خلاصه ای از مصاحبه با ناصرمرادی دبیر کمیته مرکزی در مورد برگزاری پلنوم کمیته مرکزی حزب حکمتیست
برنامه پاسخ تلویزیون پرتو
کریم نوری: پلنوم ۴۹ حزب حکمتیست این هفته برگزار شد. در پلنوم چه کار هایی انجام میگیرد؟
ناصر مرادی: پلنوم نشست کمیته مرکزی است که حداقل هر ۶ ماه یک بار مطابق اصول سازمانی برگزار میشود برای بررسی یک دوره از فعالیت های روتین حزبی، انتخاب مجدد ارگا نهای مرکزی ، د بیر کمیته مرکزی، دفتر سیاسی و رئیس دفتر سیاسی و ترمیم ارگان های حزبی تقسیم کار رهبری و به اضافه دستورات مباحث سیاسی که به پلنوم پیشنهاد می شود تا در پلنوم مورد بحث و بررسی قرار گیرند و در نهایت سیاست ها و جهتگیری های جدید حزب از این طریق به حزب و جامعه و کادر حزب اعلام می شود.
کریم نوری: این پلنوم در بطن فضای جنگی و فضایی که امکان حمله نظامی وجود دارد و موشک پرانی جمهوری اسلامی برگزار شد. چه موضوعاتی در این پلنوم به بحث و گفت و گو گذاشته شد؟
ناصر مرادی:دستورهای مهم و متفاوتی در پلنوم مطرح شدند از جمله این موضوعات اوضاع سیاسی ایران به کجا میرود؟ حمله نظامی قریب الوقوع اسرائیل به ایران و سیاست حزب حکمتیست در این رابطه همچنین اوضاع منطقه وتشدید فضای جنگی، موضوع مسائل کردستان در بطن تحولات منطقه و به اضافه این موضوعات، کنگره یازده هم حزب و طرح سیاسی و اجرایی کنگره مورد بحث و بررسی و تصمیم گیری قرارگرفت. در این نشست، رفقای کمیته مرکزی به طور مفصل راجع به این موضوعات بحث و تبادل نظر کردند. تا جایی که به اوضاع سیاسی ایران برمیگردد پلنوم تأکید کرد که جمهوری اسلامی همچنان در بن بست اقتصادی قرار دارد و از لحاظ سیاسی فلج است . در مقابل طبقه کارگر و توده های معترضی که در نتیجه بیکاری، تورم و استبداد جان به لبشان رسیده همچنان به سرکوب متوصل میشود. حزب جکمتیست در مقابل این اعتراضات و اعتصابات به عنوان حزبی پرچمدار مبارزه برای سرنگونی جمهوری اسلامی میکوشد راه و روش مبارزه علیه رژیم، نحوه سازمانیابی ، تبلیغات و روشنگری را پیگیری و ادامه بدهد.
راجع به اوضاع منطقه هم بحث مفصل و مهمی مطرح شد از جمله خطر حمله قریب الوقوع اسرائیل به ایران، موضوع جنگ اسرائیل در فلسطین، حمله اسرائیل به لبنان و مجموعه سیاستهای فاشیستی دولت اسرائیل نسبت به مردم فلسطین و بمباران و کشتار و وسیعی که در مدت این یک سال دولت دست راستی اسرائیل نسبت به مردم منطقه داشته بحث شد و سیاستهای متمایزی که حزب ما نسبت به کشتار مردم فلسطین، آوارگی وسیع مردم و بمباران بیمارستان و چادرهای اوارگان فلسطینی و همچنین مردم لبنان که زیر بمباران های هوایی شدید دولت اسرائیل قرار دارند مردم آزادیخواه جهان و منطقه خاورمیانه لازم است علیه تروریسم کور، ویرانی شهرها و بیمارستان ها و تاسیسات زیربنایی در غزه و لبنان بپاخیزند تأکید کرد و جنگ طلبی و سیاستهای دست راستی دولت اسرائیل را محکوم کرد و نهایتا پلنوم تصمیم گرفت بر اساس مجموعه بحثهای مفصلی که در نشست کمیته مرکزی انجام گرفت دفتر سیاسی منتخب پلنوم، بیانیه ای دال بر محکوم کردن دولت اسرائیل نسبت به کشتار و هولکاستی که در این مدت نسبت مردم فلسطین و مردم لبنان داشته و همچنین در مقابل مجموعه موشک پرانی جمهوری اسلامی وحزب الله لبنان و حماس وبقیه نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی که منطقه را دچار آشوب و خطر و تهدید جنگی تمام عیارمیکنند تدوین و منتشر کند.
کریم نوری: آیا پلنوم علی رغم میل ما اگر جنگی شروع شود چه راه کارهایی را رو به جامعه مورد بحث قرارداد؟
ناصر مرادی:جنگی به معنای کلاسیک میان اسرائیل و جمهوری اسلامی اتفاق نمی افتد چون اسرائیل هم مرز با ایران نیست و جنگی به اون معنا که اسرائیل نیروهای پیاد نظام بفرستد و جنگی زمینی شروع شود روبرو نیستیم.اما حمله هوایی اسرائیل و متقابلا موشکباران جمهوری اسلامی میتواند باعث کشتار مردم بیگناه و ویرانی زیرساخت های مهم ایران شود. تا جایی که به ایران برمیگردد حزب حکمتیست برخلاف بخشی از نیروهای اپوزسیون ایرانی از چپ و راست که فکر میکنن با حمله اسرائیل به ایران جمهوری اسلامی سرنگون میشود و انها بر ویرانه های جامعه ایران می توانند به حکومت ونان و نوائی برسند. پیش نمی آید. بر عکس جنگ و تقابل نظامی اسرائیل و کمک دولتهای غربی به اسرائیل، دست جمهوری اسلامی را برای سرکوب و میلیتاریزه کردن بیشتر جامعه باز خواهد گذاشت. برای جمهوری اسلامی شرایطی فرام میشود که رژیم اسلامی نه تنها به بقای خودش ادامه دهد بلکه میزان سرکوب و ارعاب، دستگیری و زندان و وحشیگری خودش را بیشتر کرده و بقای خودش را بیشتر تضمین کند. در مقابل هم نیروهای هستند که تنها حمله اسرائیل یا تنها سیاست های اسرائیل و یا حملات موشکی و هوایی اسرائیل را محکوم میکنند. تروریسم اسلامی و نیروهای نیابتی جمهوری اسلامی را نادیده میگیرند .
اما ما فکر میکنیم جنگ و فضای جنگی اساسا مبارزات کارگری مبارزات توده مردم علیه رژیم را کند می کند. در شرایط عادی است در شرایطی که جنگ نباشد در شرایطی که ترس و واهمه و وحشت نباشد مبارزه و مقابله با جمهوری اسلامی تشدید میشود. ما همواره همراه میلیونها مردم آزادیخواه دنیا علیه آپارتاید و کشتار و نسل کشی دولت اسرائیل و رژیم تروریست نتانیاهو هستیم. همزمان علیه تروریسم اسلامی و رژیم اسلامی در ایران هستیم و برخلاف احزاب و نیروهایی که خوشحال ازحمله اسرائیل به ایران هستند،معتقدیم جنگ و پروپاگاند جنگی مبارزات مردم برای سرنگونی رژیم رارا به عقب میراند.
کریم نوری: بحث دیگری در پلنوم در رابطه با اوضاع کردستان مطرح شد چرا این موضوع در چنین شرایطی مهم بود؟
ناصر مرادی :کردستان یک بخشی از جغرافیای فعالیت حزب ما است . عرصه فعالیت کمیته کردستان حزب است. قطعا رویدادهای منطقه، خطر تشدید تنش و عواقب ناشی از فضای جنگی در خاورمیانه فضای سیاسی کردستان را هم در بر میگیرد.همزمان درکردستان، مناسبات میان اقلیم کردستان و دولت عراق، توطئه دولتهای منطقه علیه احزاب اپوزیسیون کردستان ایران مستقر در کردستان عراق و خلع سلاح این احزاب و کوچاندن نیروهای این احزاب به کمپ های پناهندگی و تلاش برای نجات اعضای اپوزیسیون برای خروج از این کمپها و انتقال به کشورهای پناهنده پذیرمضوعات مهمی بود که پلنوم مورد بحث قرار داد و توطئه دولتهای منطقه علیه اپوزیسیون را محکوم کرد.
کریم نوری:نیروهای دیگری هستند که خودشان را با جمهوری اسلامی تداعی میکنند و مخالف جنگ هم هستند این را چگونه ارزیابی میکنید؟
ناصر مرادی:ببینید برای ما تنها مخالفت صرف با جنگ مطرح نیست. ما باید سیاست روشنی داشته باشیم درعین حال که مخالف جنگ هستیم و مخالفیم جامعه ایران مورد بمباران قرار گیرد، در عین حال نباید فراموش کرد که توده مردم ایران،کارگران ایران، زنان ایران، جوانان ایران زیر سلطه رژیمی قرار دارند که میخواهند سربه تن رژیم اسلامی نباشد. ما مخالف جنگ هستیم اما فراموش نمی کنیم که دشمن اصلی مردم در ایران جمهوری اسلامی است و برای سرنگونی جمهوری اسلامی یک ذره نباید تردید کرد. سرنگونی جمهوری اسلامی امر هر روزه و هر ساعته مردم ایران است. برای سرنگونی جمهوری اسلامی باید تلاش کرد. نه گفتن به جنگ و فضای جنگی در منطقه چیزی از منطق مبارزه وجنگ مردم با جمهوری اسلامی کم نمیکند. ما مخالف جنگ تروریستها علیه جان و مال مردم هستیم اما جنگ مردم ایران علیه جمهوری اسلامی جدال اصلی و تقابل ما و طبقه کارگربا حاکمیت رژیم اسلامی در ایران است.
***