اعلامیه حزب حکمتیست- دورنمای خونین گسترش جنگ در خاورمیانه
شنبه شب ٢٧ سپتامبر، بمباران سنگین و حملات هوائی دولت اسرائیل به مراکز فرماندهی حزب الله در بیروت و کشتن حسن نصرالله و شماری از فرماندهان دیگر، اوضاع منطقه را با یک بحران جدی روبرو کرده است. علیرغم منفعت دولتها و نیروهای متفرقه سیاسی در جنگ جاری، بجز دولت نتانیاهو هیچکدام خواهان گسترش جنگ نیستند. دولت نتانیاهو با قلدری و تحقیر سازمان ملل و نفی هر طرح آتش بس در غزه، برای بقای خود و نفی پایان جنگ و آتش بس و حل مسئله فلسطین به جنگ و پروکاسیون برای گسترش جنگ نیاز دارد و مرتبا برای آن تلاش میکند. ترور هنیه در تهران و حمله به مرکز فرماندهی حزب الله در لبنان، با هدف مشخص ترور حسن نصرالله توسط دولت اسرائیل، جنگ و بحران جاری در منطقه را وارد فاز نوینی میکند. امروز شنبه ٢٨ سپتامبر کشته شدن حسن نصرالله و تعدادی از فرماندهان دیگر حزب الله تائید توسط ارتش اسرائیل و رسانه های حزب الله و جمهوری اسلامی تائید شد. معنای این فاز نوین اینست که چهارچوب درگیریها سطح تقابلهای محدود و کنترل شده سابق را پشت سر گذاشته و دولت اسرائیل سیاست تهاجمی تری با هدف تحمیل یک توازن قوای جدید در دستور خود گذاشته است. عملیات انفجار هزاران پیجر و بیسیم و لپ تاپ و لوازم الکترونیکی، در ادامه حمله هوائی به مراکز انبار مهمات و سکوهای پرتاب موشک حزب الله در لبنان و سپس حمله به مرکز فرماندهی حزب الله پرده هائی از این تغییر سیاست اند.
در این میان بخشی از مردم عادی و غیر نظامی، مراکز مسکونی، آوارگان جنگی و کودکان به بهانه مقابله ارتش اسرائیل با حزب الله قتل عام شدند و فراتر قلمرو جدیدی از افسار گسیختگی تروریسم دولتی و ارتکاب جنایت و مجازات جمعی با مخاطرات و پیامدهای بزرگ را در مقابل بشریت گذاشتند. این عملیات درست در زمان اجلاس سازمان ملل رخ میدهد و نتانیاهو از همانجا دستور حمله را صادر میکند. بی خاصیتی و ابزاری بودن نهادهای سازمان ملل، این سازمان دولتهای مرتجع طبقه حاکم، حتی نمیتوانند دستجمعی جلوی قلدری و تروریسم نتانیاهو را بگیرند.
حمله تروریست ها به ارتش و نیروی نظامی همدیگر و یا حذف این و آن تروریست، برای ما و مردمی که خود در حال جنگ با تروریست های متفرقه دولتی و اسلامی هستیم، هیچ موجب محکومیتی ندارد. سهل است، فکر میکنیم دنیا بدون آدمکشان حرفه ای و تروریست های دولتی و اسلامی دنیای ایمن تری است. اما تروریسم کور و قتل عام مردم بیدفاع در لبنان و اسرائیل و نسل کشی در غزه از نظر ما جنایت جنگی است و قویاً محکوم است. از نظر ما اهداف این جنگ ارتجاعی و نیروهای حامی طرفین این جنگ محکوم اند و تنها با بپاخاستن طبقه کارگر و مردم منطقه و ایران و اسرائیل علیه دولتها و نیروهای تروریستی و بزیرکشیدن آنان از اریکه قدرت است که افقی برای پایان جنگ و تروریسم باز میکند.
فاز جدید جنگ تروریستی به جبهه لبنان محدود نمی ماند و امکان درگیر شدن نیروهای جنبش اسلام سیاسی و خود رژیم اسلامی را بیش از پیش به این جنگ فراهم میکند. در عین حال، نیروهای جبهه مرتجع موسوم به “محور مقاومت” با زدن مرکز فرماندهی حزب الله دچار یک فروپاشی و واگرائی میشوند. فراخوان خامنه ای به “مسلمانان جهان” برای مقابله با اسرائیل با تحرک بزرگی میان نیروهای اسلامی در منطقه مواجهه نخواهد شد و خود جمهوری اسلامی نیز نمیتواند و نمیخواهد مستقیما وارد درگیری شود. امروز در تهران سران حکومت احساس امنیت نمیکنند. این تناقض عمیق رژیم اسلامی و سیاست تهاجمی دولت اسرائیل، جمهوری اسلامی را در موقعیت بغرنجی قرار داده است. هدف ترور اسماعیل هنیه در تهران، پرووکاسیون برای گسترش جنگ در منطقه و منزوی کردن خواست جهانی پایان نسل کشی در غزه و حل مسئله فلسطین بود. ترور حسن نصرالله و علی کرکی و چندین فرمانده دیگر در بیروت، جنگ در لبنان را با جمهوری اسلامی تشدید کرد و هر پروژه بند و بست دولت پزشکیان با دول غربی را تا اطلاع ثانوی از دستور خارج کرد.
سیاست ایران در روزها و هفته های آتی دستخوش تحولات مهمی میشود. هر نوع ورود مستقیم جمهوری اسلامی به جنگ با حملات وسیع دولت اسرائیل و متحدین روبرو خواهد شد و هر نوع سکوت و عقب نشینی موقعیت رژیم و “محور مقاومت”اش را بیشتر دچار بحران و واگرائی خواهد کرد. جنگ تروریستها و اهداف آن تماماً ضد جامعه و ارتجاعی است و حاصلی جز تروریزه کردن جوامع، کشتار انسانهای بیگناه و سلب حقوق اولیه مردم نداشته و ندارد. هر اقدام تروریسم دولتی آمریکا و اسرائیل به نیروهای تروریستی اسلام سیاسی پلاتفرم میدهد و هر عمل جنبش تروریستی اسلام سیاسی موقعیت نیروهای اولترا راست و فاشیست در هیئت حاکمه اسرائیل و کمپ تروریسم دولتی را تقویت میکند.
حزب کمونیست کارگری – حکمتیست گسترش جنگ و تروریسم هوائی و میلیتاریزه کردن بیشتر منطقه توسط دولتهای تروریستی را محکوم میکند. فراخوان ما به طبقه کارگر و بشریت آزادیخواه جهان اینست که در مقابل قلدری و تروریسم دولتی اسرائیل و موئتلفینش برای توقف فوری نسل کشی در غزه و حل مسئله فلسطین بمیدان بیایند. ما و مردم آزادیخواه در ایران و منطقه، کنار هیچ سوی این جدال تروریستی قرار نمیگیریم. درعین حال باید از هر تناسب قوای جدید برای گسترش مبارزه مستقل و انقلابی علیه جمهوری اسلامی بهره جست. منفعت ما و طبقه کارگر در پایان دادن به جنگ تروریستها، سرنگونی جمهوری اسلامی و دولتهای مستبد و آدمکش، گسترش مبارزه برابری طلبانه و سوسیالیستی کارگران و مردم منطقه علیه نظم کنونی و دولتهای مرتجع حافظ آنست. فراخوان ما به کارگران و مردم آزادیخواه ایران اینست که با تشدید مبارزه انقلابی علیه تبلیغات جنگی و قلدری نظامی بایستیم. منفعت مردم در ایران و کشورهای منطقه هیچوقت توسط تروریستهای متفرقه دولتی و غیردولتی نمایندگی نشده و نمیشود. سیاست انقلابی علیه جنگ تروریست ها و اهداف ارتجاعی آنهاست. برای مبارزه با تروریسم باید دولتهای تروریستی را بزیر کشید و نیروهای تروریستی را از میدان بدر کرد. تنها گسترش مبارزه جنبشهای سکولار و پیشرو، جنبش سوسیالیستی طبقه کارگر، زنان و مردان آزادیخواه و برابری طلب میتوانند تروریسم و میلیتاریسم را منزوی و شکست دهند.
نه به تروریسم دولتی، نه به تروریسم اسلامی!
مرگ بر جمهوری اسلامی!
آزادی، برابری، حکومت کارگری!
حزب کمونیست کارگری – حکمتیست
٢٨ سپتامبر ٢٠٢٤ – ٧ مهر ١٤٠٣
________________________________________