سعید یگانه- جراحی اقتصادی، یا تحمیل ریاضت اقتصادی به سفره خالی مردم
اوضاع اقتصادی ایران ویران است و این برکسی پوشیده نیست. باعث این ویرانی اساسا دولت جمهوری اسلامی، فساد و دزدی اموال مردم و ریختن بخشی از سرمایه جامعه به حلقوم نیروهای نیابتی با هزینه مردم کارگر و زحمتکش. از آنجایی که هدف دولت جمهوری اسلامی اساسا در سیاستهای اقتصادی چه در دولت پزشکیان و چه در دولتهای پیش از او رفاه و بهبود معیشت کارگران و مردم زحمتکش نیست، جراحی در اقتصاد در اولین قدم باز برنامه ریزی برای حمله به سطح معیشت و سفره خالی مردم برای جبران کسری بودجه است. سیاستی که دولت پزشکیان نیز همانند اسلاف خود در پیش گرفته است.
یک ماه از عمر دولت پزشکیان می گذرد و در این مدت مرتب از وضعیت بد اقتصادی و ناترازی فاحش در بودجه سخن به میان می آورد. او یک هفته پیش گفت “هیچ منطقی وجود ندارد که ما بنزین را به قیمت دلار آزاد بخریم و به قیمت سوبسید دار بفروشیم، من به عنوان دولت پول گندم، پول دارو و پول نهاده و حقوق بازنشستگان را ندارم، اما بنزین دلار ۵۰ تومان را میفروشم ۱۰ تومان. کدام منطق این را از ما قبول می کند. و یا روز سه شنبه در یک سخنرانی در مشهد باز از جراحی اقتصادی و اینکه باید مردم را آگاه کنیم که چه مداخلاتی باید در عرصه اقتصادی صورت بگیرد که کشور از این وضعیت خارج شود.
دولتهای سرمایه داری برای کاهش بحران اقتصادی و تامین کسری بودجه دولت نه با جلوگیری از ریخت و پاش و کاهش بودجه نهادهای غیر ضروری و مضر به حال مردم و جامعه، بلکه مستقیما ریاضت اقتصادی را بر گرده مردم و طبقات زحمتکش سازمان می دهند. دولت پزشکیان و تیم اقتصادی اش برای تامین بودجه هیچ جا از فساد و دزدی میلیاردی و اختصاص بودجه های هنگفت به نهاد حوزه های علمیه و سپاه و بسیج و نیروهای سرکوب صحبتی به میان نمی آورند، اما می خواهند یارانه را حذف کنند، بنزین را گران کنند، نان را گران کنند و صرفه جویی و تامین بودجه را با ریاضت اقتصادی با هزینه مردم و حمله وحشیانه به سفره خالی مردم تامین کنند. و برای این تعرض وحشیانه ابتدا می کشند و سرکوب می کنند و جامعه را می ترسانند که اگر بنزین گران شد مردم مثل آبان ۹۸ برنخیزند و اعتراض نکنند و پزشکیان عوامفریب البته گفته “بدون رضایت مردم کارهای بزرگ نا ممکن است.”
آنچه که ما در این مدت کوتاه شاهد آن هستیم، سیاستهای اقتصادی دولت پزشکیان نیز ادامه سیاستهای دولت رئیسی و این دولتها هر اختلافی که در اتخاذ این سیاستها باهم داشته باشند، در تحمیل فقر و فلاکت و حمله به سطح معیشت مردم کارگر و زحمتکش یکسان فکر می کنند و دولت پزشکیان در اتخاذ این سیاست وحشیانه و حمله به سفره خالی مردم عجله دارد. تامین کسری و ناترازی بودجه دولت برخلاف گفته پزشکیان نه برای “تامین کسری بودجه گندم و دارو و حقوق بازنشستگان” که برای تامین کسری بودجه نهادهای سرکوب و اولویتهای دولت برای حفظ بقا است.
پزشکیان که در جریان تبلیغات انتخاباتی، حل بحران شدید اقتصادی را در گرو تعامل با جهان، کاهش تنش و رفع تحریمها می دانست، اکنون برای حل مشکلات اقتصادی دولتش مثل اسلاف پیشین خود به جامعه و سفره خالی مردم روی آورده است. دولت پزشکیان در میان این دو رویکرد ابتدا دومی که کم خرجتر است، و هزینه آن را با سرکوب و تشدید اختناق کاهش می دهند، یعنی جراحی اقتصادی و سخت تر کردن زندگی مردم را انتخاب کرده است. زورشان به هر حال به مردم می رسد، در مقابل دومی باید کرنش از خود نشان دهند و یا به گفته خامنه ای “نرمش قهرمانانه”.
اوضاع جامعه ایران، حکومت اسلامی و سرمایه داری ایران بحرانی تر از آن است که دولت پزشکیان بتواند معجزه کند و رژیم اسلامی را از این بن بست نجات دهد. دولت پزشکیان، دولت حل بحران و نجات جمهوری اسلامی نیست، دولت پزشکیان، دولت حفظ نظام بحرانی جمهوری اسلامی و نتیجه احاطه بحران ها و تعرض وسیعی بود که از جانب جامعه به جمهوری اسلامی شد و لازم می شد که برای گذر موقت از این شرایط تن به این آرایش بدهند. خامنه ای و مجلس و اصلاح طلبان و همه دست به دست هم دادند که موقت هم شده با جلو انداختن پزشکیان جمهوری اسلامی را از این وضعیت نجات دهند. آرایشی که با یکدست کردن دولت رئیسی سه سال برای جمهوری اسلامی عمر خرید.
تردیدی نباید داشت که دولت پزشکیان نیز سرنوشتی همچون دولتهای دیگر خواهد داشت، برای ادامه بقا ناچار است تنها ابزار حفظ حاکمیت یعنی سرکوب را بیشتر حدادی کند. هدف دولت مادام رفاه و آسایش و امنیت مردم نیست، هر سیاستی مخالف میل و آرزوی مردم اتخاذ و به صحنه می آید و ناچارا به رویارویی مردم با جمهوری اسلامی اسلامی منجر خواهد شد. دولت پزشکیان تافته جدا بافته نیست، از جنس خودشان است، عوامفریب تر از سایرین است. می خواهد به مردم فقر مزمن بفروشد و آنرا با عناوین خونین “جراحی اقتصادی” و “نجات اقتصاد ایران” به آنها بفروشد. آن کسانی که با هر محاسبه به پزشکیان رای دادند امروز می فهمند که چه اشتباهی کرده اند و بزودی خواهند دید که کاری از دست این رژیم هم ساخته نیست. جمهوری اسلامی برای حفظ بقا نمی تواند از سیاستهای تاکنونیش در عرصه های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کوتاه بیاید. هر نوع بهبودی را باید با زور مبارزه و اعتراض به جمهوری اسلامی تحمیل کرد و نهایتا برونرفت از این وضعیت و تغییر اوضاع به نفع مردم، فقط و فقط از مجرای سرنگونی و آنهم نوع انقلابی آن که به نفع اکثریت مردم کارگر و مردمرنجدیده پایان یابد، می گذرد.
هدف جراحی اقتصادی دولت پزشکیان به زبان ساده یعنی ریاضت اقتصادی و تحمیل فقر و فلاکت بیشتر به زندگی از نفس افتاده اکثریت مردم کارگر و زحمتکش جامعه ایران است.
٥ سپتامبر ٢٠٢٤