شراره الیاسی، سحرگاه روز سه شنبه ۲۲آبان ۹۷ توسط رژیم فاشیست اسلامی در کمال بیگناهی اعدام شد.

شراره الیاسی تنها ۲۷ سال سن داشت، او در روستای بیساران از توابع سنندج متولد شدە بود. هنوز فرصت زندگی پیدا نکردە بود او را بە عقد مردی درآوردند کە بلای جان شرارە شد!

پنج سال پیش در یک نزاع بر سر مسايل ناموسی مرد جوانی بە اسم “کاوە غلام ویسی” توسط همسر شرارە، بە این بهانە کە با خواهرش رابطە داشتە است بقتل میرسد. همسرش با حیلە و فریب و با توسل به اینکه جرم زنان در قتلهای ناموسی تخفیف دارد او را متقاعد میکند کە قتل را بعهدە بگیرد.
تاکنون روایتهای گوناگونی در این مورد پخش شدە است. از آنجا کە این حادثە وجدان هر انسان شریف و آزادیخواهی را بدرد میآورد بە تحقیق در این مورد پرداختم. در تماس با تعدادی و ازجملە بستگان نزدیک و مطلع در ماجرا، روشن شد که روایت بالا، یک روایت واقعیست .
افراد نزدیک بە شرارە و مطلع در ماجرا، در جواب بە سئوالات بی پایان من تاکید میکردند، شرارە الیاسی قاتل هیچکسی نیست! او در نتیجە بی تجربگی، عدم آگاهی و سادە اندیشی خود، تنها قربانی مظلوم نمایی و فریبکاری همسر خود و قانون ضد زن جمهوری اسلامی شدە است.
همسر شرارە الیاسی از رابطە “کاوە غلام ویسی” با خواهر خود مشکوک و یا اطلاع پیدا میکند و در یک نزاع او را بە قتل میرساند و از شرارە میخواهد بدلیل زن بودن و تخفیفی کە در قانون شامل او بعنوان زن میشود و در عین حال باتوجە بە نفوذ خودش در دستگاە امنیتی رژیم و تاثیر در روند محاکمه میتواند برایش پارتی جور کند و در نهایت او را متقاعد میکند تا قتل را بعهدە بگیرد.
زمانیکه خانوادە شرارە از اصل ماجرا اطلاع پیدا میکنند، تلاش میکنند قضیە را روشن کنند و ثابت کنند کە او قاتل نیست، اما صدای آنها بە جایی نمیرسد. آنها زیر تهدید و فشار قرار میگیرند کە ماجرا را علنی و رسانەای نکنند. توجیه میشوند اگر قضیە را علنی کنند کمکی بە نجات جان شرارە نخواهد کرد و خانوادە هم ناچار بە سکوت میشوند تا در نهایت ناباوری دادگاە فرمایشی ضد زن رژیم اسلامی تحت تاثیر نفوذ و پارتی بازی همسر شرارە، او را محکوم بە قصاص میکند و دستور اجرایی حکم را هم خیلی سریع صادر میکنند. متاسفانە فعالین کارگری و اجتماعی سنندج خیلی با تاخیر از ماجرا اطلاع پیدا میکنند.
تعدادی از فعالین کارگری و اجتماعی، روز قبل از اجرای حکم اعدام، تلاش زیادی میکنند تا خانوادە مقتول “کاوە غلام ویسی” را متقاعد به رضایت کنند تا از قتلی دیگر جلوگیری کنند کە متاسفانە با جواب رد خانواده وی مواجە میشوند.

سپس فعالین کارگری و اجتماعی سنندج بعد از بی نتیجە ماندن تلاشهایشان، علیرغم فرصت بسیار کم با تبلیغ وجلب حمایت در سطح شهر با مشارکت بسیاری از مردم آن شب را تا صبح در جلو زندان مرکزی سنندج دست بە تجمع اعتراضی برای جلوگیری از اجرایی حکم شراره الیاسی میزنند، اما متاسفانە با اتکا به قانون شنیع قصاص و سیاست زن ستیزانە رژیم اسلامی حکم اعدام شرارە الیاسی اجرای میشود.
در جامعه ای که احکام قرون وسطایی اسلام در همه ارکان زندگی انسانها پنهان و پیدا راه یافته است زنان بعنوان تحت ستم ترین قشر اجتماعی با سختترین قوانین آپار تاید حنسی روبرو هستند. وجود قوانین و باورهای ضد زن در موارد زیادی خانواده ها را به دشمنان قسم خورده در مقابل حقوق و آزادی زنان تبدیل کرده است.

شرارە الیاسی اعدام شد، اما اعدام او دو مسئلە مبرم را در اولویت جنبش آزادیخواهی و برابری طلبی جامعە ایران قرار دادە است!
اول چهل سال است ماشین سرکوب و اعدام از ما قربانی میگیرد و قانون حکم اعدام بە یک غدە سرطانی تبدیل شدە است کە تمام سلولهای بدن جامعە ایران را فراگرفتە است. تنها راە ریشه کن کردن این غدە سرطانی سرنگونی رژیم جنایتکار اسلامی و ضد زن است!
دوم، افسار زدن بە ناموسپرستی و ریشه کن کردن ضدیت با زنان که تنها در گرو تحقق آزادی و برابری و رفاە اجتماعی بعد از سرنگونی رژیم جنایتکار اسلامی است!
برای تحقق این امر مهم باید بە جنبش کارگری و کمونیستی اتکا کرد!

با خانوادە شراره الیاسی ابراز همدردی میکنم و بە آنها تسلیت میگوئیم.
مریم افراسیابپور ۲۴ ابان ۹۷