اعلامیه حزب حکمتیست

بنا به فراخوان قبلی شورای هماهنگی تشکلهای صنفی معلمان در سراسر کشور، روزهای ٢٢ و ٢٣ آبانماه تحصن در مدارس برگزار و با موفقیت پایان یافت. تحصن دور دوم معلمان در آبانماه در متن یکدوره تهدید و گروکشی، احضار و دستگیری فعالین معلمان برگزار شد. با اینحال، معلمان در بیش از ٢١ استان و ٥٥ شهر در صدها مدرسه در مقاطع مختلف وارد تحصن شدند. مدیریت آموزش و پروش و حراست با همکاری بخشی از مدیران ناحیه ها و مدارس، با ارسال بخشنامه و تهدید نامه برای معلمان تلاش کردند آنها را از “عواقب” اقدام “غیر قانونی” تحصن بترسانند. تلاش کردند اولیا دانش آموزان را تحریک و “تحصیل دانش آموزان” را در مقابل اعتراض معلمان بگذارند. اما در جاهای بسیاری مدیران همکاری نکردند. اولیا مدارس نیز در حمایت از تحصن معلمان اطلاعیه دادند و حتی در مدارس حضور یافتند و در جاهای مختلف از معلمان پشتیبانی کردند. دانش آموزان نمایشی از همبستگی عمیق با معلمان را بنمایش گذاشتند. دانشجویان و بخشهای مختلف از تحصن معلمان با گرمی استقبال و از خواسته های برحق آنها حمایت کردند. در این تحصن شرکت فعال زنان معلم چشمگیر و پر رنگ بود و در برخی از شهرها بیش از نیمی از متحصنین معلمین زن بودند. در این تحصن همکاران مدارس نیز حضور داشتند و بخشی از فرهنگیان بازنشسته نیز از تحصن حمایت کردند. خواستهای این تحصن از جمله؛ آزادی معلمان زندانی، رفع تبعیض، امنیت شغلی، برخورداری از بیمه فراگیر، نظام آموزشی رایگان و مدارس امن و استاندارد بود.

بنا به اخبار شورای هماهنگی معلمان، در مریوان روز ٢٢ آبان بیش از ٣٠٠ نفر از معلمین در بیش از ٣٠ آموزشگاه و در روز ٢٣ آبان هم بیش از ٢٥٠ نفر در حدود ٢٥ آموزشگاه در تحصن شرکت کردند. در خمینی شهر طی دو روز ۱۳ دبیرستان و هنرستان پسرانه و ۱۱ دخترانه، ۱۹ مدرسه راهنمایی پسرانه و ۴ دخترانه و ۸ مدرسه ابتدایی در تحصن شرکت کردند. در خمینی شهر مدیران و معاونان و کارمندان و همکاران در تحصن شرکت کردند که جمعیت آنها بالغ بر ۱۳۰۰ نفر میشد. تحصن معلمان در استانهای فارس، کردستان، کرمانشاه، اصفهان، مازندران، همدان، آذربایجان غربی، بوشهر، مازندران و یزد وسیع بود. در استان کردستان: مریوان ٣٠ مدرسه بخش زیویه ٦ مدرسه، کامیاران ٦ مدرسه، سقز ٤٠ مدرسه، دیواندره ١٠ مدرسه، بانه ٥ مدرسه، سنندج ٢٠ مدرسه، در قروه و دیواندره و جاهای دیگر مجموعا بیش از ١١٠ مدرسه در تحصن شرکت کردند. در استان فارس در شهرهای شیراز، کازرون، لامرد و کوار ٦٠ مدرسه در تحصن مشارکت داشتند. در استان کرمانشاه در هر دو روز بیش از ٥٠ مدرسه، اسلام آباد ١٠ مدرسه و در سرپل ذهاب و ماهیدشت هر یک ٣ مدرسه در تحصن حضور داشتند. در استان اصفهان در شهرهای خمینی شهر و نجف آباد مجموعا بیش از ٨٠ مدرسه در تحصن مشارکت داشتند. در استان مازندران در شهرهای ساری، قائمشهر، بابل جمعا حدود ١٥ مدرسه تحصن کردند. در استان بوشهر و در شهرهای جم، عسلویه، بوشهر، برازجان، ٩ مدرسه و در بندر ریگ معلمان دست کم در ١٥ مدرسه تحصن کردند. در استان تهران متاسفانه تحصن چشمگیر نبود اما مدارسی در شهرهای اسلامشهر، بهارستان، رباط کریم، شهریار، قلعه حسن خان و ملارد به تحصن پیوستند. در همدان حدود ٢٠ مدرسه تحصن کردند.

حزب کمونیست کارگری – حکمتیست به معلمان مبارز، به سازماندهندگان و شرکت کنندگان در این تحصن و به حامیان پرشوران درود میفرستد و دست شان را بگرمی میفشارد. اعتصاب و تحصن سراسری معلمان، اعتصاب سراسری رانندگان کامیون، اعتصاب پرشور و توفنده کارگران نیشکر هفت تپه، اجتماعات و اعتراضات هزاران نفره کارگران فولاد، گوشه هائی از یک جبهه وسیع نبرد طبقاتی اوج گیرنده است که علیه فقر و فلاکت و بردگی و بیحقوقی گسترده ای که جمهوری اسلامی به جامعه ایران تحمیل کرده است، به میدان آمده است. خواستهای برحق معلمان از جمله آموزش رایگان و سیستم آموزشی علمی و استاندارد و حق آموزش و سلامتی و غیره، از خواستها و پرچمهای مبارزاتی است که همواره جنبش سوسیالیستی و کمونیستی طبقه کارگر آنرا نمایندگی کرده است. زنده باد اتحاد معلمان و کارگران و بخشهای مختلف طبقه کارگر در نبرد برسر یک دنیای بهتر!

مرگ بر جمهوری اسلامی!
آزادی، برابری، حکومت کارگری!
زنده باد جمهوری سوسیالیستی!

حزب کمونیست کارگری – حکمتیست
٢٤ آبان ١٣٩٧ – ١٥ نوامبر ٢٠١٨