سیاوش دانشور- از “نرمش قهرمانانه” تا “عقب نشینی تاکتیکی”
روز چهارشنبه ٢٤ مرداد، خامنه ای در دیدار با تعدادی از عوامل حکومت با مراجعه به قرآن علیه “عقب نشینی غیر تاکتیکی” که “غضب الهی را به دنبال دارد” و تفاوت آن با “عقب نشینی تاکتیکی” سخن گفت و برای توجیه آن در باره جنگ روانی و “بزرگنمائی توانائی های دشمن” هشدار داد.
به نظر خامنه ای بعد از سبک سنگین کردن اوضاع و فشارهای دولتها و بند و بست ها، دنبال فرمولی برای خروج از بن بست کنونی میگردد. واقعیت اینست که بجز عده ای خشکه مقدس و تروریست در جمهوری اسلامی و امثال نتانیاهو در هیئت حاکمه اسرائیل، کسی خواهان تشدید تنش نظامی و گسترش جنگ نیست. تبلیغات و تهدیدها هرچه بگویند، دو طرف دنبال راهی برای عبور نیم کلاج از این واقعه اند.
به نظر میرسد جلسه مذاکرات امروز پنجشنبه ٢٥ مرداد قطر در باره جنگ در غزه و مسئله آتش بس، توافقات مخفی و غیر مستقیم دولتهای اسرائیل و جمهوری اسلامی، زمان “پاسخ کنترل شده” را تعیین میکند. جمهوری اسلامی از هر سمتی برود بازنده “تاکتیکی” و “غیر تاکتیکی” است. جمهوری اسلامی برای بقای نظام دست به هر کاری میزند. از کنترل گروه های نیابتی در منطقه مثل کتائب حزب الله و حملات محدود حزب الله تا “نرمش قهرمانانه” و اکنون “عقب نشینی تاکتیکی” خامنه ای.
خطر جنگ اما با رد موقت این بحران تمام نمیشود. رفع این مخاطره و پایه گذاری یک صلح پایدار در منطقه از جمله در گرو به زیر کشیدن جمهوری اسلامی در ایران و حل مسئله فلسطین است.
١٥ اوت ٢٠٢٤