخواهی مدت های مدیدی است که بر سنت های مرد سالارانه و عقب مانده در تقابل با زنان و استفاده از زنان به عنوان ابزاری برای سرکوب تشدید مرد سالاری تا حدی غلبه کرده بودند.
قانون اخیر که در پارلمان مورد بررسی است یک توهین آشکار و عقب نشینی به بشریت متمدن است و بشدت تنفر آمیز و ضد انسانی است. قانونی کردن تجاوز جنسی به کودکان دختر نه ساله ای که هنوز در دوران کودکی هستند و جامعه موظف است بیشترین شرایط را برای رشد و پویایی آنها آماده کند، جنایتی هولناک و کابوسی وحشتناک است که تمام زندگی کودکان را قربانی میکند. قربانیانی که کمترین دفاعی از خود نمیتوانند بکنند.
ما امضاکنندگان این بیانیه اعلام میکنیم مصمم هستیم که در برابر این روند غیرانسانی و نقشه اجرای قانونی پدوفیلسم ایستادگی کنیم. همزمان از مردم آزادیخواه جهان، جنبش برابری طلبی، فعالان زنان و جنبش کارگری جهان، نهادها و سازمان های حقوق بشری میخواهیم صدای اعتراض خود را به هر طریقی که می توانند برای به عقب راندن این قانون ضد انسانی و تجاوز آشکار به حقوق کودکان و حمایت از مبارزه ی ما بلند کنند. از هر طریقی که برایتان امکان دارد به مقامات و پارلمان عراق فشار بیاورید تا این روند را با هم متوقف کنیم.
ما باید پیام آوران قوانین مدنی پیشرو برای آزادی و رفاه بیشتر باشیم. قوانین که شایسته مردم و بشریت متمدن امروز است.
تا کنون سازمان آزادی زن و بیشتر از 200 نفر از فعالین سیاسی و مدنی و آزادیخوان از این فراخوان حمایت کرده اند
***