سیاوش دانشور- ستون آخر، عنتربازی اصلاح طلبان برای خامنه ای
اصلاح طلب حکومتی پدیده مهجوری است که باید مورد مطالعه و مداقه قرار گیرد. در ایران اختناق زده و اسلام زده، هیچ پدیده ای معنی رایج و جهانی اش را ندارد. وقتی “سید محرومان” شخصاً قاتل سریال و حامی سرمایه داران و اختلاسگران است، وارونگی و بالماسکه بودن اصلاح طلب این نظام نباید غیرمنتظره باشد. کل دو خرداد و “ایران برای ایرانیان” و “اصلاحات و توسعه سیاسی” و خورجینی از اصطلاحات و تئوری های توجیه این دیدگاه ارتجاعی، به یک اپسیلون اصلاح در زندگی مردم منجر نشد. خودشان هزار بار گفتند بجز پابوسی خامنه ای و تدارکاتچی بودن خاصیتی نداشتند.
حالا دوباره با تکه استخوانی به رقص و سماع روی آورده اند. اینبار پزشکیان ذوب ولایت باعث شده که اصلاح طلبان دوباره بساط صندوق های مارگیری و وراجی حول آنرا دائر کنند. میردادمای از “شرایط جدید” و “فرصت جدید” و “سیاست ورزی” و “انتخابات نسبتا رقابتی” حرف میزند تا آستانبوسی خامنه ای و اصل بقای نظام را با ادبیات آخوندی توجیه کند. “نسبتا رقابتی” یعنی پزشکیان هست، اگر دو سه عنصر آدمکش دیگر هم بودند تماما “رقابتی” بود و اگر دوستانشان در “اپوزیسیون” هم بودند دیگر انتخابات “آزاد” میشد! ظریف هم یقه میدرد و الدرم بلدرم میکند. امیدوارند دور دیگری با مذاکره و بده بستان چند سال دیگر برای رژیم عمر بخرند. اصلاح طلبان نقش عروسکهائی را دارند که بند آنها دست نظام است و هرجا لازم باشد آنها را وارد معرکه میکند.
کار اصلاح طلبان اینست که یک لایه از اقشار محافظه کار و مرفه را مانند نشست اخیر برج میلاد تهران جمع کنند، بازار گرمی کنند، نمایش عنتربازی برای اسلام کمتر وحشی اما ذوب در ولایت و ضد زن را از نو روی صحنه بیاورند. آنها میدانند دوره شان تمام شده است، میدانند برای خامنه ای از هیچ هیچ ترند، میدانند مردم از سیما و سخن این فریبکاران فاسد منزجرند، اما سهم شان را میخواهند و برای آن باید از نظام قتل و خون و جنایت دفاع کنند.
آنچه را باید به فال نیک گرفت این واقعیت است که مردم ایران اساسا به انتخابات فکر نمیکنند و برایشان اهمیت درجه چندم هم ندارد. مردم از نظام عبور کردند. جد و جهد اصلاح طلبان تغییری در این واقعیت که رژیم شکست دیگری در این انتخابات متحمل خواهد شد نخواهد داد. مکرراً روشن میشود که به جانوری بنام اصلاح طلب که تا دیروز قمه کش و شکنجه گر و آدمکش بوده است و امروز در مقابل برآمد انقلابی از نظام جمهوری اسلامی با قُد قُد “شرکت در انتخابات” دفاع میکند، مطلقاً نباید اعتماد کرد. اینها در موضع انتخاب نیستند باید دستجمعی برای جنایت علیه مردم محاکمه شوند. همه جا این مزدوران آدمکش را افشا و طرد کنید. انتخابات را برسرشان خراب کنیم!
٢٠ ژوئن ٢٠٢٤