اطلاعیه تشکیلات خارج کشورحزب حکمتیست. تحرک نژادپرستان در بریتانیا و پاسخ جامعه به آنها
دوشنبه هفته گذشته ٢٩ ژوئیه قتل سه کودک ٦، ٧ و ٩ ساله در حمله یک نوجوان ١٧ ساله به کلاس رقص و یوگا در شهر ساوس پورت در شمال غرب بریتانیا مردم این کشور را در شوک بزرگی فرو برد.
انتشار خبر تحریک آمیز غیر واقعی در مورد ضارب و هویت تراشی مذهبی برای او که از خانواده مسلمان می باشد، خوراک تبلیغی بدست نژادپرستان بریتانیا داد و در سطح وسیعی شروع به تبلیغات زهر آگین نژادپرستانه خارجی ستیز و علیه پناهجویان و کلیه اتباع خارجی در این کشور شدند و با حمله به مساجد و اماکن استقرار پناهجویان و مغازه های خارجیها ابعاد مخوف و هولناکی بخود گرفت. نژادپرستان با آتش زدن مساجد و محل استقرار پناهجویان و مغازه ها صحنه هایی از نفرت از انسانیت را از خود به جای گذاشته که یادآور حمله نازیهای آلمان به یهودیا بود. هفته گذشته پلیس سریعا وارد عمل شد و دولت بریتانیا ناچار به جلسات اضطراری برای مقابله با این اوضاع کرد. خیابانهای برخی از شهرهای بریتانیا به صحنه های جنگ خیابانی به خود گرفته بود. تاکنون قریب به پانصد نفر دستگیر و بالغ بر ١٤٠ نفر در دادگاهی محاکمه و تعدادی به زندان محکوم شده اند.
نژادپرستان قرار بود چهارشنبه هفتم ماه اوت در شهرها و نقاط مختلف لندن وارد خیابانها شوند و مردم را مرعوب کنند اما با حضور گسترده مردم متنفر از نژادپرستی و جریانات مدافع پناهندگی و اعضای اتحادیه های کارگری با پلاکاردهای اتحادیه هایشان بمیدان آمدند و نقشه شوم نژادپرستان را نقش بر آب کردند و برخلاف فاشیستها شعار میدادند “مقدم پناهجویان گرامی”، “از نژادپرستی متنفریم”.
تحرک نژادپرستان زیادی هم غیر منتظره نبود. آنان دو روز قبل از وقوع قتل این سه کودک، از سراسر بریتانیا با حمل پرچمهای بریتانیا در لندن راهپیمایی سازمان دادند و در میدان ترافالگار تجمع کردند و سخنرانیهای میهن پرستانه از جانب دست راستی های بریتانیا را گوش میدادند. شایان ذکر است در این تجمع پرچم سه رنگ ایران با نشان شیر و خورشید همراه با پرچم دولت نژادپرست اسرائیل نیز از جانب سلطنت طلبان ایرانی حمل میشد.
نزدیک شدن جریانات نژادپرست در فراننسه و آلمان و غیره نژادپرستان بریتانیا را به ذوق آورد و بر بستر قریب به دو دهه تحمیل ریاضت اقتصادی و تخصیص بودجه کلان به حمله به عراق و لیبی و در چند سال اخیرا سرازیر کردن میلیونها پوند به جنگ اوکراین از جانب دولتهای حاکم بویژه محافظه کاران در ١٤ سال گذشته که به سیستم خدمات درمانی لطمات جدی وارد کرده اند و صف طویل انتظار در بیمارستانهای این کشور بیداد میکند، گرانی روز افزون اقلام خوراکی و حضور صدها هزار کودک گرسنه در کلاسهای درس و میلیونها مردم انسان نیازمند که به”بانک غذا” برای دریافت غذا مراجعه میکنند و این اوضاع دستمایه رهبران نژادپرستی از جمله نایجل فاراژ شده است تا پناهجویان را بعنوان عامل اصلی این فجایع معرفی کنند.
ایرانیان آزادیخواه در بریتانیا
تحرکات اخیر نژادپرستان در بریتانیا این واقعیت را به ما یادآوری میکند که تقویت گرایش رادیکال و انسانی در جامعه میتواند محکمترین سنگر در مقابل آنان باشد. ما در هفته گذشته شاهد خوشنودی بخشی از ایرانیان نسبت به حمله به مساجد و مسلمانان مقیم این کشور از جانب نژادپرستان بودیم. نژادپرستان هیچ رگه ای از انسانیت را نمایندگی نمیکنند و اسلام ستیزی آنان نه نفرت از یک ایدئولوژی ضد انسانی که در مذهب اسلام و یا مذاهب دیگر بلکه از سر نژادپرستی و ضدیت با انسانها بویژه تیره رنگها می باشد. باید از این دیدگاه انحرافی پرهیز کنیم. ضدیت با نژادپرستی از مجرای اسلام هراسی و هر گونه نفرت علیه انسانهای منتسب به ادیان و نژاد دیگر عبور نمیکند. دهها میلیون انان مدرن و مترقی و میلیونها عضو اتحادیه های کارگری و غیره بزرگترین عامل تحمیل عقب نشینی به نژادپرستان است و ما خود را متعلق به این اردوی عظیم انسانی میدانیم. هر کجای این کشور که هستیم در تجمعات ضد نژادپرستی و دفاع از پناهجویان شرکت کنیم.
نه به نژادپرستی
زنده باد آزادی، برابری
تشکیلات خارج کشور حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست
پنجشنبە ٨ اوت ٢٠٢٤